JELJ skrev 2011-12-31 12:33:48 följande:
Visst kan förhöjt TSH vara betydande men då ska det ligga ganska högt vad jag har fått förklarat för min läkare. Förhöjt TSH gör att det blir svårt att bli gravid och han skada fostret under dom första 12 v.
Min läkare sa till mig att man bör ligga runt 1 i tsh för att det var optimalt att bli gravid. Man bör inte överstiga referensvärdet som ligger runt 2,5 under graviditeten. Har man en diagnos och har medicin ska man kontakta läkaren genast när man blir gravid. Man brukar behöva höja levaxinet under graviditeten eftersom fostret inte kan "moderkakan" producera själv dom första 12 v utan "tar av mamman" Jag skulle ta blodprover var 4 v under graviditet och även kontakt med specmödra.
Jag tror inte att 2.8 i tsh är för högt för att orsaka missfall men jag är inte expert. Fick du trombyl och det andra efter missfallet eller medicinerade du med dom under graviditeten som blev ett missfall?
Klart att 2012 blir vårat år.
/Jenny
Tack för infon, troligen är det en av orsakerna då till att jag inte blivit gravid. Har försökt i fem år och blev gravid efter det femte året då jag tagit levaxin i några månader så jag tror ju att det kan ha försvårat mina chanser att bli gravid då TSH varit högt.
Å andra sidan har jag så många andra fel så det är svårt att veta. Visste inte att man ska höja dosen under graviditet, det gjorde inte jag, och efter missfallet var TSH högre än det varit förut så det kan ha varit just för att fostret tar av mamman. Bra att lära sig nåt nytt
Trombyl och Prednisolon har jag tagit före mina 6 ivf (icsi) och före mina 8 FET. Och märkligt nog, har jag aldrig blivit gravid under dessa 14 försök utan blev det på naturlig väg efter att ha börjat med Levaxin. Första gången jag blev gravid var också på naturlig väg men det var 5 år sen och då visste jag inte att det skulle vara så här svårt. Under graviditeten har jag varken tagit Prednisolon eller Trombyl, har inte vågat, men Fragmin har jag tagit genast efter insättning.
Hoppas du blir bra snart och slutar blöda så att ni kan göra 2012 bebisar