• JELJ

Svårt att behålla graviditet. Erfarenheter och metoder.

Hej på er!

Har fått mitt tredje missfall nu i dagarna före jul. Träffade gynjouren på akuten som berättade att det troligen var en ofostrig graviditet denna gång. Han gå så långt som till v 10 och man såg bara hinnesäck och moderkaka men inget foster.

Efter många funderingar och väldigt få svar så sa han att mitt problem var inte att bli gravid men att få behålla graviditeten. Har blivit gravid tre gånger på ett år men lyckas inte behålla den.
    Det finns hjälp för ägglossning och stimulering och en hel del men vad finns för hjälp för att behålla graviditeten??

Har gjort missfalls utr och dom hittar inget fel på mina äggstockar. Har Hashimotos men är medicinerad och läkaren säger att den är inte problemet.
    Har en son sedan tidigare och det var inget problem att få honom men nu. Vi har försökt i 1.5 år.

Vad har ni för erfarenheter och hur har ni blivit hjälpta till fullgången graviditet.

Mvh Jenny

• Svar på tråden Svårt att behålla graviditet. Erfarenheter och metoder.
  • Gatto

Hej. Har tyvärr inga svar åt dig men hänger gärna på i denna tråden då vi verkar ha lite samma problematik. Vi har försökt få barn i snart 2 år, först tog det 14 månader innan det tog första gången det slutade i ofostrig graviditet och jag blev skrapad i v 11. Sen blev vi gravida igen efter 3 månader och fick mf i v 5+6. Idag har jag tagit sköldkörtelsprover (tror det hette tsh och fritt t4) Dessa prover togs även vid vår första utredning och låg då innom ramen som läkaren sa..  Vore kul med lite respons från andra i samma situation som vet mer än jag gör...

• JELJ
    Gatto skrev 2011-12-22 14:32:37 följande:
    Hej. Har tyvärr inga svar åt dig men hänger gärna på i denna tråden då vi verkar ha lite samma problematik. Vi har försökt få barn i snart 2 år, först tog det 14 månader innan det tog första gången det slutade i ofostrig graviditet och jag blev skrapad i v 11. Sen blev vi gravida igen efter 3 månader och fick mf i v 5+6. Idag har jag tagit sköldkörtelsprover (tror det hette tsh och fritt t4) Dessa prover togs även vid vår första utredning och låg då innom ramen som läkaren sa..  Vore kul med lite respons från andra i samma situation som vet mer än jag gör...
    Mitt Tsh låg på 0.5 när jag blev gravid. Under graviditeten nu så låg Tsh på 1,75 så jag har inte legat för högt.  I mitt fall så tror jag inte att Tsh har haft någon betydande roll men det stämmer att om man har för högt TSH så är det svårare att bli gravid.
    Kanske har jag bara otur men jag tycker att det inte borde vara så. Eller har hypotyreos något med att man har lättare att få kromosom barn?? Som senare blir missfall. I mina missfall har TSH inte legat för högt så jag vet inte vad som kan ha orsakat missfallen. Åldern?? Jag blir 36 till våren ??
  • Tirem

Lider med dig och delar med mig av min historia...

Under 2005-2006 darabbades jag av 4 st. missfall, alla i mellan vackorna 7-11. I november 2007 föds sonen utan medicinsk behandling eller utredning. Syskonförsök börjades under 2009 men inget hände! Under 2010-2011 fick jag 3 st. missfall, samma här under vecka 7-11, och 2 st. missed abortion, upptäcktes i vecka 12 respektive 14.
    Under 2 st stycken av dessa misslyckade graviditeter försökte jag med progesteronsalva  http://www.femalebalanceshop.com/vill-bli-gravid/progesteronkram) men tyvärr slarvde jag med doseringen p.g.a. att jag vid båda graviditerna var på resande fot och glömde salvan hemma. Vet inte om detta påverkade eller inte men...

I Augusti 2011 fick jag åter plus på stickan och denna gång lämnade jag inte lägenheten utan salvan och missade inte att smörja 2 gånger per dag någon gång. Tänkte desutom på min kost och åt folsyra samt mitt val kvinna (1 st. tablett vardera per dag)

Sitter här nu med en växande mage och har precis klivit in i vecka 20!

Mina tips är med andra ord....

Bra kost.
    Normal motion.
    Progresteronsalva.
    Folsyra.
    Vitaminer.

Under 2011 var jag inne på utredning men han bara kontrollera livmoder samt blodprover, skulle vidare till genitik men vi han bli gravid precis innan vi fick en tid där!

• Gatto

Jag vet inte vad jag hade gör tsh förra gången de tog prover, det var i februari, vet bara att det var inom ramen (då är det mellan 0,3-4,0) men har hört senare att det inte bör ligga över 1,5-1,8 om man blir gravid. Så jag får återkomma ang det. Min livmoder ser bra ut och inga sv de övriga prover vi tagit kan förklara våra mf.

Spotty: vågar man prova progesteronsalva själv eller fick du det av läkare?

• Tirem

Progresteron har inga negativa egenskaper så det vågade jag prova...
    Jag läste på en hel del på nätet innan jag beslutade för att prova! 

• Pimpinellan

Det finns mediciner att få av läkare. Levaxin om TSH är för högt,Folacin (folsyra i extrema doser),Progesteron,Trombyl (blodförtunnande i lågdos),Fragmin eller Innohep eller t.o.m Waran (blodförtunnande i större dos) och Prednisolon (mot för bra immunförsvar) . Två stora orsaker till upprepade missfall är just anlag för blodproppar eller för bra immunförsvar och då måste dessa problem motverkas. Privata läkare är mycket mer benägna att tro på orsaker till missfall istället för att envetet upprepa att det  alltid är fostrets fel och därmed mer benägna att skriva ut mediciner också. Sök hjälp privat och ge inte upp!

• Gatto

Det vi fått höra så här långt är att "vi har haft otur" å det känns ju lite som ett slag i ansiktet kan jag tycka. Vet att många haft det värre än oss men jag är sååå trött på att bara vänta å se, bli gravid igen och oroa sig utan att kunna göra något. Skulle kännas bättre om man iaf kan prova något nytt nästa gång.

• JELJ
    Tirem skrev 2011-12-22 19:30:00 följande:
    Lider med dig och delar med mig av min historia...

Under 2005-2006 darabbades jag av 4 st. missfall, alla i mellan vackorna 7-11. I november 2007 föds sonen utan medicinsk behandling eller utredning. Syskonförsök börjades under 2009 men inget hände! Under 2010-2011 fick jag 3 st. missfall, samma här under vecka 7-11, och 2 st. missed abortion, upptäcktes i vecka 12 respektive 14.
    Under 2 st stycken av dessa misslyckade graviditeter försökte jag med progesteronsalva  www.femalebalanceshop.com/vill-bli-gravid/pro...) men tyvärr slarvde jag med doseringen p.g.a. att jag vid båda graviditerna var på resande fot och glömde salvan hemma. Vet inte om detta påverkade eller inte men...

I Augusti 2011 fick jag åter plus på stickan och denna gång lämnade jag inte lägenheten utan salvan och missade inte att smörja 2 gånger per dag någon gång. Tänkte desutom på min kost och åt folsyra samt mitt val kvinna (1 st. tablett vardera per dag)

Sitter här nu med en växande mage och har precis klivit in i vecka 20!

Mina tips är med andra ord....

Bra kost.
    Normal motion.
    Progresteronsalva.
    Folsyra.
    Vitaminer.

Under 2011 var jag inne på utredning men han bara kontrollera livmoder samt blodprover, skulle vidare till genitik men vi han bli gravid precis innan vi fick en tid där!

Tack för att du delade med dig av din historia. Och Grattis till underverket.
    Jag då är det dax att testa salvan då. Har ätit folsyra i 1.5 år och levaxinet ligger bra. Jobbar inom vården så jag har inte ett stillasittande jobb.

Ska kräva hjälp denna gång på kvinnokliniken. Läkaren pratade om att jag låg under referensvärdet på progesteron och det låg på 18. Hon pratade om att jag ev skulle behöva hormoner även där.
    Önskade att det fanns mer privata kliniker att vända sig till men här uppe i Norrland Umeå så har vi sjukhuset.
    Ringde Specmödra när jag blev gravid och pratade med en läkare där som forskade om blodförtunnande m.m
    Jag ska kräva det denna gång. Orkar inte med ett till missfall. Allt tär på relationen till karln som är en typisk inlandsbo som inte säger mer än det behövs. Allt ordnar sig ska du se.

Nu väntar jag bara på den 2 jan och hoppas att ul visar att allt är borta, men med min tur så ska det tillkomma något mer.

Nu ska jag inte vara så negativ men det är lite jobbigt att hoppas och önska på att få ett barn.
  • Gatto

Pimpinellan: hur vet man om det är immunförsvaret som strulat?

• Gatto

Atyr såg att du frågade om ålder, jag är 31 år. När det väl blir barn är det vårt första. Ingen av oss har barn sen innan.

Svar på tråden Svårt att behålla graviditet. Erfarenheter och metoder.