• JELJ

Svårt att behålla graviditet. Erfarenheter och metoder.

Hej på er!

Har fått mitt tredje missfall nu i dagarna före jul. Träffade gynjouren på akuten som berättade att det troligen var en ofostrig graviditet denna gång. Han gå så långt som till v 10 och man såg bara hinnesäck och moderkaka men inget foster.

Efter många funderingar och väldigt få svar så sa han att mitt problem var inte att bli gravid men att få behålla graviditeten. Har blivit gravid tre gånger på ett år men lyckas inte behålla den.
    Det finns hjälp för ägglossning och stimulering och en hel del men vad finns för hjälp för att behålla graviditeten??

Har gjort missfalls utr och dom hittar inget fel på mina äggstockar. Har Hashimotos men är medicinerad och läkaren säger att den är inte problemet.
    Har en son sedan tidigare och det var inget problem att få honom men nu. Vi har försökt i 1.5 år.

Vad har ni för erfarenheter och hur har ni blivit hjälpta till fullgången graviditet.

Mvh Jenny

• Svar på tråden Svårt att behålla graviditet. Erfarenheter och metoder.
  • Mariamx
    Gatto skrev 2012-01-09 23:27:34 följande:
    Läste precis en artikel om D-vitamin. Verkar vara en viktig del i mycket som kan strula. Det är viktigt för immunförsvaret vad gäller "att hålla det i schack" så det påverkar både dåligt immunförsvar och överskrivit. Samt hjälper massor med celler så de bildas på rätt sätt. Någon mer som läst något om D-vitamin eller provat själva??
    Jag har fått D-vitamin utskriven sedan v 6, då jag hade brist i kroppen. Enligt min gynekolog, och den person som satte igång en utredning på mig, så kan brist på D-vitamin leda till missfall.  
  • Mariamx
    Mariamx skrev 2012-01-12 18:06:08 följande:
    Jag har fått D-vitamin utskriven sedan v 6, då jag hade brist i kroppen. Enligt min gynekolog, och den person som satte igång en utredning på mig, så kan brist på D-vitamin leda till missfall.  

Jag äter den högre dosen, som kräver recept. Det är komninerat kalcium/D-vitamin: Kalcipos.
  • Mariamx

Atyr:

Jag har också som du haft lätt att bli gravid, men svårt att behålla dem. Fick 4 st missfall i  v9, v14, v6 och v5. Alla vanliga missfall. Har ständigt blött mycket i mina graviditeter som sen har lett till missfall. Mitt första missfall, blödde jag jättemycket, åkte in till akuten och allt såg bra ut, jag fick se hjärtat som tickade och när jag sen kom hem så fick jag missfall. Efter 4 missfallet gjorde de en utredning, och alla prover och gynkotroll visade inga fel.

Mitt i utredningen, då man tänkte börja med mins  mans spermaprov, så blev jag gravid (är i v31 just nu). Min gynekolog skrev då direkt ut trombyl, då det visats sig att blodförtunnande medel hjälpt kvinnor som man inte kunnat konstantera fel på. redan under utredningen hade hon sagt att jag skulle börja äta det så fort jag blev gravid. Mitt D-vitaminprov visade också att jag hade brist, så de skrev ut det kalcium/D-vitamin. Dessutom så skulle jag äta folsyra. I v13 fick jag en blödning, åkte in till gynakuten (trodde som förut att jag höll på att få missfall) men allt såg bra ut. I v14 fick jag en till blödning, åkte in till gynakuten (trodde som förut att jag höll på att få missfall). Min gynekolog, valde då att kolla upp min sköldkörtel. Prover togs och det konstanterades att mitt TSH-värde, sköldkörtelhormon, gått upp istället för att gå ned under graviditeten, en hög nivå kunde resultera i missfall, så jag fick börja äta levaxin för att sänka den till en acceptabel nivå. Jag har gjort flera prover för att kolla om levaxin har stabiliserat nivån på mitt THS-men utan levaxin, så ligger nivån för högt så jag skall äta det under hela graviditeten.

Idag är jag i v31 och jag tror att det bl.a är tack vare allt det de har satt in, även om min gynekolog har sagt att man inte kan veta säkert, eftersom man inte har kunnat konstatera fel hos mig under utredningens gång. Och bara för att det kanske går vägen denna graviditet så är det inte säkert att det går bra vid en nästa graviditet. Jag har blivit ombedd att undvika stress (har oftast blött i samband med stressliknande situationer) och ta en dag i taget och hoppas på det bästa, men framför allt njuta av denna graviditet.

Just det, eftersom jag haft flera fall av missfall, så blev vi tillsgda att inte ha sex (samlag) under graviditeten just för att inte framkalla missfall, då spermier har kunnat framkalla sammandragningar, som kan resultera i missfall. Normalt skall det inte vara ngt problem att ha samlag under en  normal graviditet, men min graviditetshistorik är inte normal. Hon betonade också att det kanske inte är så att det är just en enda faktor som lett till missfall hos mig utan flera olika faktorer tillsammans, som kan ha gjort det.

Hoppas att mitt info kan hjälpa dig/er att hoppas och kanske få rätt hjälp.      

• Gatto

Atyr: skönt att höra att allt såg bra ut. Själv fick jag första mensen efter mf igår så nu kör vi igen har varit och köpt d vitamin idag och fått hem progesteronkrämen. Känns bra!

• Småland

hej! jag joinar gärna/tyvärr här. Fick mitt tredje mf på juldagen. Känns skönt att läsa om er andra, inte att ni har vart med om jobbiga saker utan att vi inte är ensamna för just nu verkar det GÅ SÅ BRA för alla mina vänner som bara bakar bebis till höger och vänster.
    kram

• Gatto

Hej Småland. Visst är det tråkigt att man måste råka ut för allt detta men det är så skönt att ha andra att dela det med. Mina vänner verkar också bli gravida åt höger och vänster utan minsta problem. Funderar starkt på att dizza Facebook för det enda de skriver om är sina graviditeter och sina barn vill inte vara missunnsam men det gör lite ont i hjärtat...

• JELJ
    Gatto skrev 2012-01-12 23:11:00 följande:
    Atyr: skönt att höra att allt såg bra ut. Själv fick jag första mensen efter mf igår så nu kör vi igen har varit och köpt d vitamin idag och fått hem progesteronkrämen. Känns bra!
    Har slutat blöda och vitaminer och krämer väntar på att få användas. Väntar på ägglossning eller mens och står på startlinjen.
  • JELJ
    Småland skrev 2012-01-12 23:47:50 följande:
    hej! jag joinar gärna/tyvärr här. Fick mitt tredje mf på juldagen. Känns skönt att läsa om er andra, inte att ni har vart med om jobbiga saker utan att vi inte är ensamna för just nu verkar det GÅ SÅ BRA för alla mina vänner som bara bakar bebis till höger och vänster.
    kram

Välkommen och jag beklagar missfallet. Ja det är skönt att det finns andra som har samma erfarenheter. Jag ska tillbaka på jobbet imorgon efter missfallet, Har fyra arbetskompisar som är gravida och dom alla får mellan mars-maj.
    Många har frågat varför jag är sjuk på jobbet ( händer aldrig att jag är sjuk) och dom vet inte om graviditeten/missfallet. Jag får försöka förklara för dom.
    Vi får stötta och gråta och glädjas med varandra här i forumet.

/Jenny
  • JELJ
    Mariamx skrev 2012-01-12 19:06:05 följande:
    Atyr:

Jag har också som du haft lätt att bli gravid, men svårt att behålla dem. Fick 4 st missfall i  v9, v14, v6 och v5. Alla vanliga missfall. Har ständigt blött mycket i mina graviditeter som sen har lett till missfall. Mitt första missfall, blödde jag jättemycket, åkte in till akuten och allt såg bra ut, jag fick se hjärtat som tickade och när jag sen kom hem så fick jag missfall. Efter 4 missfallet gjorde de en utredning, och alla prover och gynkotroll visade inga fel.

Mitt i utredningen, då man tänkte börja med mins  mans spermaprov, så blev jag gravid (är i v31 just nu). Min gynekolog skrev då direkt ut trombyl, då det visats sig att blodförtunnande medel hjälpt kvinnor som man inte kunnat konstantera fel på. redan under utredningen hade hon sagt att jag skulle börja äta det så fort jag blev gravid. Mitt D-vitaminprov visade också att jag hade brist, så de skrev ut det kalcium/D-vitamin. Dessutom så skulle jag äta folsyra. I v13 fick jag en blödning, åkte in till gynakuten (trodde som förut att jag höll på att få missfall) men allt såg bra ut. I v14 fick jag en till blödning, åkte in till gynakuten (trodde som förut att jag höll på att få missfall). Min gynekolog, valde då att kolla upp min sköldkörtel. Prover togs och det konstanterades att mitt TSH-värde, sköldkörtelhormon, gått upp istället för att gå ned under graviditeten, en hög nivå kunde resultera i missfall, så jag fick börja äta levaxin för att sänka den till en acceptabel nivå. Jag har gjort flera prover för att kolla om levaxin har stabiliserat nivån på mitt THS-men utan levaxin, så ligger nivån för högt så jag skall äta det under hela graviditeten.

Idag är jag i v31 och jag tror att det bl.a är tack vare allt det de har satt in, även om min gynekolog har sagt att man inte kan veta säkert, eftersom man inte har kunnat konstatera fel hos mig under utredningens gång. Och bara för att det kanske går vägen denna graviditet så är det inte säkert att det går bra vid en nästa graviditet. Jag har blivit ombedd att undvika stress (har oftast blött i samband med stressliknande situationer) och ta en dag i taget och hoppas på det bästa, men framför allt njuta av denna graviditet.

Just det, eftersom jag haft flera fall av missfall, så blev vi tillsgda att inte ha sex (samlag) under graviditeten just för att inte framkalla missfall, då spermier har kunnat framkalla sammandragningar, som kan resultera i missfall. Normalt skall det inte vara ngt problem att ha samlag under en  normal graviditet, men min graviditetshistorik är inte normal. Hon betonade också att det kanske inte är så att det är just en enda faktor som lett till missfall hos mig utan flera olika faktorer tillsammans, som kan ha gjort det.

Hoppas att mitt info kan hjälpa dig/er att hoppas och kanske få rätt hjälp.      
    Grattis till knodden i magen och tack för din historia.

Mitt TSH är bra, folsyra har jag ätit i snart 2 år, Vitaminer inhandlat och progsalva har jag hemma. Ägglossningsstickor väntar på att användas. Jag tror att eller hoppas att jag är gravid snart igen men stressen på jobbet kan vara svår att undvika ibland.
    Men vi försöker vidare.
  • wickan11

Bra tråd!

Ett MF 31 dec v7+2, konstaterat MA 13 maj v 14 (foster dött v 12).
    Har immunsjukdom chrones som jag fick efter dottern, mitt andra barn.
    Tycker det är dåligt att informationen är så dålig. "Att det inte är några problem när man är frisk", oh My as.. Finns många som inte ens är sjuka och bara har förhöjda immunvärden med superproblem.
    Väntar på kallelse från magochtarm för medicinbyte (från salazopyrinen till asacol) och tillägg som jag hört och läst massor med immunproblem fått (oftast privat) prednisolon, gyn säger att de ska testa immunvärdena men min egen erfarenhet av prover är sådär. Jag har aldrig visat något på ett enda prov. Däremot kan man se på röntgen och se mina MEGA inflammerade leder. Men gyn funderar på även trombyl.

Happies, du hade också tarm, vet du varför man inte får trombyl, är det om man har blödande tarm?

Kram till er alla kämpar!

Svar på tråden Svårt att behålla graviditet. Erfarenheter och metoder.