Mariamx skrev 2012-01-12 19:06:05 följande:
Atyr:
Jag har också som du haft lätt att bli gravid, men svårt att behålla dem. Fick 4 st missfall i v9, v14, v6 och v5. Alla vanliga missfall. Har ständigt blött mycket i mina graviditeter som sen har lett till missfall. Mitt första missfall, blödde jag jättemycket, åkte in till akuten och allt såg bra ut, jag fick se hjärtat som tickade och när jag sen kom hem så fick jag missfall. Efter 4 missfallet gjorde de en utredning, och alla prover och gynkotroll visade inga fel.
Mitt i utredningen, då man tänkte börja med mins mans spermaprov, så blev jag gravid (är i v31 just nu). Min gynekolog skrev då direkt ut trombyl, då det visats sig att blodförtunnande medel hjälpt kvinnor som man inte kunnat konstantera fel på. redan under utredningen hade hon sagt att jag skulle börja äta det så fort jag blev gravid. Mitt D-vitaminprov visade också att jag hade brist, så de skrev ut det kalcium/D-vitamin. Dessutom så skulle jag äta folsyra. I v13 fick jag en blödning, åkte in till gynakuten (trodde som förut att jag höll på att få missfall) men allt såg bra ut. I v14 fick jag en till blödning, åkte in till gynakuten (trodde som förut att jag höll på att få missfall). Min gynekolog, valde då att kolla upp min sköldkörtel. Prover togs och det konstanterades att mitt TSH-värde, sköldkörtelhormon, gått upp istället för att gå ned under graviditeten, en hög nivå kunde resultera i missfall, så jag fick börja äta levaxin för att sänka den till en acceptabel nivå. Jag har gjort flera prover för att kolla om levaxin har stabiliserat nivån på mitt THS-men utan levaxin, så ligger nivån för högt så jag skall äta det under hela graviditeten.
Idag är jag i v31 och jag tror att det bl.a är tack vare allt det de har satt in, även om min gynekolog har sagt att man inte kan veta säkert, eftersom man inte har kunnat konstatera fel hos mig under utredningens gång. Och bara för att det kanske går vägen denna graviditet så är det inte säkert att det går bra vid en nästa graviditet. Jag har blivit ombedd att undvika stress (har oftast blött i samband med stressliknande situationer) och ta en dag i taget och hoppas på det bästa, men framför allt njuta av denna graviditet.
Just det, eftersom jag haft flera fall av missfall, så blev vi tillsgda att inte ha sex (samlag) under graviditeten just för att inte framkalla missfall, då spermier har kunnat framkalla sammandragningar, som kan resultera i missfall. Normalt skall det inte vara ngt problem att ha samlag under en normal graviditet, men min graviditetshistorik är inte normal. Hon betonade också att det kanske inte är så att det är just en enda faktor som lett till missfall hos mig utan flera olika faktorer tillsammans, som kan ha gjort det.
Hoppas att mitt info kan hjälpa dig/er att hoppas och kanske få rätt hjälp.
Grattis till knodden i magen och tack för din historia.
Mitt TSH är bra, folsyra har jag ätit i snart 2 år, Vitaminer inhandlat och progsalva har jag hemma. Ägglossningsstickor väntar på att användas. Jag tror att eller hoppas att jag är gravid snart igen men stressen på jobbet kan vara svår att undvika ibland.
Men vi försöker vidare.