• Gatto

Svårt att behålla graviditet. Erfarenheter och metoder.

Hej. Har tyvärr inga svar åt dig men hänger gärna på i denna tråden då vi verkar ha lite samma problematik. Vi har försökt få barn i snart 2 år, först tog det 14 månader innan det tog första gången det slutade i ofostrig graviditet och jag blev skrapad i v 11. Sen blev vi gravida igen efter 3 månader och fick mf i v 5+6. Idag har jag tagit sköldkörtelsprover (tror det hette tsh och fritt t4) Dessa prover togs även vid vår första utredning och låg då innom ramen som läkaren sa..  Vore kul med lite respons från andra i samma situation som vet mer än jag gör...

• Gatto

Jag vet inte vad jag hade gör tsh förra gången de tog prover, det var i februari, vet bara att det var inom ramen (då är det mellan 0,3-4,0) men har hört senare att det inte bör ligga över 1,5-1,8 om man blir gravid. Så jag får återkomma ang det. Min livmoder ser bra ut och inga sv de övriga prover vi tagit kan förklara våra mf.

Spotty: vågar man prova progesteronsalva själv eller fick du det av läkare?

• Gatto

Det vi fått höra så här långt är att "vi har haft otur" å det känns ju lite som ett slag i ansiktet kan jag tycka. Vet att många haft det värre än oss men jag är sååå trött på att bara vänta å se, bli gravid igen och oroa sig utan att kunna göra något. Skulle kännas bättre om man iaf kan prova något nytt nästa gång.

• Gatto

Pimpinellan: hur vet man om det är immunförsvaret som strulat?

• Gatto

Atyr såg att du frågade om ålder, jag är 31 år. När det väl blir barn är det vårt första. Ingen av oss har barn sen innan.

• Gatto

Arty: hoppas allt ser bra ut på UL. Jag var där igår och fick det kollat efter förra mf och det ser ut som att allt är borta denna gången iaf. Förra gången strulade det som f-n så det känns bra att inte behöva hålla på med tabletter å skrapning denna gången. Nu inväntar vi negativt gravtest och sen en mens innan vi försöker igen. Konstigt ibland hur man fortsätter banka huvudet i väggen gång på gång men jag antar att längtan efter ett barn är större än rädslan för ett nytt mf...

Tror att jag ska våga prova salvan, hur gör man med den är det någon som vill berätta? smörjer man hela tiden eller efter ägglossning å hur länge?
    Skulle kännas så skönt att ha något att göra som kan få en att hoppas lite mer, låter kanske konstigtmen jag är snart beredd att prova vad som helst

God Jul till er alla å tack för svar och stöd, nästa år är det vår tur tycker jag!
    Arty, jag håller alla tummar för dig också, så skönt att dela lite av sorgen med någon som förstår, men man är inte heller den pratsamma typen..

• Gatto

Hej på er. Fick mina provsvar idag, proverna är tagna en vecka efter missfallet så hcg fanns fortfarande kvar i kroppen, vet dock inte i viken nivå, missfallet kom i v 5+6. 1,0 på tsh och 17 på t4, läkaren sa att det var bra, är det någon som vet???

• Gatto

Pimpinellan- tack för svar! Då kanske jag kan sluta oroa mig över det nu iaf, läste precis mail från min läkare som sa att t4 ska ligga mellan 12-22 för bra värde vid graviditet så då måste ju 17 vara ok också. Tror du det kan vara bra med progesteronkräm för att "hjälpa" kroppen behålla en graviditet?..

• Gatto

Atyr: var beställde du? Har hittat lite olika sidor som säljer, men det verkar vara samma kräm, progestrall har jag för mig att den hette från hormoni. Är det samma som du köpt?

Var på återbesök idag sen missfallet för 2 veckor sedan. Såg bra ut sa läkaren så nu blir det bara att vänta en mens (har fått en cysta som ska hinna försvinna då) sen kör vi igen nu SKA det ta mig f-n bli en bebis!!!! Jag vägrar att få mf/ma igen!! Å om det inte tar av sig självt innan så blir det ivf i mars/april. 2012 ska bli vårt år, 2011 kan vi vara utan.

• Gatto

Vad jag förstått ska man inte ha för högt tsh, inte över 2,0 och gärna ner mot 1,0-1,5 men det verkar vara många olika värden att titta på, tex t4 å t3. Men jag har precis börjar luska i detta. Hur kommer det sig att du äter trombyl å prednisolon?

Svar på tråden Svårt att behålla graviditet. Erfarenheter och metoder.