• Mamman02

Kort på barnbarnen - bonusar med??

Min mamma fyller 60 år om ett tag, och jag och min syster har bestämt att vi ska gå till fotografen och ta kort på barnbarnen. Min syster har 1 barn och jag har då 3 barn (biologiska).
    Sen har min man 2 stora barn, en på 17 och en på 20.

Hur ska vi göra? Min mamma har ju faktiskt bara 4 barnbarn och inte 6? Först var det självklart för mig att bara ta kort på dessa 4 barn, men sen blev jag lite osäker...

Råd tack!     

• Svar på tråden Kort på barnbarnen - bonusar med??
  • Iam
    Ess skrev 2012-01-06 13:19:54 följande:
    SLUTA NU!

De sk barnen det rör sig om har flyttat hemifrån och det var inte direkt igår dom flyttade. Det är omöjligt att behandla någon illa under uppväxten, speciellt när man inte ens kände dem då. Ev felbehandling får deras föräldrar stå till svars för.

Du påstår på fullt allvar att, ponera: Jag flyttar ihop med din pappa imorgon!

Min mamma fyller år och jag fotar mina barn dvs hennes barnbarn, då vill du va med på bilden??

Trots att du inte har någon kontakt med henne eller ser henne som din mormor, hon känner inte dig heller mer än vid namn och att du är barn till xx.

Får du inte stå med bredvid mina småbarn så kommer du att må dåligt resten av livet!

Jo men så att.............................

Detta är också en tråd som spårat ut nåt hemskt. Jag kan inte svara för alla, men det finns troligen inte så många som skulle stryka ett barn som varit med under många år och där styvmormodern har kontakt med barnet i fråga.

• Iam
    Utan Barn skrev 2012-01-06 12:30:13 följande:
    Det är ingen trevlig kommentar och helt OT, men jag bara MÅSTE kommentera eftersom jag tycker det är obehagligt när folk utger sig för att vara professionella (och därmed ha rätt till en större kunskap) och sedan resonerar och formulerar sig så icke-professionellt.

Om man seriöst arbetar med någon form av ansvarig befattning inom konflikhantering med par och grupper bör man inte ha en viss utbildning inom detta?

Om personen i denna diskussion i sin yrkesroll resonerar, men även använder sig av språket och formulerar sig så som han/hon gör här, är det beklämmande.

Använder man sig av sin yrkesroll som argument, måste man också kunna ta svar och kritik som en yrkesperson, ÄVEN om man givetvis också är en »privatperson« när man sittern framför datorn på kvällen, men vill man kunna förhålla sig som en sådan får man inte blanda in sin yrkesroll alls i diskussionen.

Vad gäller ämnet är det som ett SKÄMT. Det handlar om mindre barn (antar jag?) som är TS mammas barnbarn vs vuxna som TS mamma knappt känner. Jag är FULLSTÄNDIGT övertygad om att ingen, ingen, ingen blir sårad över att TS mamma får bilder på sina 4 yngre biologiska barnbarn. Att tro att TS bonus-barn (om man ens kan kalla dessa unga vuxna som känt TS i 2 år för bonusbarn?) blir ledsna över detta är i princip att idiotförklara dem, tycker JAG.

• TantMy

Jag skulle bara ta på era fyra barn, det är ju de som är barnbarnen.

• TantMy
    Emma 761 skrev 2012-01-03 16:52:54 följande:
    men seriöst!
    varför har ni ungen hemma hos er då om ni inte ser henne som en i familjen?
    snacka om att ungen kommer få psykproblem i tonåren när hennes familj inte ser henne som en i familjen ens...
    för mina föräldrar och släktingar ser de som en självklarhet för hon är en i familjen även om hon inte är deras eller har någon släktrelation med dem. hon har varit med på släktträffar och firat högtider med oss när vi firat med min släkt.

Men...man kanske bara vill ha med de som faktistk är släkt...inte fan får en unge psykiska problem för det!!!

Min dotter är inte med på bild till min sambos ex...inte sjutton vill hon ha en släktblid på min dotter, varför då?
    Varför ska min mamma, min morfar eller nån annan i släkten ha bild på min sambos dotter...Om det tar slut mellan oss....hur kul är det då att ha en bild på nån som man inte har något med att göra...Sluta nu!  
  • TantMy
    Csillag skrev 2012-01-05 16:10:32 följande:
    Går man in i ett förhållande med barn sen tidigare så ska dom barnen oxå räknas tillhöra familjen.
    Heltsjukt att ens pappan står ut att leva med TS för jag hade garanterat lämnat min man om han o hans familj hade resonerat så om barn sen tidigare.

Spelar ingen roll om barnen är vuxna eller inte.
    Dom tillhör väl familjen lika mkt för de.
    Dags för TS att inse de.
    Man väljer inte in sina egna/genensamma barn o stänger ute barn sen tidigare.
    Å de spelar ingen roll hurvida relationen ser ut sen innan mellan dom.
    Hur välkomna känner dom sej då i en sån familj.
    helt sjukt.
    Stackars barn!!!
    Men herregud...min sambos dotter ingår i "våran" familj men inte fasiken tillhör hon min släkt....lika lite som att min dotter inte tillhör min sambos släkt...eller hans ex släkt...nån j-a måtta får det väl vara ändå!!!

Våra barn har inget problem med det överhuvudtget....de har sin egen släkt och klarar sig bra med det! 
  • Tinnys

Vi tar kort på alla barnen eftersom vi är en familj där alla barn har en given plats.

• FrökenBäver

Varför blir jag så matt varje gång jag försöker läsa här under styv/bonusföräldrar?
    Så mycket hetsiga känslor, märkliga åsiktsmaskiner som vill slå andra i skallen med yxa.

Från en som också har ett jobb...... 

• J3O

Varför skulle bonusbarnen vara med?
    Har din mamma en relation till dom?

Min pappa har foto på bonus hemma hos sig tillsammans med de andra 6 barnbarnen eftersom han har en relation till honom.
    Min mamma har inget sådant foto hemma eftersom hon inte har relation till honom.     

• AnnanAnna

Om detta skulle vara aktuellt hemma hos oss skulle vi ta kort på de gemensamma. Inte för att min mamma skulle vilja ha kort på bonusbarnet utan mer för att det skulle kännas lite krystat för både mig och makens dotter om hon skulle vara med. Hon skulle ju känna att det var bara ur någon rättvisesynpunkt och det skulle bli konstigt. Hon har en bra relation med mina föräldrar men den går ju inte att jämföra med den de har med sina barnbarn.
    Den enda gång det  blir konstiga känslor hos oss är när andra försöker låtsas som att vi är något annat än en styvfamilj faktiskt. När andra kallar mig för extramamma eller något när min mans dotter är med eller när hennes mamma gör en stor grej av något som annars känns naturligt hos oss för att hon är så rädd att hennes dotter ska lida av att hon har ett annat föräldrapar än de barn som bor i vår familj alltid. Hon är jättesnabb med att dra slutsatser och få det till att hennes dotter inte är inkluderad etc och det blir jättekonstigt när hon inte lever med oss och inte är med i vardagsdiskussioner kring saker och ting etc.

• TantMy

Jag skulle ta på de fyra barnbarnen...de är ju de som är mammans barnbarn!

Svar på tråden Kort på barnbarnen - bonusar med??