• Mamman02

Kort på barnbarnen - bonusar med??

Min mamma fyller 60 år om ett tag, och jag och min syster har bestämt att vi ska gå till fotografen och ta kort på barnbarnen. Min syster har 1 barn och jag har då 3 barn (biologiska).
    Sen har min man 2 stora barn, en på 17 och en på 20.

Hur ska vi göra? Min mamma har ju faktiskt bara 4 barnbarn och inte 6? Först var det självklart för mig att bara ta kort på dessa 4 barn, men sen blev jag lite osäker...

Råd tack!     

• Svar på tråden Kort på barnbarnen - bonusar med??
  • Iam
    Csillag skrev 2012-01-05 19:36:05 följande:

Ja kan mitt yrke o visst ja kanske la upp formuleringarna i några inlägg fel.
    Men sen är de skillnad på att välja sina ord noga proffesionellt och privat.
    Jag ahr ett arbete och efter arbetstid så har jag rätt att vara privat person som alla andra.

Jag känner inte nått behov att föra den här diskussionen vidare då vi alla har starka åsikter trots dom är olika.
    Och alla har rätt till en åsikt.

Jag hoppas de blir bra för TS va hon än beslutar.

Jag kan bara säga hur jag sj lever och de är efter va vi lär ut.
    Ett jobb som faktist inkluderat egen lifserfarenhet.

Fast va vet jag...bara arbetar med de,och lever i ett äktenskap med både genensamma barn och de är bonus.
    Vi väljer att alla våra barn jämt,o så kommer vi alltid göra.

Jag skulle ärligt av personlig åsikt säga att jag skulle bli besviken på mina barn om dom särbehandlade,lr uteslöt ev bonusbarn som vuxna,vare sej dom va små lr uxna.
    dessutom skulle jag ta mej ann dom precis lika mkt sj.

Min mamma har 4 bonus barnbarn,varav ett av barnen är 17 år och varit med i bilden i 1 1/2 år. hon bjuder alltid med alla barnbarnen på kalas,middagar,jul osv.Vi gör årligen sen 2001 ett foto av alla i våran familj,alla vuxna med respektive och alla barnbarnen.
    Detta ges till farmor farfar mormor morfar gammelföräldrar när de har funnits.
    Tjejen som är 17 år blir tillfrågad om hon vill vara med på kalas foton osv då min syster ansåg att hon är gammal nog att bestämma sj.
    Min syster e jätteglad att hon vill vara med.

MEN som sagt....de e ju säkert jag som tänker fel trots jobb och livserfarenhet.
    Fick ju bara mitt jobb för starka rekomendationer

Nu lägger jag ner de här inne.
    Man har rätt till en åsikt
    Jag ahr sagt mitt,både privat o yrkesmässigt

tur att mina barn redan nu är kloka och ser skillnad på rätt o fel.

Bonusbarn är precis lika mkt värda i våra ögon.

Trots dina upprepade meningar av att alla har rätt till en åsikt, säger du ändå om och om igen att det är du som har rätt och alla som tycker annorlunda har fel. 
    Jag ser fortfarande inte att du ser till situation.
    Och jag tycker fortfarande att det är skrämmande att du resonerar som du gör i denna tråden om du har det yrke du säger dig ha.
    Undrar vad din chef skulle säga om h*n läste här...??  
  • Csillag
    Iam skrev 2012-01-05 20:38:43 följande:
    Trots dina upprepade meningar av att alla har rätt till en åsikt, säger du ändå om och om igen att det är du som har rätt och alla som tycker annorlunda har fel. 
    Och jag tycker fortfarande att det är skrämmande att du resonerar som du gör i denna tråden om du har det yrke du säger dig ha.
    Troligen inte särskillt mycket..
    Jag är öppen om mina åsikter och har alltid varit.Det är jag gällande mina par oxå.
    Helt säker på att jag dessutom skrev att alla par är olika,olika problem,känslor,tankar osv.
    Tycker fortfarande de är fel att inte ta kort på alla barnen lr åtmisntonde fråga alla barnen..
    men du tycker de är rätt.
    Olika åsiker..Hmm vilket jag tror jag skrev att man får ha..
  • Csillag
    Iam skrev 2012-01-05 20:38:43 följande:
    Hehe o sen kanske du ska berätta för alla att du är debattör så du lever på att få igång debatter här inne o röra om i grytan lite extra Flört

Gnäll inte på min åsikt och mitt jobb.
    Ditt yrke är att debattera o skapa massa diskussioner och en debattör lägger sej aldrig utan fortsätter in i de sista.

Lägger ner de här nu.
    hade jag vetat att du va debattör från början hade jag inte ens lagt minsta tid på att svara på dina inlägg.
    De är ditt jobba att skapa en debatt.
    Mitt jobb är att hjälpa par o medla mellan dom.
    Snacka om raka motsatser.

Fortsätt du debattera...kanske är nån som orkar lägga tid på din debatt du börjat me här inne.
  • Iam
    Csillag skrev 2012-01-05 20:52:47 följande:
    Hehe o sen kanske du ska berätta för alla att du är debattör så du lever på att få igång debatter här inne o röra om i grytan lite extra Flört

Gnäll inte på min åsikt och mitt jobb.
    Ditt yrke är att debattera o skapa massa diskussioner och en debattör lägger sej aldrig utan fortsätter in i de sista.

Lägger ner de här nu.
    hade jag vetat att du va debattör från början hade jag inte ens lagt minsta tid på att svara på dina inlägg.
    De är ditt jobba att skapa en debatt.
    Mitt jobb är att hjälpa par o medla mellan dom.
    Snacka om raka motsatser.

Fortsätt du debattera...kanske är nån som orkar lägga tid på din debatt du börjat me här inne.
    Ehh?
    Jag lever inte på det. Det är inte mitt jobb. 
    Men jag är här för att debattera åsikter. Mina och andras. 
    Jag är inte här för att få vänner. Jag är här för att jag tycker om att diskutera.
    Jag utgår dock alltid från mig själv och mina egna åsikter. 
    Dessa framhäver jag. Sen lyssnar jag på andras argument. 
    Dom som kan lägga fram argument som håller och som kan överbevisa mig, dom får mig på andra tankar. 
    Dom som inte kan det, eller som lägger fram argument som håller men som inte motbevisar.. Ja dom argumenterar jag emot. 

Och det är en sanslöst dryg attityd du har. 
    Dessutom rätt nedvärderande mot alla som inte håller med dig. 
    Jag gnäller inte på ditt jobb, din åsikt argumenterar jag emot. 
    Och ditt sätt att uttrycka dig är skrämmande illa om du jobbar med det du gör. 
  • Helle333
    Mamman02 skrev 2011-12-22 10:40:04 följande:
    Min mamma fyller 60 år om ett tag, och jag och min syster har bestämt att vi ska gå till fotografen och ta kort på barnbarnen. Min syster har 1 barn och jag har då 3 barn (biologiska).
    Sen har min man 2 stora barn, en på 17 och en på 20.

Hur ska vi göra? Min mamma har ju faktiskt bara 4 barnbarn och inte 6? Först var det självklart för mig att bara ta kort på dessa 4 barn, men sen blev jag lite osäker...

Råd tack!     
    Jag hade tagit på alla. För mig tillhör styvbarn också familjen. Vår dotter har rätt många kusiner. Hon har 6 plus okänt antal på sin pappas sida och på min sida har hon fyra och ett på bakning. Fast min biosyster har inga barn. Det är mina styvsyskon som funnits i mitt liv sedan jag var sju som har barn varav det ena barnet som jag räknar som kusin inte ens är min brors barn utan det är hans flickväns son. Men för mig tillhör dem min familj=min dotters kusiner.
  • Emma 761
    Iam skrev 2012-01-05 21:00:38 följande:
    Ehh?
    Jag lever inte på det. Det är inte mitt jobb. 
    Men jag är här för att debattera åsikter. Mina och andras. 
    Jag är inte här för att få vänner. Jag är här för att jag tycker om att diskutera.
    Jag utgår dock alltid från mig själv och mina egna åsikter. 
    Dessa framhäver jag. Sen lyssnar jag på andras argument. 
    Dom som kan lägga fram argument som håller och som kan överbevisa mig, dom får mig på andra tankar. 
    Dom som inte kan det, eller som lägger fram argument som håller men som inte motbevisar.. Ja dom argumenterar jag emot. 

Och det är en sanslöst dryg attityd du har. 
    Dessutom rätt nedvärderande mot alla som inte håller med dig. 
    Jag gnäller inte på ditt jobb, din åsikt argumenterar jag emot. 
    Och ditt sätt att uttrycka dig är skrämmande illa om du jobbar med det du gör. 
    men du och ett antal andra på detta forum får de och låta som att de är en självklarhet att ignorera sitt bonusbarn och att de är helt ok att inte se barnet som en i familjen.
    ni får de att låta som att de är ok att ignorera barn som inte är ert eget.
    ja jag kanske formulerade mig fel men min kommentar var i ren allmänhet och för att ja blev arg över hur en del av er tänker.
    tänk på barnet och inte er själv. barnen kommer först.
    vi har ingen dryg attityd, vi tänker på barnen. även de som inte är våra biologiskt.
    de är heller inte nedvärderande, vi förstår bara inte hur ni tänker eftersom de låter så själviskt och nedvärderande att totalt utesluta någon från familjens aktiviteter och roligheter bara för att de inte är era biobarn.
    inkludera era bonusbarn för fan! annars får ni dem bara och må dåligt resten av sitt liv.
    en vacker dag så kanske de faller under den kategorin av bonusbarn som slår ihjäl sin familj för att de blivit så pass illa behandlade under sin uppväxt eller också skiter i att prata med er mer eller ens vill ha någon kontakt med er när de blivit så gamla så de får flytta hemifrån.
    ja är själv ett bonusbarn därför blir ja också extra förbannad...
  • Utan Barn

Det är ingen trevlig kommentar och helt OT, men jag bara MÅSTE kommentera eftersom jag tycker det är obehagligt när folk utger sig för att vara professionella (och därmed ha rätt till en större kunskap) och sedan resonerar och formulerar sig så icke-professionellt.

Om man seriöst arbetar med någon form av ansvarig befattning inom konflikhantering med par och grupper bör man inte ha en viss utbildning inom detta?

Om personen i denna diskussion i sin yrkesroll resonerar, men även använder sig av språket och formulerar sig så som han/hon gör här, är det beklämmande.

Använder man sig av sin yrkesroll som argument, måste man också kunna ta svar och kritik som en yrkesperson, ÄVEN om man givetvis också är en »privatperson« när man sittern framför datorn på kvällen, men vill man kunna förhålla sig som en sådan får man inte blanda in sin yrkesroll alls i diskussionen.

Vad gäller ämnet är det som ett SKÄMT. Det handlar om mindre barn (antar jag?) som är TS mammas barnbarn vs vuxna som TS mamma knappt känner. Jag är FULLSTÄNDIGT övertygad om att ingen, ingen, ingen blir sårad över att TS mamma får bilder på sina 4 yngre biologiska barnbarn. Att tro att TS bonus-barn (om man ens kan kalla dessa unga vuxna som känt TS i 2 år för bonusbarn?) blir ledsna över detta är i princip att idiotförklara dem, tycker JAG.

• Ess
    Emma 761 skrev 2012-01-06 10:49:46 följande:
    men du och ett antal andra på detta forum får de och låta som att de är en självklarhet att ignorera sitt bonusbarn och att de är helt ok att inte se barnet som en i familjen.
    ni får de att låta som att de är ok att ignorera barn som inte är ert eget.
    ja jag kanske formulerade mig fel men min kommentar var i ren allmänhet och för att ja blev arg över hur en del av er tänker.
    tänk på barnet och inte er själv. barnen kommer först.
    vi har ingen dryg attityd, vi tänker på barnen. även de som inte är våra biologiskt.
    de är heller inte nedvärderande, vi förstår bara inte hur ni tänker eftersom de låter så själviskt och nedvärderande att totalt utesluta någon från familjens aktiviteter och roligheter bara för att de inte är era biobarn.
    inkludera era bonusbarn för fan! annars får ni dem bara och må dåligt resten av sitt liv.
    en vacker dag så kanske de faller under den kategorin av bonusbarn som slår ihjäl sin familj för att de blivit så pass illa behandlade under sin uppväxt eller också skiter i att prata med er mer eller ens vill ha någon kontakt med er när de blivit så gamla så de får flytta hemifrån.
    ja är själv ett bonusbarn därför blir ja också extra förbannad...
    SLUTA NU!
    De sk barnen det rör sig om har flyttat hemifrån och det var inte direkt igår dom flyttade. Det är omöjligt att behandla någon illa under uppväxten, speciellt när man inte ens kände dem då. Ev felbehandling får deras föräldrar stå till svars för.

Du påstår på fullt allvar att, ponera: Jag flyttar ihop med din pappa imorgon!
    Min mamma fyller år och jag fotar mina barn dvs hennes barnbarn, då vill du va med på bilden??
    Trots att du inte har någon kontakt med henne eller ser henne som din mormor, hon känner inte dig heller mer än vid namn och att du är barn till xx.
    Får du inte stå med bredvid mina småbarn så kommer du att må dåligt resten av livet!
    Jo men så att.............................

Detta är också en tråd som spårat ut nåt hemskt. Jag kan inte svara för alla, men det finns troligen inte så många som skulle stryka ett barn som varit med under många år och där styvmormodern har kontakt med barnet i fråga.
  • Emma 761
    Ess skrev 2012-01-06 13:19:54 följande:
    SLUTA NU!
    De sk barnen det rör sig om har flyttat hemifrån och det var inte direkt igår dom flyttade. Det är omöjligt att behandla någon illa under uppväxten, speciellt när man inte ens kände dem då. Ev felbehandling får deras föräldrar stå till svars för.

Du påstår på fullt allvar att, ponera: Jag flyttar ihop med din pappa imorgon!
    Min mamma fyller år och jag fotar mina barn dvs hennes barnbarn, då vill du va med på bilden??
    Trots att du inte har någon kontakt med henne eller ser henne som din mormor, hon känner inte dig heller mer än vid namn och att du är barn till xx.
    Får du inte stå med bredvid mina småbarn så kommer du att må dåligt resten av livet!
    Jo men så att.............................

Detta är också en tråd som spårat ut nåt hemskt. Jag kan inte svara för alla, men det finns troligen inte så många som skulle stryka ett barn som varit med under många år och där styvmormodern har kontakt med barnet i fråga.
    INTE!!!!!?????
    Ska vi slå vad?????!!!!!
  • Ess
    Emma 761 skrev 2012-01-06 19:25:31 följande:
    INTE!!!!!?????
    Ska vi slå vad?????!!!!!
    Är det det sista jag skrivit du menar?
    Visst finns det folk som bär sig illa åt, men jag tror att majoriteten som flyttar ihop med en som har barn faktiskt accepterar dessa och behandlar dem ordentligt.
    Men tydligen så har du inte bara råkat ut för en idiotisk styvförälder, utan även en slapphänt förälder som inte tog sitt ansvar.
    Om det är i den övriga texten så får du förtydliga vilket du menar.
Svar på tråden Kort på barnbarnen - bonusar med??