• calabalic

Vi som försökt ett tag utan plus

Jättespännande både JZ och Wittra! Nu håller vi tummen! Ett tips till dig Wittra om du ska spraya vissa tider är att ställa mobil-larmet och alltid ha med dig mobilen. Tror aldrig jag hade kommit ihåg att ta vid alla tider annars.. lite som Skalmans mat&sov-klocka. :)

• calabalic

Wittra jag håller med Wonders om larmet och glömskan. Jag är i vanliga fall oxå väldigt bra på att hålla tider men man blir seg i hjärnan av hormonerna. Jag har tagit Lutinus nu vid det här försöket. Det kladdar som de andra säger och trosskydd är ett måste. Sex får man lösa på annat sätt. Det följer med en stav/applikator som man ska föra in den med men jag tyckte det var enklast att trycka in den så långt det gick med ett finger istället. Och det funkade ju tydligen ändå. :) I mitt fall blev jag ju gravid vid FET med Lutinus, men inte FET utan Lutinus, så jag ska fortsätta med det ända tills vecka 12. Segt men lätt värt det om jag fortsätter vara gravid!

• calabalic

Wittra tunna tycker jag täcker. SÅ mycket är det inte som kommer ut, iaf inte för mig. Det är mest bara att trosorna blir förstörda annars.

Hallonbacken, denna eviga väntan alltså.. som vi fått vänja oss vid. Tänk sen när vi fått barn, vad förvånade vi kommer bli över att tiden går fort och åren springer iväg. :)

• calabalic

Usch, äventyret är nog snart över här. Jag gjorde ett test idag (7+0) bara för att kolla läget och det visade sig att strecket blivit rätt mycket svagare. Testade förra fredagen också och då var det en pytteliten minskning i styrka men tillräckligt liten för att det kunde bero på urinkoncentrationen. Men den idag var nog nästan bara hälften som stark. Kan det finnas någon som helst möjlighet att det kan bli så utan att det är missfall på g? Har ni hört talas om det? Jag är 99% säker på att det är kört. Blödningen kommer säkert i helgen. Fy fan.

• calabalic

Här ser ni.. De första 5 är från vecka 5. Den näst längst från höger är från förra fredagen (6+0), den till höger är från idag (7+0). Känns ju inte bra alls.. :(

• calabalic

JZ ja vul är inbokat på onsdag. Så är väl bara att vänta. Googlade halvt ihjäl mig och hittade till slut en tråd som ger mig lite nytt hopp. Hade ingen aning om att det funkar så! Kan ju fortfarande vara MF/MA på g, men nu har jag iaf ett halmstrå att gripa tag i. Tack för pepp JZ!

Klistrar in tråden här ifall nån annan råkar ut för samma sak framöver:

www.familjeliv.se/forum/thread/73052299-ni-som-fatt-svagare-gravtest-och-ar-orolig-var-inte-det-jag-vet-varfor-nu

• calabalic

Jag har gjort bruttolöneavdrag på mina två FET eftersom det bara ingick två gratis försök. Innebär att arbetsgivaren betalar fakturan och sen drar av beloppet från din bruttolön. Det som händer då är att skatten "äter upp" en del av kostnaden.

Säg att du ska betala 30 000 för en ivf. Du har en bruttolön på 30 000 varav skatt på 10 000. Dvs 20 000 kvar netto. Då behöver du 1,5 lön (det du får på kontot) för att kunna betala hela fakturan. Men om du gör bruttolöneavdrag används hela bruttolönen för att betala fakturan. Det behövs alltså bara 1 lön för att betala fakturan istället för 1,5.

Sen kan man komma överens med arbetsgivaren om att dela upp avdraget på flera löner så du slipper bli helt utan lön en månad. Arbetsgivaren förlorar ingenting på att hjälpa dig med bruttolöneavdrag, de flesta smarta ställer upp på det eftersom det är väldigt enkel goodwill som ger en tacksam och lojal medarbetare i utbyte.

Själv har jag sparat in 7000 kr på mina två FET. Skulle ha kostat 22 000 men nu blev det 15 000 istället. Ganska stor skillnad ändå.

• calabalic

Idag har vi fått se en liten räka med ett pickande hjärta! :D Det var helt surrealistiskt och inte alls så känslosvallande som jag hade trott. Har nog fortfarande inte riktigt fattat att det är sant. Men den var rätt längd och allt såg bra ut, så nu är det bara att fortsätta hoppas även de här efterföljande kritiska veckorna. Sen kanske man äntligen vågar tro på att det kan gå hela vägen.

Just det förresten. Jag fick ju svagare streck på teststickan när jag testade för nästan en vecka sen, som jag skrev om här. Tänkte jag skulle rapportera vad det beror på, ifall nån annan råkar ut för samma sak här framöver. Anledningen heter "hook effect" och innebär att om hcg-nivån blir tillräckligt hög så kan inte stickan hantera det på rätt sätt. Det är lite kemiskt komplicerat att förklara men kortfattat så når man en toppstyrka på en viss hcg-nivå och när hcg sen blir starkare så blir strecket allt svagare, till slut kan det helt försvinna. Det finns ett enkelt sätt att testa om man drabbats av detta och det är att späda ut urinet minst 50/50 - har man "hook effect" så kommer det utspädda testet att bli starkare än det icke-utspädda. Jag testade och det blev precis så för mig! Hade ingen aning om att det kunde bli så. Men nu förstår jag verkligen varför man inte ska testa mer när man passerat vecka 5. Konstigt att det inte står om det i testernas instruktioner! Det gäller inte bara teststickor utan även cg digital kan visa fel av samma orsak.

JZ oj vad spännande, nu börjar det ju verkligen dra ihop sig. Ska hålla tummen hårt på måndag att allt ser bra ut. Vad jobbigt att du har ont i kroppen, hoppas det blir som för mig, att allt blir mycket bättre när du blir gravid. Jag har till och med kunnat sluta med blodtrycksmedicinen nu ett tag, eftersom trycket har stabiliserat sig. :)

Wittra när du har du VUL? För nu måste du väl ha sprayat i mer än en vecka?

Jennso vad är status för dig nu egentligen? När blir nästa försök?

• calabalic
    Wittra skrev 2014-11-06 21:38:48 följande:

Wonders och JZ, tack för stöd och kram. Behövdes verkligen idag. Jag känner mig liksom inte som mig själv. Är lätt yr av och till, känner mig förvirrad och nästan glömsk. Jag har huvudvärk av och till, fruktansvärt trött. Blir också skrämd på det vis att jag känner mig så klen, de flesta verkar ju hantera sprayandet rätt bra och detta är ju förresten bara "början" ...sedan kommer sprutor och läskiga vaginaltabletter. 

Kram till er andra också. Vi borde fan få medalj allihop....ObestämdFoten i munnen

Tycker det är bra att du gråter och lever ut alla negativa känslor. Jag har hållit inne på allting och tror inte det varit positivt. Valde under lång tid att knappt berätta för nån. När jag till slut berättade för mina närmaste kollegor (efter över 3,5 år av försök inkl 2 ivf) var det en enorm lättnad. Att slippa ljuga och hitta på ursäkter, att slippa smyga med allt. Och att de fick en förklaring till varför jag drog mig undan, inte orkade engagera mig lika mycket etc. Många kilon lyfte från mina axlar då.

Angående måendet så tyckte jag sprayen var mycket värre än sprutorna. Hoppas sprutorna känns lättare för dig oxå!
  • calabalic

Vad spännande JZ! Håller verkligen tummarna nu. Hur många dagar skulle de odlas? Låter perfekt att ni passar på att vila upp er och lyxa, så ni är avkopplade och redo när det är dags för återföring. :)

Svar på tråden Vi som försökt ett tag utan plus