Wittra skrev 2014-09-17 19:01:22 följande:
Hej, varit en omtumlande dag. Både bra och dålig. Bra på det viset att vi faktiskt kickat igång detta, fått en plan upplagd för nässpray, injektioner osv. Bra att få GÖRA något snart, än att bara vänta på att naturen kanske, kanske kan fixa detta av sig självt.
Dåligt kändes det på det viset att jag återigen upplevde den där känsla av att man är misslyckad. Allt blev så definitivt när man satt där mittemot läkaren och hon rabblade allt om IVF. Tankar som "händer det här? sitter vi här och lägger upp en plan för att bli gravida..?!" passerade genom huvudet hela tiden. Dagen har varit såååå lång också. Mannen skulle ju lämna prov på morgonen och mötet var först sedan på eftermiddagen...:-/ Vi hade gått upp sjukt tidigt för hinna fram till SU på morgonen och sedan hade vi flera timmar av tid att slå ihjäl. Vi gick en sväng i Nordstan, åt frukost, flanerade runt. Tillslut hade ju klockan äntligen slagit halv 2.
Besöket med läkaren gick bra, tyvärr kan jag inte säga däremot att jag kände mig så vidare bekväm med den här läkaren, Ann Thurin. Upplevde henne som ganska "kall" och när vi satt och pratade så kände jag mig liten framför henne. Återigen drogs den där studien upp med viktreducering.
När vi förklarade att vi redan lång tidigare försökt lägga om vårt liv och börjat gymma ett par gånger i veckan så verkade hon förkasta det direkt, påstod att jo , träning var ju bra men gå ned i vikt gör man ju inte så mkt. Hon hänvisade till någon annan patient som tränat i ett halvår ganska hårt och gått ned bara 3 - 4 kg. o träning gav muskler vilket väger mer o blablala. Jag kände mig så sjukt trött där jag satt, jag är inget fläskberg på 200 kg,., ...men det var så det kändes. Jag försökte förklara att jag visst begripit studiens vits och fördelar men att jag faktiskt inte orkar det OCKSÅ. Det är jobbigt nog att hålla på med IVF och all sorg med barnlösheten. Ska jag då också börja dra igång värsta bantningsprogrammet också .....? Jag jobbar även heltid och har häcken full där med. Orkar bara inte.
Nu hoppas jag att behandlingen fungerar bra och att vi når målet. Jag orkar inte med mer att styra med nu.....

Jag känner igen mig mycket i den där "händer det här"-känslan. Hade faktiskt hunnit glömma bort det men precis så kände jag också vid det mötet. Alltså att det kändes bra att komma igång med något, men samtidigt kändes det så orättvist att just vi måste gå igenom detta och man hade lite "hur hamnade jag här egentligen"-känslan, man kände sig väldigt misslyckad. Det enda jag kan säga som tröst är att det blev bättre med tiden, jag började acceptera läget och kände mig inte alls lika misslyckad längre. Grubblade inte lika mycket på det som varit utan flyttade fokus till vägen framåt. Jag hoppas att du också får den utvecklingen framöver.
Men det där med träningen var ju helknäppt att hon sa. Alltså visst stämmer det att vikten kanske inte minskar så mycket när man tränar jämfört med att banta eftersom man lägger på sig muskler, men vikten är ju egentligen helt ointressant. Det viktiga är hur man mår! Jag tycker träning är A och O när man ska komma i form, det startar en positiv spiral - då sover man bättre, äter bättre, blir piggare och smidigare, får bättre immunförsvar. Dessutom är det faktiskt såhär att överviktiga som motionerar lever längre än normalviktiga som inte rör sig över huvudtaget. Det beror på att organ och benstomme stärks och man får mer cirkulation i kroppen. Så fortsätt träna tycker jag! För mig är träningen en jätteviktig del i att orka hålla på med de här behandlingarna.