• Litet My

Önskar lite tips ang flaskmatning...

Hej

Har en dotter på 3 månader där ammningen inte fungerar, har provat i stort sett ALLT men det vill sig inte, har kompletterat med ersättning men nu börjar hon mer och mer gå över till bara ersättning och jag får nog bara "köpa läget" så att säga...

Önskar lite tips och råd på hur man får det så smidigt som möjligt

1) Hur ofta skall flaskorna kokas? Vi tar isär dem varje gång och kokar (MAM flaskor) för säkerhets skull

2) Hur förvarar ni steriliserade flaskor/nappar?

3) Hur ofta ska nappen bytas?

4) Vi använder NAN 1, när börjar man med NAN 2?

5) Hur många flaskor behöver man på ett ungefär?

6) Hur gör ni för att få det så smidigt som möjligt? Kokar flaskor och fyller på med vatten och har i kylen? Tycker MAM flaskorna läcker nämligen, eller kan man bara ta en tillbringare och ta vatten ur under dagen?

7) Hur länge måste man koka upp vattnet?

8) Om man åker bort, hur gör ni då för att det skall bli smidigt med lagom varmt vatten?

9) Övriga tips och råd som kan vara bra att veta, är som sagt helt ny på detta och min första tanke är att det verkar vara en hel vetenskap det där =)

• Svar på tråden Önskar lite tips ang flaskmatning...
  • Starelli

Hej, vi har3 flaskor hemma från DR Browns som hjälper till att luft inte går in i vår lilla dötters mage. Kokar flaskorna varje kväll annars sköljer vi de efter varje matning och låter vi de torkas på en handduk i köket. Koka upp vattnet och låt det svalna till ät tempratur och häll över i en termos. Du kan även kyla vattnet o förvara flaskorna i kylen men då måste du använda mikron. Smidigaste när man är ute är att använda Nan1 tetrapack det är bara öppna o hälla över i en flaska. Oftast behöver man inte värma maten om inte den är allt för kallt. Maten byter du till NAN2 när hon är 4 mån :)

• daddybear
    Lilla My21 skrev 2011-11-19 05:07:03 följande:
    Hej

Har en dotter på 3 månader där ammningen inte fungerar, har provat i stort sett ALLT men det vill sig inte, har kompletterat med ersättning men nu börjar hon mer och mer gå över till bara ersättning och jag får nog bara "köpa läget" så att säga...

Önskar lite tips och råd på hur man får det så smidigt som möjligt

1) Hur ofta skall flaskorna kokas? Vi tar isär dem varje gång och kokar (MAM flaskor) för säkerhets skull

6) Hur gör ni för att få det så smidigt som möjligt? Kokar flaskor och fyller på med vatten och har i kylen? Tycker MAM flaskorna läcker nämligen, eller kan man bara ta en tillbringare och ta vatten ur under dagen?

8) Om man åker bort, hur gör ni då för att det skall bli smidigt med lagom varmt vatten?

9) Övriga tips och råd som kan vara bra att veta, är som sagt helt ny på detta och min första tanke är att det verkar vara en hel vetenskap det där =)
    oj det var mycket fågor,ska svara på vad jag "kan" eller iaf hur vi gjort med våra två barn.
    1. tar isär och kör i diskmaskinen varje ggn och sen kokar alla var tredje dag typ.
    2, i skåp i köket
    3. när man börjar se sprickor/eller innan
    5 lika många som dom äter mål på en dag så man kan diska en gång om dagen, kan förstås ha färre/flera men tyckte det blev lagom
    6. tillbringare med kokt vatten i kylen 1 ggn om dagen funkar fint
    7. till det kokar up
    8.termos
    9. minsta lila aning till magknip så skulle jag testa kolik flaska och se om det funkar, dom är dyra men är så värt det om det kan undvika kolik, mata på nätterna, vår dotter är inte så förtjust i varm mat så vi körde bara vatten vid sängkanten i flaska och sen färdig doserat med pulver till flaskan till nattmålet. ett stort tips, dela matningarna med din partner, stort tillfälle att ge mannen/partnern chans att få knyta an till barnet när det inte ammas. vilket är en lyx.

hoppas du fick lite tips, det mesta har jag dubbel kollat med barnmorskan så det borde vara okej,  
  • Litet My
    daddybear skrev 2011-11-19 06:13:16 följande:
    oj det var mycket fågor,ska svara på vad jag "kan" eller iaf hur vi gjort med våra två barn.
    1. tar isär och kör i diskmaskinen varje ggn och sen kokar alla var tredje dag typ.
    2, i skåp i köket
    3. när man börjar se sprickor/eller innan
    5 lika många som dom äter mål på en dag så man kan diska en gång om dagen, kan förstås ha färre/flera men tyckte det blev lagom
    6. tillbringare med kokt vatten i kylen 1 ggn om dagen funkar fint
    7. till det kokar up
    8.termos
    9. minsta lila aning till magknip så skulle jag testa kolik flaska och se om det funkar, dom är dyra men är så värt det om det kan undvika kolik, mata på nätterna, vår dotter är inte så förtjust i varm mat så vi körde bara vatten vid sängkanten i flaska och sen färdig doserat med pulver till flaskan till nattmålet. ett stort tips, dela matningarna med din partner, stort tillfälle att ge mannen/partnern chans att få knyta an till barnet när det inte ammas. vilket är en lyx.

hoppas du fick lite tips, det mesta har jag dubbel kollat med barnmorskan så det borde vara okej,  
    Tack, dock missförstod vi nog varandra lite på fråga 7, jag menade hur gammalt barnet skulle vara när man slutade, inte hur länge man skall koka vattnet på spisen...(ibland utrycker jag mig som en kratta) Cool

Då låter det ju som jag gjort ganska rätt endå, läser man i boken från BVC så skall flaskorna förvaras sterilt och hela kittet...känns lite väl överkurs Förvånad

Då får vi införskaffa en termos mao, för hon dricker bara om det är varmt, gärna lite mer än kroppstemperatur, kolikflaska har vi redan då hon hade ont i magen i början (dock inte längre)

Hur är det med ev förstoppning? Har hört att flaskbarn oftare får det, hur ofta måste de bajsa och sånt? (vadå nojjig)
  • Litet My
    Starelli skrev 2011-11-19 06:00:36 följande:
    Hej, vi har3 flaskor hemma från DR Browns som hjälper till att luft inte går in i vår lilla dötters mage. Kokar flaskorna varje kväll annars sköljer vi de efter varje matning och låter vi de torkas på en handduk i köket. Koka upp vattnet och låt det svalna till ät tempratur och häll över i en termos. Du kan även kyla vattnet o förvara flaskorna i kylen men då måste du använda mikron. Smidigaste när man är ute är att använda Nan1 tetrapack det är bara öppna o hälla över i en flaska. Oftast behöver man inte värma maten om inte den är allt för kallt. Maten byter du till NAN2 när hon är 4 mån :)
    Tack, känns som jag gjort rätt, eller iaf inte alltför många fel =)
  • Eleonor01

Nan 2 kan du använda från födseln om man inte ammar. På förpackningen ståt det fyra mån men om man läser på deras hemsida eller var det kanske paketet?!? Så står det att du kan byta! Sluta noja! Jag har kokt flaskorna två ggr resten diskmaskin å förhand diskning. Min son har inte dött än å e ett halv år. Mam läcker inte om man skruvar ihop flaskorna rätt. Misstänker att ni skruvar ihopa dem när de e våta å då ligger det vatten under gummiringen som rinner ut. Vi har också Mam. Häll i rapsolja i flaskorna typ en tsk så håller sig magen fint. Skulle den inte göra det så koka katrinplommon å gör sen en flaska på lite utspätt avkok!
    Barn e tåligare än vi föräldrar, glöm inte det :)

• Litet My
    Eleonor01 skrev 2011-11-19 06:55:44 följande:
    Nan 2 kan du använda från födseln om man inte ammar. På förpackningen ståt det fyra mån men om man läser på deras hemsida eller var det kanske paketet?!? Så står det att du kan byta! Sluta noja! Jag har kokt flaskorna två ggr resten diskmaskin å förhand diskning. Min son har inte dött än å e ett halv år. Mam läcker inte om man skruvar ihop flaskorna rätt. Misstänker att ni skruvar ihopa dem när de e våta å då ligger det vatten under gummiringen som rinner ut. Vi har också Mam. Häll i rapsolja i flaskorna typ en tsk så håller sig magen fint. Skulle den inte göra det så koka katrinplommon å gör sen en flaska på lite utspätt avkok!
    Barn e tåligare än vi föräldrar, glöm inte det :)
    Jag delammar fortfarande även om det blir mindre och mindre då mjöken inte räcker till så jag kanske skall köra med NAN 1 tillsv?

Ja, så skulle det kunna vara att vi skruvar ihop dem när de är blöta, för ibland har en läckt och en varit full och jag tycker vi har varit jättenoga med att skruva rätt så att säga. Superbra ju.

haha, ja jag får sluta noja...jag som trodde man skulle nojja mindre med andra barnet =)
  • Hej och hå

Köp Dr Browns flaskor! De är dyra men barnet får så mkt trevligare måltid. Sen kan jag rekommednera en flasksteriliserare som man kör i micron. Vi har steriliserat en gång per dygn tills de blivit fyra fem månade sen minst en gång i veckan. Men nu har jag läst att de ändrat rekommendationerna så att man inte behöver göra det så ofta men det käns ändå bäst att göra det ofta tycker jag.

Vi brukade blanda färdig ersättning och ha i kylen max åtta timmar. Sen micrade vi den till ättemp som de gjorde på bb. När man ska bort är det bäst att ha med sig en färdig tetra tycker jag. Det är även skönt att ha rejält med sådnan hemma om barnet blir vrålhungrigt och man inte har mat klar.

Steroliserade flaskor etc förvaras i ett skåp, det är bara för prematura/svårt sjuka barn man måste förvara sakerna sterilt.

Våra nappar skulle bytas efter två månader.

Tvåan kan man gå över till vid fyra månader. Vårat första barn åt ettan hela tiden då det blev magknip av tvåan. Andra barnet var hungrigt som bara den och klarade tack och lov tvåan från fyra månader. Men börja med att byta ut en skopa i taget mot tvåan under en lite längre period så märker du hur magen klarar det.          

Jag tycker man behöver rätt många flaskor fem-åtta stycken beroende på hur ofta barnet äter. Jag vill inte diska hela tiden och vill kunna packa väskan full med rena flaskor och tetror när jag ger mig av ngn stans.    

Det här med att koka vattnet och hur det ska göas har ändrats mellan mina barn. Läs på paketet.

Mitt tips är att se till att göra det så smidigt som möjligt genom att ha många och bra flaskor och alltid massor med tetror hemma! Då kan du få färdig mat nästan lika snabbt som vid amning. Och det tar inte längre tid att sticka iväg med kompisarna än vad det tar att slänga ner ett par flaskor och tetror i väskan. Är det inte för kallt ute brukar de även kunna äta tetrorna till nöds utan att man värmt dem om det tex inte finns micro i närheten. Om ni inte har micro skaffa det nu.

Dr Brown är mitt hetaste tips för mysiga flaskstunder! Och en kudde/amningskudde. Det är även tungt att hålla barn man flaskmatar. Om barnet får ont i magen försök att byta sort ibland mår vissa barn bättre av en annan sort. Om barnet blir förstoppat finns det ersättningar man kan ge men prata med bvc för det kan bli väldigt sprut om man testar dessa! Bambinos flaskborstar är toppen! De går sönder efter ett tag men kostar inte så mkt, iaf inte på typ COOP.  

• Hettie

Såhär gjorde vi:

De första 5-6 månaderna kokade vi flaskorna mellan varje användning. Vi hade några mam och några bambino

Vi lät de stå i ett köksskåp helt enkelt.

Det vet jag inte riktigt. Vi bytte lite då och då.

Vid 4 månader.

Det beror på hur många gånger barnet äter per dag. Vi hade som mest 9 flaskor. 6 stora och 3 små. Nu har vi fyra stora som vi använder och 2 små för vatten till maten o.s.v

Vi kokade vatten i vattenkokaren och lät stå under dagen så att vi kunde ta ur den.

Vi lät vattenkokaren göra jobbet, så jag vet inte. Några minuter.

Använd en thermos, ta med en liten vattenkokare eller lär barnet att dricka rumstempererad ersättning. Testa er fram till vad som är smidigast för er.

Det bästa för oss var när vi upptäckte att sonen inte ville ha varm ersättning. Han ville ha den rumstempererad. Dessutom råder jag er till att köpa en pulverdoserare. Det finns på typ ica. Det är så smidigt både hemma och borta. :)

• La Lola

Ingen aning. Jag har aldrig kokat en flaska nånsin.

Steriliserar inte o förvarar de diskade i ett skåp.

När den börjar bli sliten eller missfärgad har vi bytt.

Nan " kan man använda från födseln, annars är det väl 4 mån som gäller?

Vi har bara haft två. Inte känt behov av fler.

Tog kallt vatten från kranen, värme till ättemp och hällde i pulver. Smidigt som tusan!

Inte alls om du har kommunalt vatten. Egen brunn, vet inte.

Termos med kokat vatten, petflaska med kallt (blanda till ättemp) i med pulver.

Gör det inte så krångligt.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Tokstolla

Vi har kommunalt vatten men kokade alltid ändå och förvarade i kylskåpet och det var väl en himla tur då vi både en och fler ggr blivit stående med att de stängt av vattnet! Sedan kan det ändå bli läckor och dyl. som förorenar vattnet så vi tog det säkra före det osäkra fram tills att sonen var över året.

Vi kokade flaskorna ngr gånger i veckan.

Om dina flaskor läcker så har du inte satt på alla delarna på rätt plats. Mina (har haft 7 st) har aldrig läckt om alla delarna verkligen suttit på plats. Kanske är det så att delarna inte riktigt har torkat när du sätter ihop flaskorna? Sätter du ner den vita gummiringen tillräckligt bra? Och titta in i flaskan när du skruvat på själva kroppen, sitter gummiringen verkligen på plats alla gångerna?

• seccasecca

Angående NAN1 och 2 så finns det NAN2 också från 6 månaders ålder. Det är NANpro, den innehåller bifidus som är bra för magen!!! Finns också NANpro1 från födseln.

Vad gäller flaskorna MAM (vi har dessa också) så kan man köra de i micron för att göra de sterila, det står i den bruksanvisning som fanns i förpackninen). Jag är själv lite osäker på hur länge de ska vara i micron och vilket wattantal man ska ha och vill inte ge dig fel upplysningar.

• Rockan

Du har fått många bra svar redan, vill dock bara flika in att det p.g.a. ett EU-direktiv numera är 6 månader som gäller för alla "steg 2"-ersättningar. Alla tillverkare har fått rätta sig efter detta och gjort om sina ersättningar/tillskottsnäringar därefter.

• Gabzan

1) Hur ofta skall flaskorna kokas?
    jag kokade dom bara innan första användning sen diskades dom varje gång i maskin. ibland kanske jag kokade napparna till flaskorna men aldrig själva flaskan mer än första gången.

i köksskåpet

när det verkar behövas, man ser oftast om den börjar bli sliten.

tidigast 3½ mån fick jag till svar på bvc, då verkade inte min son bli mätt på 1an så vi bytte då, då började han sova hela nätterna igen. men annars vid 4 månader. Men fasa över från 1an, ta en skopa av 2an i 2 dagar och resten 1an å 3e dagen tar du 2 skopor 2an å resten 1an osv för att undvika magknip.

eftersom jag har två barn som äter välling har jag 6 stora flaskor (325 ml), hade jag bara haft ett barn hade jag haft 3-4 st kanske. Jag har haft fasta mattider på mina barn så när dom var 3 månader så åt dom 4 ggr om dagen, då är det skönt att slippa diska en ny flaska varje gång.

6) Hur gör ni för att få det så smidigt som möjligt?
    Jag diskade ur en petflaska på 2 liter som jag hade kokat vatten i i kylen sen när det var dags för matning så kokade jag upp vatten i vattenkokaren och körde 50/50 eller 60/40 beroende på hur kallt vattnet var i kylen så blev det bra temp på en gång. Då slipper man vänta på att det ska svalna osv. Väldigt smidigt och det går snabbt om hungern kommer på en gång.

Man ska koka vattnet tills barnet är ca 6 månader, kommunalt som med egen brunn. Jag slutade koka vattnet när jag började med välling.

Köp tetra!

• Snösparv

Vi kokade dem varje dag i början, efter ett halvår kanske så blev det lite mer sällan. Jag tycker som vanligt det är konstigt att vissa skryter med hur de struntat i att sterilisera och vara noga med hygienen. Kokade alltid vattnet till ersättningen och förvarade i kylen, enkelt att micra. Annars kan man ha det i termos.MAM funkade dåligt för oss, vi använde dr brown som är superbra. Diskade mellan gångerna, oftast för hand men även i maskinen.Vi hade 2 flaskor men 3 är nog bäst.

• La Lola
    Snösparv skrev 2011-11-19 09:21:04 följande:
    Vi kokade dem varje dag i början, efter ett halvår kanske så blev det lite mer sällan. Jag tycker som vanligt det är konstigt att vissa skryter med hur de struntat i att sterilisera och vara noga med hygienen. Kokade alltid vattnet till ersättningen och förvarade i kylen, enkelt att micra. Annars kan man ha det i termos.MAM funkade dåligt för oss, vi använde dr brown som är superbra. Diskade mellan gångerna, oftast för hand men även i maskinen.Vi hade 2 flaskor men 3 är nog bäst.
    Så vi som inte steriliserat skryter om det? Obestämd
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • miljarden

1) Vi kokar dem allt mer sällan, men fortfarande kanske en gång i veckan.
    Från början varje dag, men det skulle jag nog inte göra om vi började om med ett nytt barn.

2) Vi förvarar dem i en burk i ett skåp

3) Vi har bytt nappen när han har växt i en större storlek eller när de har börjat bli slitna. Men napparna ar hållt väldigt bra. Vi har tomeetippee-flaskor.

4) Vi använde semper, men det står väl på paketet när man kan gå över? Man märker om barnet blir lite mer otåligt och inte håller sig lika mätt längre också.

5) Vi har kunnat klara oss på tre eller fyra. Vill inte diska bara en gång per dag eftersom mjölken står och surnar i flaskan då. Sedan har vi haft några i reserv som vi egentligen inte använder utan har köpt i akutlägen.

6) Vi bor i Stockholm och har bra kommunalt vatten så vi kokar inte vårt vatten, det gjorde vi bara den första tiden. På landet har vi kokat och då häller vi upp i vattenflaskor som vi har i köket och värmer när det börjar bli matdags.
    7) Det beror ju på var man bor och vad man har för vatten.

8) Vi hade en termos med varmt vatten och en flaska med kallt. Man lärde sig snabbt hur man skulle blanda.

9) Vattenkokare med temperaturmätare är smidigt.

• Jensan02

Kan för det första rekommendera DrBrown's nappflaskor. Jag kokar våra flaskor en gång om dagen, men jag diskar dem med diskmedel efter varje användning.

Vi ställer bara våra kokta flaskor isärplockade på hushållspapper på en hylla i köket. I somras ställde vi dem under ett nät så att flugorna inte kunde komma åt dem.

Det brukar stå på förpackningen. Var 6e eller 8e vecka tror jag...

Man kan börja med NAN 2 redan från födseln, men de flesta börjar vid 4 mån. Den enda skillnaden på 1an och 2an är att 2an innehåller mer järn.

Vi har två flaskor. Det var smidigare när hon var yngre och åt på natten, då behövde man inte masa sej ner och diska flaskan, utifall hon skulle äta en gång till.

Vi kokar upp vatten som fyller en stor termos (vi köpte en lite dyrare termos, som håller värmen bra), låter vattnet svalna till lagom drick-temperatur och fyller termosen. Vi mäter upp pulver och har i en vällingdoserare. När lillan är hungrig har man alltid lagom varmt vatten och lagom med pulver att bara blanda i flaskan. Hur smidigt som helst!

Jag har för mej att man ska koka vattnet i 5min. Har ni kommunalt vatten ska man koka det tills barnet är 6mån. Har ni egen brunn är rekommendationerna att man kokar vattnet i 2 år(!).

Då tar vi bara med termosen med lagom varmt vatten och vällingdoseraren! Annars finns det ju drickfärdig NAN som bara är att värma i mikro eller dricka rumstempererad.

Man kommer på egna knep efter hand för att göra det så smidigt som möjligt för sej själv.
  • 3 barns mor

OBS svarar bara på frågan om NAN kolla ordentligt på paketet dom har gjort om NAN 1 och 2  NAN1 är från födseln vissa NAN 2 finns ännu från 4 mån sen dom nya är från 6 månader.

Det är samma med semper

• Muslimska mamman

Jag kokar dem någon gång i veckan bara. Men jag tar isär alla flaskor (har också MAM), sköljer av dem och steriliserar dem efter varje användning. Så flaskorna steriliseras ju flera gånger varje dag.

Jag låter dem stå ovanför mikron så som de såg ut inuti mikron. Först när jag ska använda en tar jag och skruvar loss bottnen så att jag tömmer vattnet och tar ut nappen.

Jag har aldrig bytt. Man byter ju när nästa storlek är dags att introduceras. Storlekarna är ju nyfödd, 2 månader, 4 månader och 6 månader. Jag tycker inte man hinner förbruka en napp på bara två månader. Plus att vi har fyra flaskor vi använder.

Vi har börjat med Nan 2 nu när vår son är 5 månader. Egentligen ska man börja vid 4 månader om man vill men det gick inte så bra med magen då.

Vi har fyra. Det tycker jag är lagom. Men man klarar sig säkert på färre.

Nej man ska inte koka och sedan värma upp igen. Vi kokar vatten, fyller en termos, och så blandar jag en flaska varje gång han ska ha mat.

Bara se att det bubblar och så kan du ta bort vattnet. Dvs bara låt det koka upp.

Jag tar med färdigblandade tetror istället för att ta med termos och pulver. Tetrorna går att dricka rumsvarma eller uppvärmda i mikro.

Om du märker att du har blandat för lite mjölk så ha en tetra till hands i köket som du snabbt kan öppna och fylla flaskan lite med så att ditt barn blir nöjt och inte behöver vänta på mer mat.
    Om vattnet du har kokat upp är för varmt kan du blanda en flaska, ta av locket + nappen och ställa flaskan i en kanna med kallt vatten så flaskan svalnar fortare.

Svar på tråden Önskar lite tips ang flaskmatning...