Önskar lite tips ang flaskmatning...
Köp Dr Browns flaskor! De är dyra men barnet får så mkt trevligare måltid. Sen kan jag rekommednera en flasksteriliserare som man kör i micron. Vi har steriliserat en gång per dygn tills de blivit fyra fem månade sen minst en gång i veckan. Men nu har jag läst att de ändrat rekommendationerna så att man inte behöver göra det så ofta men det käns ändå bäst att göra det ofta tycker jag.
Vi brukade blanda färdig ersättning och ha i kylen max åtta timmar. Sen micrade vi den till ättemp som de gjorde på bb. När man ska bort är det bäst att ha med sig en färdig tetra tycker jag. Det är även skönt att ha rejält med sådnan hemma om barnet blir vrålhungrigt och man inte har mat klar.
Steroliserade flaskor etc förvaras i ett skåp, det är bara för prematura/svårt sjuka barn man måste förvara sakerna sterilt.
Våra nappar skulle bytas efter två månader.
Tvåan kan man gå över till vid fyra månader. Vårat första barn åt ettan hela tiden då det blev magknip av tvåan. Andra barnet var hungrigt som bara den och klarade tack och lov tvåan från fyra månader. Men börja med att byta ut en skopa i taget mot tvåan under en lite längre period så märker du hur magen klarar det.
Jag tycker man behöver rätt många flaskor fem-åtta stycken beroende på hur ofta barnet äter. Jag vill inte diska hela tiden och vill kunna packa väskan full med rena flaskor och tetror när jag ger mig av ngn stans.
Det här med att koka vattnet och hur det ska göas har ändrats mellan mina barn. Läs på paketet.
Mitt tips är att se till att göra det så smidigt som möjligt genom att ha många och bra flaskor och alltid massor med tetror hemma! Då kan du få färdig mat nästan lika snabbt som vid amning. Och det tar inte längre tid att sticka iväg med kompisarna än vad det tar att slänga ner ett par flaskor och tetror i väskan. Är det inte för kallt ute brukar de även kunna äta tetrorna till nöds utan att man värmt dem om det tex inte finns micro i närheten. Om ni inte har micro skaffa det nu.
Dr Brown är mitt hetaste tips för mysiga flaskstunder! Och en kudde/amningskudde. Det är även tungt att hålla barn man flaskmatar. Om barnet får ont i magen försök att byta sort ibland mår vissa barn bättre av en annan sort. Om barnet blir förstoppat finns det ersättningar man kan ge men prata med bvc för det kan bli väldigt sprut om man testar dessa! Bambinos flaskborstar är toppen! De går sönder efter ett tag men kostar inte så mkt, iaf inte på typ COOP.