• La Lola

Önskar lite tips ang flaskmatning...

1) Hur ofta skall flaskorna kokas? Vi tar isär dem varje gång och kokar (MAM flaskor) för säkerhets skull
    Ingen aning. Jag har aldrig kokat en flaska nånsin.

2) Hur förvarar ni steriliserade flaskor/nappar?
    Steriliserar inte o förvarar de diskade i ett skåp.

3) Hur ofta ska nappen bytas?
    När den börjar bli sliten eller missfärgad har vi bytt.

4) Vi använder NAN 1, när börjar man med NAN 2?
    Nan " kan man använda från födseln, annars är det väl 4 mån som gäller?

5) Hur många flaskor behöver man på ett ungefär?
    Vi har bara haft två. Inte känt behov av fler.

6) Hur gör ni för att få det så smidigt som möjligt? Kokar flaskor och fyller på med vatten och har i kylen? Tycker MAM flaskorna läcker nämligen, eller kan man bara ta en tillbringare och ta vatten ur under dagen?
    Tog kallt vatten från kranen, värme till ättemp och hällde i pulver. Smidigt som tusan!

7) Hur länge måste man koka upp vattnet?
    Inte alls om du har kommunalt vatten. Egen brunn, vet inte.

8) Om man åker bort, hur gör ni då för att det skall bli smidigt med lagom varmt vatten?
    Termos med kokat vatten, petflaska med kallt (blanda till ättemp) i med pulver.

9) Övriga tips och råd som kan vara bra att veta, är som sagt helt ny på detta och min första tanke är att det verkar vara en hel vetenskap det där =)
    Gör det inte så krångligt.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • La Lola
    Snösparv skrev 2011-11-19 09:21:04 följande:
    Vi kokade dem varje dag i början, efter ett halvår kanske så blev det lite mer sällan. Jag tycker som vanligt det är konstigt att vissa skryter med hur de struntat i att sterilisera och vara noga med hygienen. Kokade alltid vattnet till ersättningen och förvarade i kylen, enkelt att micra. Annars kan man ha det i termos.MAM funkade dåligt för oss, vi använde dr brown som är superbra. Diskade mellan gångerna, oftast för hand men även i maskinen.Vi hade 2 flaskor men 3 är nog bäst.
    Så vi som inte steriliserat skryter om det? Obestämd
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
Svar på tråden Önskar lite tips ang flaskmatning...