Önskar lite tips ang flaskmatning...
1) Hur ofta skall flaskorna kokas? Vi tar isär dem varje gång och kokar (MAM flaskor) för säkerhets skullKan för det första rekommendera DrBrown's nappflaskor. Jag kokar våra flaskor en gång om dagen, men jag diskar dem med diskmedel efter varje användning.
2) Hur förvarar ni steriliserade flaskor/nappar?
Vi ställer bara våra kokta flaskor isärplockade på hushållspapper på en hylla i köket. I somras ställde vi dem under ett nät så att flugorna inte kunde komma åt dem.
3) Hur ofta ska nappen bytas?
Det brukar stå på förpackningen. Var 6e eller 8e vecka tror jag...
4) Vi använder NAN 1, när börjar man med NAN 2?
Man kan börja med NAN 2 redan från födseln, men de flesta börjar vid 4 mån. Den enda skillnaden på 1an och 2an är att 2an innehåller mer järn.
5) Hur många flaskor behöver man på ett ungefär?
Vi har två flaskor. Det var smidigare när hon var yngre och åt på natten, då behövde man inte masa sej ner och diska flaskan, utifall hon skulle äta en gång till.
6) Hur gör ni för att få det så smidigt som möjligt? Kokar flaskor och fyller på med vatten och har i kylen? Tycker MAM flaskorna läcker nämligen, eller kan man bara ta en tillbringare och ta vatten ur under dagen?
Vi kokar upp vatten som fyller en stor termos (vi köpte en lite dyrare termos, som håller värmen bra), låter vattnet svalna till lagom drick-temperatur och fyller termosen. Vi mäter upp pulver och har i en vällingdoserare. När lillan är hungrig har man alltid lagom varmt vatten och lagom med pulver att bara blanda i flaskan. Hur smidigt som helst!
7) Hur länge måste man koka upp vattnet?
Jag har för mej att man ska koka vattnet i 5min. Har ni kommunalt vatten ska man koka det tills barnet är 6mån. Har ni egen brunn är rekommendationerna att man kokar vattnet i 2 år(!).
8) Om man åker bort, hur gör ni då för att det skall bli smidigt med lagom varmt vatten?
Då tar vi bara med termosen med lagom varmt vatten och vällingdoseraren! Annars finns det ju drickfärdig NAN som bara är att värma i mikro eller dricka rumstempererad.
9) Övriga tips och råd som kan vara bra att veta, är som sagt helt ny på detta och min första tanke är att det verkar vara en hel vetenskap det där =)
Man kommer på egna knep efter hand för att göra det så smidigt som möjligt för sej själv.