Inlägg från: Litet My |Visa alla inlägg
  • Litet My

Önskar lite tips ang flaskmatning...

Hej

Har en dotter på 3 månader där ammningen inte fungerar, har provat i stort sett ALLT men det vill sig inte, har kompletterat med ersättning men nu börjar hon mer och mer gå över till bara ersättning och jag får nog bara "köpa läget" så att säga...

Önskar lite tips och råd på hur man får det så smidigt som möjligt

1) Hur ofta skall flaskorna kokas? Vi tar isär dem varje gång och kokar (MAM flaskor) för säkerhets skull

2) Hur förvarar ni steriliserade flaskor/nappar?

3) Hur ofta ska nappen bytas?

4) Vi använder NAN 1, när börjar man med NAN 2?

5) Hur många flaskor behöver man på ett ungefär?

6) Hur gör ni för att få det så smidigt som möjligt? Kokar flaskor och fyller på med vatten och har i kylen? Tycker MAM flaskorna läcker nämligen, eller kan man bara ta en tillbringare och ta vatten ur under dagen?

7) Hur länge måste man koka upp vattnet?

8) Om man åker bort, hur gör ni då för att det skall bli smidigt med lagom varmt vatten?

9) Övriga tips och råd som kan vara bra att veta, är som sagt helt ny på detta och min första tanke är att det verkar vara en hel vetenskap det där =)

• Svar på tråden Önskar lite tips ang flaskmatning...
  • Litet My
    daddybear skrev 2011-11-19 06:13:16 följande:
    oj det var mycket fågor,ska svara på vad jag "kan" eller iaf hur vi gjort med våra två barn.
    1. tar isär och kör i diskmaskinen varje ggn och sen kokar alla var tredje dag typ.
    2, i skåp i köket
    3. när man börjar se sprickor/eller innan
    5 lika många som dom äter mål på en dag så man kan diska en gång om dagen, kan förstås ha färre/flera men tyckte det blev lagom
    6. tillbringare med kokt vatten i kylen 1 ggn om dagen funkar fint
    7. till det kokar up
    8.termos
    9. minsta lila aning till magknip så skulle jag testa kolik flaska och se om det funkar, dom är dyra men är så värt det om det kan undvika kolik, mata på nätterna, vår dotter är inte så förtjust i varm mat så vi körde bara vatten vid sängkanten i flaska och sen färdig doserat med pulver till flaskan till nattmålet. ett stort tips, dela matningarna med din partner, stort tillfälle att ge mannen/partnern chans att få knyta an till barnet när det inte ammas. vilket är en lyx.

hoppas du fick lite tips, det mesta har jag dubbel kollat med barnmorskan så det borde vara okej,  
    Tack, dock missförstod vi nog varandra lite på fråga 7, jag menade hur gammalt barnet skulle vara när man slutade, inte hur länge man skall koka vattnet på spisen...(ibland utrycker jag mig som en kratta) Cool

Då låter det ju som jag gjort ganska rätt endå, läser man i boken från BVC så skall flaskorna förvaras sterilt och hela kittet...känns lite väl överkurs Förvånad

Då får vi införskaffa en termos mao, för hon dricker bara om det är varmt, gärna lite mer än kroppstemperatur, kolikflaska har vi redan då hon hade ont i magen i början (dock inte längre)

Hur är det med ev förstoppning? Har hört att flaskbarn oftare får det, hur ofta måste de bajsa och sånt? (vadå nojjig)
  • Litet My
    Starelli skrev 2011-11-19 06:00:36 följande:
    Hej, vi har3 flaskor hemma från DR Browns som hjälper till att luft inte går in i vår lilla dötters mage. Kokar flaskorna varje kväll annars sköljer vi de efter varje matning och låter vi de torkas på en handduk i köket. Koka upp vattnet och låt det svalna till ät tempratur och häll över i en termos. Du kan även kyla vattnet o förvara flaskorna i kylen men då måste du använda mikron. Smidigaste när man är ute är att använda Nan1 tetrapack det är bara öppna o hälla över i en flaska. Oftast behöver man inte värma maten om inte den är allt för kallt. Maten byter du till NAN2 när hon är 4 mån :)
    Tack, känns som jag gjort rätt, eller iaf inte alltför många fel =)
  • Litet My
    Eleonor01 skrev 2011-11-19 06:55:44 följande:
    Nan 2 kan du använda från födseln om man inte ammar. På förpackningen ståt det fyra mån men om man läser på deras hemsida eller var det kanske paketet?!? Så står det att du kan byta! Sluta noja! Jag har kokt flaskorna två ggr resten diskmaskin å förhand diskning. Min son har inte dött än å e ett halv år. Mam läcker inte om man skruvar ihop flaskorna rätt. Misstänker att ni skruvar ihopa dem när de e våta å då ligger det vatten under gummiringen som rinner ut. Vi har också Mam. Häll i rapsolja i flaskorna typ en tsk så håller sig magen fint. Skulle den inte göra det så koka katrinplommon å gör sen en flaska på lite utspätt avkok!
    Barn e tåligare än vi föräldrar, glöm inte det :)
    Jag delammar fortfarande även om det blir mindre och mindre då mjöken inte räcker till så jag kanske skall köra med NAN 1 tillsv?

Ja, så skulle det kunna vara att vi skruvar ihop dem när de är blöta, för ibland har en läckt och en varit full och jag tycker vi har varit jättenoga med att skruva rätt så att säga. Superbra ju.

haha, ja jag får sluta noja...jag som trodde man skulle nojja mindre med andra barnet =)
Svar på tråden Önskar lite tips ang flaskmatning...