Önskar lite tips ang flaskmatning...
Lilla My21 skrev 2011-11-19 05:07:03 följande:
HejHar en dotter på 3 månader där ammningen inte fungerar, har provat i stort sett ALLT men det vill sig inte, har kompletterat med ersättning men nu börjar hon mer och mer gå över till bara ersättning och jag får nog bara "köpa läget" så att säga...
Önskar lite tips och råd på hur man får det så smidigt som möjligt
1) Hur ofta skall flaskorna kokas? Vi tar isär dem varje gång och kokar (MAM flaskor) för säkerhets skull
2) Hur förvarar ni steriliserade flaskor/nappar?
3) Hur ofta ska nappen bytas?
4) Vi använder NAN 1, när börjar man med NAN 2?
5) Hur många flaskor behöver man på ett ungefär?
6) Hur gör ni för att få det så smidigt som möjligt? Kokar flaskor och fyller på med vatten och har i kylen? Tycker MAM flaskorna läcker nämligen, eller kan man bara ta en tillbringare och ta vatten ur under dagen?
7) Hur länge måste man koka upp vattnet?
8) Om man åker bort, hur gör ni då för att det skall bli smidigt med lagom varmt vatten?
9) Övriga tips och råd som kan vara bra att veta, är som sagt helt ny på detta och min första tanke är att det verkar vara en hel vetenskap det där =)
1. tar isär och kör i diskmaskinen varje ggn och sen kokar alla var tredje dag typ.
2, i skåp i köket
3. när man börjar se sprickor/eller innan
5 lika många som dom äter mål på en dag så man kan diska en gång om dagen, kan förstås ha färre/flera men tyckte det blev lagom
6. tillbringare med kokt vatten i kylen 1 ggn om dagen funkar fint
7. till det kokar up
8.termos
9. minsta lila aning till magknip så skulle jag testa kolik flaska och se om det funkar, dom är dyra men är så värt det om det kan undvika kolik, mata på nätterna, vår dotter är inte så förtjust i varm mat så vi körde bara vatten vid sängkanten i flaska och sen färdig doserat med pulver till flaskan till nattmålet. ett stort tips, dela matningarna med din partner, stort tillfälle att ge mannen/partnern chans att få knyta an till barnet när det inte ammas. vilket är en lyx.
hoppas du fick lite tips, det mesta har jag dubbel kollat med barnmorskan så det borde vara okej,