Önskar lite tips ang flaskmatning...
Såhär gjorde vi:
1) Hur ofta skall flaskorna kokas? Vi tar isär dem varje gång och kokar (MAM flaskor) för säkerhets skull
De första 5-6 månaderna kokade vi flaskorna mellan varje användning. Vi hade några mam och några bambino
2) Hur förvarar ni steriliserade flaskor/nappar?
Vi lät de stå i ett köksskåp helt enkelt.
3) Hur ofta ska nappen bytas?
Det vet jag inte riktigt. Vi bytte lite då och då.
4) Vi använder NAN 1, när börjar man med NAN 2?
Vid 4 månader.
5) Hur många flaskor behöver man på ett ungefär?
Det beror på hur många gånger barnet äter per dag. Vi hade som mest 9 flaskor. 6 stora och 3 små. Nu har vi fyra stora som vi använder och 2 små för vatten till maten o.s.v
6) Hur gör ni för att få det så smidigt som möjligt? Kokar flaskor och fyller på med vatten och har i kylen? Tycker MAM flaskorna läcker nämligen, eller kan man bara ta en tillbringare och ta vatten ur under dagen?
Vi kokade vatten i vattenkokaren och lät stå under dagen så att vi kunde ta ur den.
7) Hur länge måste man koka upp vattnet?
Vi lät vattenkokaren göra jobbet, så jag vet inte. Några minuter.
8) Om man åker bort, hur gör ni då för att det skall bli smidigt med lagom varmt vatten?
Använd en thermos, ta med en liten vattenkokare eller lär barnet att dricka rumstempererad ersättning. Testa er fram till vad som är smidigast för er.
9) Övriga tips och råd som kan vara bra att veta, är som sagt helt ny på detta och min första tanke är att det verkar vara en hel vetenskap det där =)
Det bästa för oss var när vi upptäckte att sonen inte ville ha varm ersättning. Han ville ha den rumstempererad. Dessutom råder jag er till att köpa en pulverdoserare. Det finns på typ ica. Det är så smidigt både hemma och borta. :)