Inlägg från: Muslimska mamman |Visa alla inlägg
  • Muslimska mamman

Önskar lite tips ang flaskmatning...

1) Hur ofta skall flaskorna kokas? Vi tar isär dem varje gång och kokar (MAM flaskor) för säkerhets skull

Jag kokar dem någon gång i veckan bara. Men jag tar isär alla flaskor (har också MAM), sköljer av dem och steriliserar dem efter varje användning. Så flaskorna steriliseras ju flera gånger varje dag.

2) Hur förvarar ni steriliserade flaskor/nappar?

Jag låter dem stå ovanför mikron så som de såg ut inuti mikron. Först när jag ska använda en tar jag och skruvar loss bottnen så att jag tömmer vattnet och tar ut nappen.

3) Hur ofta ska nappen bytas?

Jag har aldrig bytt. Man byter ju när nästa storlek är dags att introduceras. Storlekarna är ju nyfödd, 2 månader, 4 månader och 6 månader. Jag tycker inte man hinner förbruka en napp på bara två månader. Plus att vi har fyra flaskor vi använder.

4) Vi använder NAN 1, när börjar man med NAN 2?

Vi har börjat med Nan 2 nu när vår son är 5 månader. Egentligen ska man börja vid 4 månader om man vill men det gick inte så bra med magen då.

5) Hur många flaskor behöver man på ett ungefär?

Vi har fyra. Det tycker jag är lagom. Men man klarar sig säkert på färre.

6) Hur gör ni för att få det så smidigt som möjligt? Kokar flaskor och fyller på med vatten och har i kylen? Tycker MAM flaskorna läcker nämligen, eller kan man bara ta en tillbringare och ta vatten ur under dagen?

Nej man ska inte koka och sedan värma upp igen. Vi kokar vatten, fyller en termos, och så blandar jag en flaska varje gång han ska ha mat.

7) Hur länge måste man koka upp vattnet?

Bara se att det bubblar och så kan du ta bort vattnet. Dvs bara låt det koka upp.

8) Om man åker bort, hur gör ni då för att det skall bli smidigt med lagom varmt vatten?

Jag tar med färdigblandade tetror istället för att ta med termos och pulver. Tetrorna går att dricka rumsvarma eller uppvärmda i mikro.

9) Övriga tips och råd som kan vara bra att veta, är som sagt helt ny på detta och min första tanke är att det verkar vara en hel vetenskap det där =)

Om du märker att du har blandat för lite mjölk så ha en tetra till hands i köket som du snabbt kan öppna och fylla flaskan lite med så att ditt barn blir nöjt och inte behöver vänta på mer mat.
    Om vattnet du har kokat upp är för varmt kan du blanda en flaska, ta av locket + nappen och ställa flaskan i en kanna med kallt vatten så flaskan svalnar fortare.

Svar på tråden Önskar lite tips ang flaskmatning...