När ska man sätta barnen på dagis?
Ja. Hur har ni gjort ? Hur har det fungerat ? När tycker ni man ska börja försöka ?
Har en son nu på 1 år men tänkte vänta till iaf 1 ,5. Kommer att få vårt andra barn i början av Januari.
Ja. Hur har ni gjort ? Hur har det fungerat ? När tycker ni man ska börja försöka ?
Har en son nu på 1 år men tänkte vänta till iaf 1 ,5. Kommer att få vårt andra barn i början av Januari.
Röstade på 4 år, då började äldsta, var toppen på alla sätt. Hon älskade det från dag 1 och vi hade inte ens nån inskolning. Tyvärr är det inte möjligt att vara hemma så länge med lillasyster, så hon kommer att vara 3 år och 3 mån och jag hoppas att det går bra det också. Eller det skulle vara möjligt om vi pusslade med våra jobb, ingen av oss jobbar heltid. Men det skulle innebära att maken jobbar dom flesta helger och då stora ska gå i 6-års känns det inte så kul att inte ha någon dag i veckan ledig allihopa. Och egentligen vet jag att det bara är jag som är löjlig, barn klarar alldeles utmärkt av att börja dagis vid både 1, 2 och 3 år .
Man behöver faktiskt inte ha särskilt hög inkomst alls för att leva helt ok på en lön. För oss finns inget viktigare än att få vara med och se våra barn utvecklas och växa upp. Så vi lever på rätt lite, men det är det absolut värt. För oss!
Tycker det är konstigt hur förskolan har blivit en så viktig beståndsdel i folks föräldraskap. Vi gör allt vi kan för att undvika förskola. Inte för att förskola är något dåligt, utan för att vi är övertygade om att barn mår bäst med sina föräldrar och ev syskon.
Jag tycker det är jättesvårt att generalisera kring ålder och förskola eftersom det finns så många faktorer att väga in. Jag personligen tycker t.ex. det kan vara bättre att ett barn börjar tidigt på förskola ifall det innebär att barnet kan gå deltid i flera år, istället för att barnet är lite äldre och då måste gå heltid direkt, men någon annan kan känna tvärtom. Jag tycker också mycket beror på både barnets personlighet och den förskola som är aktuell, eftersom kvaliten kan variera något enormt.