Inlägg från: Rockan |Visa alla inlägg
  • Rockan

När ska man sätta barnen på dagis?

När man har behov av det. Min personliga "lägsta-ålder" är runt 1,5 år.

Hur det fungerar tror jag beror väldigt mycket både på barnet och på förskolan, det finns ett-åringar som fungerar alldeles utmärkt i förskolemiljön och det finns fyra-åringar som inte alls trivs. Att barn inte skulle ha något utbyte av andra barn innan tre års ålder är för övrigt inte sant, barn kan absolut leka med varandra även innan den åldern och ha stor glädje av det. Dock så har de inte något behov av det för tre-fyra års ålder.

Vår äldsta började på prov när hon var 20 månader, vi hade möjlighet att ta hem henne ytterligare några månader om det inte hade fungerat men hon har trivts bra från början. Tvåan kommer troligen börja när han är ganska exakt två år.

• Rockan
    älskarlivet81 skrev 2011-11-05 10:04:56 följande:
    Nej inte många som kan ta ut 1 fp-dag/vecka, men många tar nog ut fler än de hade behövt istället för att snåla in på saker och då istället kunna vara hemma längre med sina barn.
    Jag instämmer. En del har såklart verkligen inte möjlighet, men många tänker ganska fyrkantigt kring föräldraledighet och ekonomi. Vi har varit, och är, hemma tillsammans mycket med båda barnen, något som är möjligt för att vi verkligen planerar våra utgifter.
  • Rockan

Jag tycker det är jättesvårt att generalisera kring ålder och förskola eftersom det finns så många faktorer att väga in. Jag personligen tycker t.ex. det kan vara bättre att ett barn börjar tidigt på förskola ifall det innebär att barnet kan gå deltid i flera år, istället för att barnet är lite äldre och då måste gå heltid direkt, men någon annan kan känna tvärtom. Jag tycker också mycket beror på både barnets personlighet och den förskola som är aktuell, eftersom kvaliten kan variera något enormt.

Svar på tråden När ska man sätta barnen på dagis?