• Ung Mamma 91

När ska man sätta barnen på dagis?

Ja. Hur har ni gjort ? Hur har det fungerat ? När tycker ni man ska börja försöka ?

Har en son nu på 1 år men tänkte vänta till iaf 1 ,5. Kommer att få vårt andra barn i början av Januari. 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden När ska man sätta barnen på dagis?
  • EnMandarin

Min var1.5 men med facit i hand borde hon varit minst 2- hatar dagis trots underbar personal i miljö.

• Rockan

När man har behov av det. Min personliga "lägsta-ålder" är runt 1,5 år.

Hur det fungerar tror jag beror väldigt mycket både på barnet och på förskolan, det finns ett-åringar som fungerar alldeles utmärkt i förskolemiljön och det finns fyra-åringar som inte alls trivs. Att barn inte skulle ha något utbyte av andra barn innan tre års ålder är för övrigt inte sant, barn kan absolut leka med varandra även innan den åldern och ha stor glädje av det. Dock så har de inte något behov av det för tre-fyra års ålder.

Vår äldsta började på prov när hon var 20 månader, vi hade möjlighet att ta hem henne ytterligare några månader om det inte hade fungerat men hon har trivts bra från början. Tvåan kommer troligen börja när han är ganska exakt två år.

• bollanmollan

MIn äldsta var 21 månader men då började vi sakta med 3 timmar om dagen, nu älskar han dagis, min yngsta ska få börja vid 2 år om det inte är så att han vill dit där brorsan är tidigare men målet är 2 år. han kommer då få börja med korta dagar i ett par månader

• Stampan

14 månader och nu är hon 2 och älskar dagis! Tror det beror på hur barnen är ( om de kan gå och hur sociala de är) och hur man kan ordna det ekonomiskt. Vi var tvungna och det funkade super, man ska inte alltid lyssna på såna som vill ha sina barn hemma tills de börjar skolan.

• DevilsDaughter

Min ena var 4 år när hon skolades in och det var ganska jobbigt för henne, tog ett tag innan hon kunde slappna av och trivas, sonen började samtidigt och han var då 2 år och det gick jättebra från första stund.. Tredje barnet vet jag inte när hon ska börja, inte så sent som vid 4 år iaf och inte tidigare än 1,5-2 år...

• älskarlivet81
    Sandra09 skrev 2011-11-05 08:42:01 följande:
    jag förstår inte hur man kan vänta ända tills de är 3-4... våra dagar tar slut när lillan är runt 1,5. Antar att folk kan ta ut väldigt lite dagar i veckan. Det hade varit underbart om jag kunde det. Önskar man hade råd... 
    Vi kommer ha vår dotter hemma 2 år och 2 månader. Första året tog jag ut 1 fp-dag/vecka, sen blev det 5 dagar/vecka för att skydda min sgi. Vi kommer ha ca 130-140 dagar kvar när vår dotter börjar på förskola dessutom.
  • kokos
    älskarlivet81 skrev 2011-11-05 09:45:30 följande:
    Vi kommer ha vår dotter hemma 2 år och 2 månader. Första året tog jag ut 1 fp-dag/vecka, sen blev det 5 dagar/vecka för att skydda min sgi. Vi kommer ha ca 130-140 dagar kvar när vår dotter börjar på förskola dessutom.

Men då hade ni förmodligen en andra inkomst som var hög eller? Inte många som kan ta bara 1 fp/vecka
  • älskarlivet81
    kokos skrev 2011-11-05 10:02:42 följande:
    Men då hade ni förmodligen en andra inkomst som var hög eller? Inte många som kan ta bara 1 fp/vecka
    Min man tjänade, när dottern föddes, runt 31 000 kr. Nu 1,5 år senare tjänar han nästan 35 000 kr.

Nej inte många som kan ta ut 1 fp-dag/vecka, men många tar nog ut fler än de hade behövt istället för att snåla in på saker och då istället kunna vara hemma längre med sina barn.

• vittra
    Sandra09 skrev 2011-11-05 08:42:01 följande:
    jag förstår inte hur man kan vänta ända tills de är 3-4... våra dagar tar slut när lillan är runt 1,5. Antar att folk kan ta ut väldigt lite dagar i veckan. Det hade varit underbart om jag kunde det. Önskar man hade råd... 
    Det finns naturligtvis andra lösningar. Vi jobbar deltid båda två och kan ha yngsta dottern hemma på heltid, äldsta på 4 år går allmän förskola. Innan dess pluggade jag på distans och kunde då ha äldsta dottern hemma. Bortsett från några få månader när hon var 2 år då jag jobbade lite (då gick hon 15 timmar i veckan) så har hon varit hemma helt och hållet tills hon var 3½ då hon som sagt började allmän förskola.

Svar på TS, en mycket märklig fråga. Man ska inte sätta barnen på dagis, har man möjlighet att ha dem hemma så är ju det absolut bäst för barnet! Däremot är ju många tvungna att ha dem där, men det är ju inget man ska! Har man också ett bra socialt nätverk där barnen kan leka med andra barn på fritiden och kanske har öppna förskolan att besöka så kan man ju ha barnen hemma ända tills de börjar skolan, men vid 3-4 år har de ett ökat behov av kompisar och först kan det i så fall finnas ett behov för barnets del.
Svar på tråden När ska man sätta barnen på dagis?