När ska man sätta barnen på dagis?
Ja. Hur har ni gjort ? Hur har det fungerat ? När tycker ni man ska börja försöka ?
Har en son nu på 1 år men tänkte vänta till iaf 1 ,5. Kommer att få vårt andra barn i början av Januari.
Ja. Hur har ni gjort ? Hur har det fungerat ? När tycker ni man ska börja försöka ?
Har en son nu på 1 år men tänkte vänta till iaf 1 ,5. Kommer att få vårt andra barn i början av Januari.
Utgår från när min son var redo och han var redo när han var lite över två år. Vid två och ett halvt blev vi båda lite galna så jag är glad att han fick starta dagis när han var 2 år och 9 månader. Men jag tror att det är väldigt individuellt, visa barn kan nog klara det utmärkt vid ett år, andra inte förrens vid 3-4 år.
Kan bara svara utifrån min lilla familj och hur jag gjorde.
Min tös hade säkert fixat dagis vid 1 år. Hon är en framåt tjej som alltid varit nyfiken och öppen för nya människor. Däremot var jag inte redo för dagis förrens tösen var nästan 2 år. Så med lite hjälp av min mamma som privat barnomsorg kunde jag skjuta på dagisstarten ganska länge...
Dagis är bra för oss i min familj. Men man måste lyssna till sig själv och se till sitt barn. 1 år, 3 år eller inte ha dagis alls... inget är rätt eller fel. Inte om man ser till det individuella.
Våra har börjat på förskola mellan ett och ett och ett halvt års ålder.
Funkade fint och ingen av barnen är traumatiserade.
När man behöver och barnet är redo. Det är säkert olika för olika familjer. Mitt barn kommer förmodligen vara drygt ett år. Själv hade jag inte ens fyllt ett när jag började. Det gick bra för mig ändå!
Vårt barn ska börja när han är 2 år. Längre än så blir det svårt att vara hemma. Visst skulle vi ha råd, men det är ju inte bara pengarna som styr. Jag vill till exempel bli klar med min utbildning.
Sen ska jag erkänna att jag upplevde föräldraledigheten som hemsk. Får fortfarande ont i magen när jag tänker tillbaka på den.
Våra har varit
3 år, 21 månader, 20 månader resp 19 månader.
3 år var bäst för oss.
Om jag snart skulle få ett barn och inte var tvungen att sätta min ettåring på dagis så hade jag väntat tills det lilla syskonet skulle börja! Röstade 4, så gamla har mina barn varit när de börjat eftersom jag fått fyra barn ganska tätt och inte har behövt börja jobba mellan.
Jag tycker inte att det finns något rätt eller fel så svarar bara på hur vi kommer göra.
Röstade 1 år bara för att sonen kommer börja när han är lite mer en 1 år. Vi kommer ha ganska många dagar kvar när sonen börjar men vi vill spara dagar som kan tas ut till lov osv. Jag ska mest troligt börja plugga när sonen börjar dagis (förskola) och sambon kan inte vara hemma med sonen då eftersom pengarna inte räcker till. Jag själv är ganska less på att vara mammaledig just nu dessutom..
När sonen var 13 månader började han hos dagmamma, hade inte mycket till val. Det gick bättre än förväntat men han skulle inte platsat på dagis... Han orkade inte vara vaken tills efter lunch, sov ofta på förmiddagen när de var ute. Det fungerade hos dagmamman eftersom det var hon, sonen och två till äldre barn i en hem-miljö med vanliga vardagssysslor och lite roliga aktiviteter.
vid 19 månader började han på dagis i stället då dagmamman var väldigt långt borta. Det fungerade utmärkt, inga problem alls. Han saknar dagis om han inte vart där på några dagar :)
Nästa ska planeras börja på dagis runt 1,5 år, känns som en lagom ålder. Ettåringarna är fortfarande så små och iaf min 1,5åring saknar dagis när han inte är där.
När han var hos extradagmamman och de gick förbi den ordinaries hus så kände han igen sig och blev glad, men det var inte alls samma "saknad".
jag skulle vilja vara hemma två år,men med 1an och 2an vart det inskolning vid 1,5 år-några månader mer kanske..nr tre som beräknas i mars,ska vi vara hemma med 8 månader vardera..så det blir väl inskolning vid den tiden..absolut inte mindre barn..
Min dotter kommer att börja när hon är ett år gammal. Vi har helt enkelt inte möjlighet att stanna hemma längre..fast jag ser det inte som ett problem då hon kommer att börja med högst 15 timmar i veckan första tiden.
Hade jag fått välja själv hade jag nog varit hemma tills hon fyllt 1.5-2 år iaf.
Mitt första barn började när han var strax efter året och det gick hur bra som helst!
Mina sista har varit 1 år.
Min första var 2½ år.
Hade jag haft möjlighet att välja vad som var bäst för barnet så hade de andra fått börja vid 2½ år med.Innan dess har barnen inte haft något utbyte av fsk.
Hade jag varit fl med ett barn under 3 så hade båda varit hemma.
Det beror väl helt på vad det är för en liten individ man har hemma, kan jag tycka.
Jag har tänkt vänta så länge som möjligt med min lilla.
Jag ser gärna att hon är hemma tills det att hon fyllt 3.
Men jag vet ju inte alls vad hon kommer säga om det när hon blir äldre (hon är bara 7 månader idag).
Jag kanske är världens tråkigaste tjatkärring när hon är 2, så då blir väl förskolan ett alternativ redan då?
Sen finns det ju andra faktorer som spelar in. Kommer vi ha råd att jag stannar hemma med henne så pass länge?
Tiden får utvisa det, helt enkelt.
Men i det stora hela så anser jag att barn under 2 inte borde lämnas på dagis.
Mina barn har börjat vid 3 års ålder. Ju mer man får vara med sina barn när de är små desto bättre, tycker jag. De är barn så kort tid och den tiden kommer aldrig tillbaka. Men även om de har börjat på förskola försöker jag vara med dem så mycket som möjligt.