• Ung Mamma 91

När ska man sätta barnen på dagis?

Ja. Hur har ni gjort ? Hur har det fungerat ? När tycker ni man ska börja försöka ?

Har en son nu på 1 år men tänkte vänta till iaf 1 ,5. Kommer att få vårt andra barn i början av Januari. 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden När ska man sätta barnen på dagis?
  • ump

Vår son är 4 år och har gått på dagis en månad nu (10 timmar / vecka) Försökte förra året men då ville han inte, i år tycker han det är kul! Även lillasyster ska få börja när hon känner sig redo. Att barnet själv känner sig redo är väl för mig det optimala, men jag har absolut inga åsikter om när det "ska" börjas på dagis. Det blir väl när föräldrarna måste börja jobba.

• Natulcien
    Lindreas skrev 2011-11-04 20:49:44 följande:
    När man är tvungen. Jag tycker inte att småungar (under tre) egentligen har på förskola att göra, men måste man så måste man.
    Håller med!

Det optimala hade varit 3 år, men det blir kanske knepigt. Så sonen kommer nog att börja när han är 2,5 år. Men vi ska kika vidare på det. Funkar det så väntar vi tills han är 3.
  • Snösparv

Så sent som möjligt och så lite som möjligt. Är själv utbildad förskollärare, men anser att vi föräldrar är bäst för barnen när de är små. Osäkert när vårt barn börjar, beror på hur barnet är, en del är mer sociala tidigare än andra. Absolut, absolut tidigast vid 2 år men troligtvis inte innan 3. Då blir det deltid förstås, aldrig någonsin hela dagar under förskoletiden.

• Jelenas

Vid 1 år satte jag in båda mina av den enkla anledningen att jag var tvungen.

• Sandra09

jag förstår inte hur man kan vänta ända tills de är 3-4... våra dagar tar slut när lillan är runt 1,5. Antar att folk kan ta ut väldigt lite dagar i veckan. Det hade varit underbart om jag kunde det. Önskar man hade råd... 

• Mysanochmimer
    Sandra09 skrev 2011-11-05 08:42:01 följande:
    jag förstår inte hur man kan vänta ända tills de är 3-4... våra dagar tar slut när lillan är runt 1,5. Antar att folk kan ta ut väldigt lite dagar i veckan. Det hade varit underbart om jag kunde det. Önskar man hade råd... 
    kan juh svara på hur vi hade löst det om inte 2'an varit på g (nu hade sonen "bara" varit strax över 2 isf).

Jag tog bara 3 dagar i veckan hela första året, och började jobba extra på min arbetsplats när han var 7 månader, är kock så kan jobba kvällar och helger utan att sambon behöver ta ledigt.
    I somras jobbade jag relativit mycket, och skulle ha fortsatt tagit bl.a. varannan helg under höst och vinter.

Efter årsskiftet skulle jag jobba ch ta ut vårdnadsbidrag som finns i våran kommun.
  • kokos

Jag har en på 2,5 och en på 1,5 år. De skolades in samtidigt och är på samma avdelning. Den som var svårast att lämna var helt klart 2,5 åringen. Han hängde i mina byxben i 1,5 vecka vid lämning. 1,5 åringen var också ledsen men inte alls så mycket.

Båda har varit på Öppna förskolan i 2 års tid så de är vana.....    

• Heffa

När man måste. Sonen började när han var 14 månader, dottern kommer förhoppningsvis hinna bli lika gammal.

• kokos
    kokos skrev 2011-11-05 08:49:53 följande:
    Jag har en på 2,5 och en på 1,5 år. De skolades in samtidigt och är på samma avdelning. Den som var svårast att lämna var helt klart 2,5 åringen. Han hängde i mina byxben i 1,5 vecka vid lämning. 1,5 åringen var också ledsen men inte alls så mycket.

Båda har varit på Öppna förskolan i 2 års tid så de är vana.....    
    Jag var tvungen eftersom våra fp dagar var slut, men jag hade velat lämna dom ändå efter 3 år hemma
Svar på tråden När ska man sätta barnen på dagis?