När ska man sätta barnen på dagis?
Ja. Hur har ni gjort ? Hur har det fungerat ? När tycker ni man ska börja försöka ?
Har en son nu på 1 år men tänkte vänta till iaf 1 ,5. Kommer att få vårt andra barn i början av Januari.
Ja. Hur har ni gjort ? Hur har det fungerat ? När tycker ni man ska börja försöka ?
Har en son nu på 1 år men tänkte vänta till iaf 1 ,5. Kommer att få vårt andra barn i början av Januari.
Vår son är 4 år och har gått på dagis en månad nu (10 timmar / vecka) Försökte förra året men då ville han inte, i år tycker han det är kul! Även lillasyster ska få börja när hon känner sig redo. Att barnet själv känner sig redo är väl för mig det optimala, men jag har absolut inga åsikter om när det "ska" börjas på dagis. Det blir väl när föräldrarna måste börja jobba.
Så sent som möjligt och så lite som möjligt. Är själv utbildad förskollärare, men anser att vi föräldrar är bäst för barnen när de är små. Osäkert när vårt barn börjar, beror på hur barnet är, en del är mer sociala tidigare än andra. Absolut, absolut tidigast vid 2 år men troligtvis inte innan 3. Då blir det deltid förstås, aldrig någonsin hela dagar under förskoletiden.
Vid 1 år satte jag in båda mina av den enkla anledningen att jag var tvungen.
jag förstår inte hur man kan vänta ända tills de är 3-4... våra dagar tar slut när lillan är runt 1,5. Antar att folk kan ta ut väldigt lite dagar i veckan. Det hade varit underbart om jag kunde det. Önskar man hade råd...
OM jag hade kunnat så hade jag väntat tills båda hade varit ca 2-2,5 år...
Jag har en på 2,5 och en på 1,5 år. De skolades in samtidigt och är på samma avdelning. Den som var svårast att lämna var helt klart 2,5 åringen. Han hängde i mina byxben i 1,5 vecka vid lämning. 1,5 åringen var också ledsen men inte alls så mycket.
Båda har varit på Öppna förskolan i 2 års tid så de är vana.....
När man måste. Sonen började när han var 14 månader, dottern kommer förhoppningsvis hinna bli lika gammal.