När ska man sätta barnen på dagis?
Ja. Hur har ni gjort ? Hur har det fungerat ? När tycker ni man ska börja försöka ?
Har en son nu på 1 år men tänkte vänta till iaf 1 ,5. Kommer att få vårt andra barn i början av Januari.
Ja. Hur har ni gjort ? Hur har det fungerat ? När tycker ni man ska börja försöka ?
Har en son nu på 1 år men tänkte vänta till iaf 1 ,5. Kommer att få vårt andra barn i början av Januari.
När man är tvungen. Jag tycker inte att småungar (under tre) egentligen har på förskola att göra, men måste man så måste man.
3 år tycker jag.
*puffar*
Det sägs ju att barn under 3 år egentligen inte har något behov av dagis, de leker inte MED andra barn på det sättet. Så för barnets skull behövs det ju inte innan dess.
Men, många måste ju jobba innan barnet är så gammalt, eller tycker det är skönt att barnet får "leka av sig" med andra barn. Tyvärr finns det ju inte så många som har sina barn hemma nu för tiden, så det blir ju lite svårt att umgås med andra barn då. När jag var liten var hela grannskapet som ett dagis, haha.
Vi planerar att ha dottern hemma så länge som möjligt! De är ju små så kort tid.
Det finns ingen anledning för ett barn på 11/2 år att vara på förskolan om en förälder är hemma med ett syskon. Det händer tillräckligt i utvecklingen runt 18 månader. Ett barn i den åldern behöver inte den separationen från sina föräldrar också just då om det inte är ett absolut måste. Våra barn började när de var 21/2 och 2 år. Jag hade gärna haft andra barnet hemma längre men det gick tyvärr inte då.
Barn har inget egentligt utbyte av andra barn eller dagis innan tre års ålder finns det forskning som säger..
Jag är benägen att hålla med den forskningen.
Det pedagoska som ett barn behöver under tre år klarar vilken förälder som helst av att ge, ett barn under tre år leker ofta bredvid andra barn istället för med andra barn. Det är två orsaker till varför jag vill vänta till 3 år, den tredje är, jag vill att mitt barn ska kunna berätta om sin dag för mig. vilken 1 åring har ett sånt ordföråd?
När man behöver..och så länge föräldrarna är trygga i sitt beslut så blir det bra! Sen kan små barn behöva ha lite kortare dagar för att inte bli för trötta men det varierar från barn till barn precis som allting annat! :)
Vårt barn kommer vara 1 år och 2 veckor när hon börjar. Inte alls bra egentligen tycker jag men nu ser situationen ut som så att jag är familjeförsörjaren här hemma och sambon är sjukskriven så han FÅR INTE ha vår dotter hemma på heltid. Så bara för att få ekonomin att gå ihop så måste jag börja jobba. Hon kommer snitta på 19.6 timmar/v på förskolan så det gör att det känns lite bättre i alla fall att det inte blir så långa dagar för henne.
Hennes äldre syskon började förskolan när de var 1 år och 8 månader respektive 2 år och 8 månader. Det kändes mycket bättre men då hade jag en annan familjesituation så bara att gilla läget. De har aldrig gått heltid de heller utan mest 75% och det är tanken med minstingen med att det ska vara så kort tid som möjligt. Gärna fortsätta halvtid tills skolan börjar.