• Anonym (at your service!)

Här kan du skriva det där sms:et eller mailet du så gärna vill men inte vågar skicka!

Ibland vill man säga ett par sanningens ord till någon fast av olika anledningar låter man bli.
    Man vill men vågar inte. Man både vill och vågar men vet att det får (eller kan få) konsekvenser som man inte är beredd att ta. Eller som i mitt fall-man saknar personens kontaktuppgifter och vet inte riktigt vart man ska göra av alla tankar och känslor. Någonstans måste det ut!  

Så, vill du som jag skicka ett sms eller mail till någon som du kanske är hemligt förälskad i, till någon du saknar, någon du är arg på, en avlägsen vän, din sambo, din kusin, Fredrik Reinfeldt eller vem som men utan att outa dig till personen ifråga och utan att behöva ta konsekvenserna av ditt handlande, skriv ditt sms/mail i denna tråd och jag kan nästan garantera dig att det kommer att kännas bättre efteråt. Självklart får man vara anonym och man väljer själv om man vill berätta här i tråden till vem meddelandet är.  

Jag börjar.

Sms till mitt ex vars telefonnummer jag inte längre har: 

"Undrar hur du mår och vad du gör. Kan inte sluta tänka på dig. Saknar dig så det gör ont och vill ha dig tillbaka. Tror jag. Åtminstone just nu. /Ditt ex "

Din tur. Kör hårt! Skrattande    

• Svar på tråden Här kan du skriva det där sms:et eller mailet du så gärna vill men inte vågar skicka!
  • Anonym (Tankar)
    Anonym ((.....)) skrev 2019-06-26 19:38:01 följande:
    Jo, så är det. Varken jag eller han är singlar. Tror inte han vill gå längre än som vi har det, eller han vill nog säkert men det är för krångligt så han föredrar att låta bli. Hur ser det ut för dig? Singel? Hon?
    Ja, så kan det nog vara. Jag är så gott som singel, hon är gift.
  • Anonym ((.....))
    Anonym (Tankar) skrev 2019-06-26 20:03:18 följande:

Ja, så kan det nog vara. Jag är så gott som singel, hon är gift.

Ja, det är mer korrekt även i mitt fall. Jag är gift, han är inte det.
  • Anonym ((.....))

Jag är rädd för vad som kommer att hända om du tar det tillbaka. Jag är rädd för vad som kommer hända om du aldrig gör det. Och jag trivs inte i passagerarsätet. Hellre kliver jag ur bilen.

• Anonym (saknar dej)

ännu en midsommar har gått och jag tänker på den natten då "du" blev till, dej jag aldrig fick se.. jag förlorade dej och jag tror inte jag kommer få uppleva den lycka jag kände för 8år sedan något mer.
    suck.. jag e så trött på alla som säger att jag e såå trevlig snäll .. mm
    men varför e jag då ensam? jag har inte haft sällskap på länge och jag förstår inte vad som e fel?! jag vill oxå älska och bli älskad.. men det verkar vara någe fel på mej..

• Anonym ((.....))

Vad ska jag göra med allt jag känner för dig? Att glömma dig kommer att vara en stor sorg. När jag väl lyckas med det.

• Fringe

Känslan jag bär är att vi helt förlorat varandra och jag ser ingen väg tillbaka. Jag vet att rätt väg inte är tillbaka, men det gör det inte mindre smärtsamt. Att aktivt behöva ta avstånd påverkar mig enormt. Om du ens reflekterar över det eller inte vet jag inte. Faktum är att jag inte ens borde bry mig om ifall det även påverkar dig, men det gör jag. I alla fall undrar jag.

• Anonym (H..)

Pain changes people, but i will allways love you...

• Anonym (Arnaia)

En del säger att man känner när det är rätt. Men om det vore så, då borde det inte finnas så många som känner så när det inte är ömsesidigt. Men om man känner att det är rätt, så måste man väl ändå försöka lita på det. Också om det kan innebära att man framstår som narcissistisk eller som en naiv självbedragerska. För om man inte tillåter sig att lita på när det känns rätt, till motsatsen övertydligt har bevisats, så att till och med någon som lurar sig själv att något är rätt kan förstå, då kanske man ändå bara bidrar till att stöta bort och bara återskapa sin egen inrotade självuppfyllande profetia om att det aldrig kommer att finnas någon på riktigt. Kanske.

Det visade sig dock vara så otroligt svårt i praktiken.

Om det tar mer än ett halvt liv innan man äntligen upplever att det är rätt, men att det upplevs som att det saknas i ömsesidighet, eller beroende på andra faktorer, kanske det då är den sorgen och samtidigt den självutvecklingen, som även förhoppningsvis gör en starkare, bättre på att hantera sig själv på riktigt, så att det kanske, om det inte var rätt iaf, den gången, kanske öppnar upp för att någon annan kan komma att bli rätt i framtiden. Kanske. Eller inte. Men genom att försöka tänka så, och i synnerhet att man aldrig vill hålla fast eller äga någon, på så sätt kanske man klarar av att hålla ihop sig själv, istället för att i ren förskräckelse över sina egna känslor och sin egen utsatthet, stöta bort den som faktiskt hade kunnat vara rätt. Det allra viktigaste med kärlek är väl ändå att den man älskar mår så bra som möjligt, med eller utan en i ens liv. Jag vill aldrig hålla vara någon som håller fast.

Att lyfta detta, det ovillkorliga, att kärleksobjektets mående och lycka är avgörande, att inte försöka styra livsavgörande beslut hos objektet, att till och med visa på alternativa vägar, även i smärtan över att dessa kanske leder bort från sig själv, subjektet, det kan vara verklig omtanke, det skulle kunna vara den största styrkan, den största kärleken. Kanske. Det kan även vara att bejaka sig själv; att hellre bli lämnad än att fastna i ensamheten i ett inte genuint tillsammans. Kanske. Men att lyfta detta kan även te sig som att man är feg eller tvivlar, inte har rätt känslor, jagar bekräftelse, eller kanske till och med gör sig själv till ett offer (kanske även den andre). Och kanske är det vad man samtidigt verkligen gör, de två senaste åtminstone, varpå den självuppfyllande profetian åter riskerar att vara för handen.

Självfallet finns det även olika förhållningssätt till kärlek. Jag känner igen mig i mycket av allt det vackra och smärtsamma som har skrivits i denna tråden. Men det jag försöker berätta om här är endast mitt perspektiv, mina tankar som subjekt. Och alla och envar behöver finna sitt eget förhållningssätt.

Mitt förhållningssätt har varit att försöka visa mig öppen och ärlig, vilket även har innefattat att våga förlora. Jag har nog inte varit så bra på detta. Och sorgen och smärtan har varit och kan vara för jävlig. Det är så svårt med tillit, självtilliten, även tilliten till objektet, att våga se varandra som tillräckliga, i synnerhet när det finns behov och svåra känslor, att kunna bekräfta och hålla sig ärlig och öppen i tilliten, samtidigt utan att ta över.

Förlåt, ja, jag snurrar.

Jag är verkligt ledsen för min del i allt, för mina oförmågor. Jag har inte försökt manipulera eller spela spel. Jag ville aldrig såra eller skada.

Även jag älskar. Och ja, både kärlek och smärta förändrar en person. I längden, vill jag tro, hoppas, ändock till det bättre. Även om man går skilda vägar. Det är ok.

Förlåt, jag ville inte tränga mig på, bara visa att jag hittat hit nu. Jag tänkte att det var det mest ärliga och respektfulla att göra. Kanske var det inte så.

Svar på tråden Här kan du skriva det där sms:et eller mailet du så gärna vill men inte vågar skicka!