• Nyfiken gul

Fick du/begärde du avlastning under BB-vistelsen?

Den här tråden www.familjeliv.se/Forum-4-288/m61583386.html  - fick mig att fundera hur vanligt det är med att få avlastning när man är på BB

Avlastning menas med allt från att få hjälp med matning i 5-10  min med koppning, få andas själv i 15 min för att bebis oavbrutet skriker   till att få en hel natts sömn  av olika orsaker - det viktiga här i min fråga är att avlastningen är behövd av olika orsaker. Behövd för att du själv eller övrig personal anser det eller för att dom erbjuder sig.

OBSERVERA!!  - Jag vill inte höra vad ni tycker om avlastningen - jag vill höra om ni själva fick avlastning eller ej!

Eller kanske ni verkligen var i akut behov av det men av olika anledningar faktiskt inte fick?

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Fick du/begärde du avlastning under BB-vistelsen?
  • k girl

Ja, det fick vi. Vi kom in på förlossningen klockan 6 på morgonen efter två timmar i bilen och en hel natts sömnlöshet. Jag blev värksvag, togs till sist med sugklocka och sonen föddes klockan 14.55. Han skrek, skrek och skrek och när klockan var runt 02-03 kom de in och tyckte "nu tar vi honom, ni behöver sova". Oj vad vi sov, men han fattades mig när jag vaknade.

De erbjöd sig också att ta honom medan han låg och solade (han fick gulsot, vi var kvar på BB en vecka) så att vi kunde gå ut och göra någonting annat - vi klättrade på väggarna. Det utnyttjade vi vid ett tillfälle, skyltsöndag var det om jag inte minns alldeles fel. Vi gick på stan och jag köpte en amnings-BH och en ny tröja som jag kunde BB-fotas i, och så åt vi middag på restaurang istället för den bedrövliga sjukhusmaten jag fått.  

• Luullis
    tahira skrev 2011-10-15 13:09:11 följande:
    När jag födde min son fanns det en säng till pappan i rummet (en bäddsoffa) så då kunde vi ju turas om att sova och att vyssja sonen.

Ni som behövt avlastning, är det för att ni haft flera barn, eller varit ensamstående, eller att pappan inte fått sova där? 
    Pappan fick inte sova där. Jag delade rum med en annan mamma och fick inte heller vara där för att min bebis störde. Jag fick inte vanka av och an i korridoren heller(hon skrek så högt att hon störde dom andra på avdelningen som minsann behövde sova.). Blev hänvisad att sitta i pumprummet med min gallskrikande nyfödda dotter. Så jag satt väl där och störgrät tillsammans med henne och vågade inte säga ifrån till den elaka nattpersonalen. När morgonpersonalen frågade om jag ville ha hjälp var det som en dröm.
  • Jungblom

Övrigt, jag stannade inte kvar på BB.
    Men jag kan inte se att jag kände behov av avlastning hemma ens då barnen sov hela natten och en bra bit in på förmiddagen.

• Strawberry3
    Luullis skrev 2011-10-15 13:14:44 följande:
    Pappan fick inte sova där. Jag delade rum med en annan mamma och fick inte heller vara där för att min bebis störde. Jag fick inte vanka av och an i korridoren heller(hon skrek så högt att hon störde dom andra på avdelningen som minsann behövde sova.). Blev hänvisad att sitta i pumprummet med min gallskrikande nyfödda dotter. Så jag satt väl där och störgrät tillsammans med henne och vågade inte säga ifrån till den elaka nattpersonalen. När morgonpersonalen frågade om jag ville ha hjälp var det som en dröm.
    huh, vilken upplevelse!
  • Göteborgsbruden

Övrigt: Stannade så kort tid på BB med båda så jag varken frågade eller fick förfrågan om jag behövde.

(¯`°?.¸♥ Freja 21/11-2008 ♥ Loke 26/2-2010 ♥¸.?°´¯)
  • k girl
    tahira skrev 2011-10-15 13:09:11 följande:
    Ni som behövt avlastning, är det för att ni haft flera barn, eller varit ensamstående, eller att pappan inte fått sova där? 

Min man var med hela BB-vistelsen, men varken han eller jag hade sovit. Han hade missat att ta sin nattspruta (diabetiker) kvällen innan när jag meddelade att det inte var förvärkar utan "på riktigt" och var hyperglykemisk hela dagen, så han mådde inte speciellt bra. Den där första natten försökte vi byta av varandra att bära och vagga, men det var omöjligt att sova för någon av oss i alla fall. Det var sköterskorna som kom in och tyckte synd om oss och erbjöd oss hjälpen, så vi tog ju tacksamt emot den. Vi behövde båda sova.
  • norgesessan

Fick inte förfrågan eller info om detta.

Med ettan hade jag behövt det men det visste vatrken jag eller personalen. tredje dagen fick jag två påsar blod, då blev jag mig själv igen.

Maken fick inte stanna kvar.

Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
  • salta katten

Annat: Jag fick ingen förfrågan eller information alls om detta och behövde inte  avlastning

• J1983

Med första barnet så var det en barnmorska som erbjöd sig att hand om dottern när vi ville gå ut o träffa makens morfar men vår tanke var ju att han skulle få se dottern o inte att få komma ut för vår skull. Vi vågade dock inte säga att vi ville ha med dottern så vi stannade inne i stället :)

• k girl
    J1983 skrev 2011-10-15 13:31:14 följande:
    Med första barnet så var det en barnmorska som erbjöd sig att hand om dottern när vi ville gå ut o träffa makens morfar men vår tanke var ju att han skulle få se dottern o inte att få komma ut för vår skull. Vi vågade dock inte säga att vi ville ha med dottern så vi stannade inne i stället :)
    På vårt BB uppmuntrade de oss att gå ut med barnet, de hade till och med en lånevagn stående! Vi tog med oss sonen ut och åt middag en annan kväll också, när han inte längre behövde sola.
Svar på tråden Fick du/begärde du avlastning under BB-vistelsen?