• Nyfiken gul

Fick du/begärde du avlastning under BB-vistelsen?

Den här tråden www.familjeliv.se/Forum-4-288/m61583386.html  - fick mig att fundera hur vanligt det är med att få avlastning när man är på BB

Avlastning menas med allt från att få hjälp med matning i 5-10  min med koppning, få andas själv i 15 min för att bebis oavbrutet skriker   till att få en hel natts sömn  av olika orsaker - det viktiga här i min fråga är att avlastningen är behövd av olika orsaker. Behövd för att du själv eller övrig personal anser det eller för att dom erbjuder sig.

OBSERVERA!!  - Jag vill inte höra vad ni tycker om avlastningen - jag vill höra om ni själva fick avlastning eller ej!

Eller kanske ni verkligen var i akut behov av det men av olika anledningar faktiskt inte fick?

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Fick du/begärde du avlastning under BB-vistelsen?
  • TheMother

(kan ej rösta då jag är inloggad via app).
    Ja, fick frågan med sonen 08 och tackade då ja till avlastningen, då han ej ville sova inne hos mig. De fick lov att testa med lite ersättning utifall han var hungrig med. Kom dock in med honom efter ett par timmar för "de var tvungna att jobba". Så rara, som att de tog hand om honom för att vara extra snälla :) sen hämtade de honom lite senare igen och hade honom en stund till. Tydligen sov han bra där ute :)

I våras föddes dottern. Tror jag även då fick frågan om de skulle passa henne åt mig en stund på natten, och har för mig att de även gjorde det. Var nog skönt att slappna av en liten stund, även om förlossningen med henne gick på 1 timme å 35 min så jag var ju inte direkt trött efter den heller :)

• HEARM

med tredje barnet var jag själv på bb och då bad om en kort barnpassning medans han sov så jag fick dusch. sabbaste dushen i mitt liv tror jag :)

• Mistoffelees

röstade på övrigt, fick inte frågan men hade inte heller behov av det, varit oerhört pigg efter mina båda förlossningar, inte ont och amningen funkade problemfritt från första stund och båda har varit nöjda och mest sovit första dygnet, sov gjorde jag inte speciellt mycket ändå då jag båda gångerna fick dela rum med mammor som hade problem med amningen och barnen var ledsna större delen av natten, tyckt verkligen synd om mammorna

• CathrinLarsson

Fick frågan då sonen skrek eller låg vid bröstet HELA TIDEN! Jag och sambon tackade nej, och så gick sambon och bar på sonen någon timme i korridoren ist så jag fick sova en stund i fred. Det gick jättebra att varva på det viset! Samtidigt var det en sköterska på BB som frågade om vi inte hade med oss en napp. Givetvis hade vi inte med en sån eftersom vi fått tydlig information om att napp inte ska användas förrän amningen (eller iaf sugningen) fungerade bra. "Synd, det hade kunant avlasta nu" tyckte hon... Också lite märkligt eftersom nästa skifts sköterska nästan blev förskräckt när vi frågade om vi missförstått informationen vi hade med oss...

Men jag tycker absolut inte att det är fel att tacka för lite avlastning en stund. Förr hade man ju barnsalar där alla barnen låg, och det fungerade ju också. Men jag respekterar verkligen nyblivna föräldrar som vill ha sina små raringar hos sig hela tiden för att växa in i den nya rollen! Det är ju perfekt att man kan få välja!

• viseversa

Japp med Alwa. Bm hjälpte till att mata henne med kopp på natten. Sen kom hon tillbaka och la henne hos mig igen!

• Krake

Intressant tråd!

Jag har ju aldrig legat på BB så jag har inte svarat. Men jag blir förvånad av att avlastning behövs de första dagarna. Jag trodde att alla bebisar bara sov och åt då och att det tuffa började sen, efter 1-2 veckor....

Jag har lärt mig något nytt! 

Moster, inte monster.
  • Jessa med 3

Man ska nog inte dra slutsatsen att avlastning behövs, men i vissa fall kan man kanske behöva det. Jag har inte velat ha eller behövt avlastning utan har legat och tittat på den nya bebisen och känt nyförälskelsen överväldiga mig.

• Anna Paulita

Ja, det fick vi. Vi hade varit vakna i 25 timmar och vår dotter föddes kl 01.00 på natten. Vi fick sova oavbrutet till 09.00 vilket var väldigt välbehövligt.

När min son föddes fick jag rätt mycket hjälp, jag snittades och hade problem med svimmningar. Min man kunde inte vara på BB hela tiden då dotterns barnvakt blev sjuk. Jag fick inte resa mig ur sängen och behövde således en hel del hjälp.  

• k girl
    Krake skrev 2011-10-16 09:30:47 följande:
    Intressant tråd!

Jag har ju aldrig legat på BB så jag har inte svarat. Men jag blir förvånad av att avlastning behövs de första dagarna. Jag trodde att alla bebisar bara sov och åt då och att det tuffa började sen, efter 1-2 veckor....

Jag har lärt mig något nytt! 
    Vissa bebisar kan vara påverkade av förlossningen. Min son var ganska stressad, sen blev han väldigt trött. Och generellt kan det vara en rätt tuff första tid, mjölken rinner inte till (min rann till först tre efter tre dagar), barnet kanske inte mår bra, man har blodförlust eller mycket stygn som gör det svårt att röra på sig osv.
Svar på tråden Fick du/begärde du avlastning under BB-vistelsen?