• Nyfiken gul

Fick du/begärde du avlastning under BB-vistelsen?

Den här tråden www.familjeliv.se/Forum-4-288/m61583386.html  - fick mig att fundera hur vanligt det är med att få avlastning när man är på BB

Avlastning menas med allt från att få hjälp med matning i 5-10  min med koppning, få andas själv i 15 min för att bebis oavbrutet skriker   till att få en hel natts sömn  av olika orsaker - det viktiga här i min fråga är att avlastningen är behövd av olika orsaker. Behövd för att du själv eller övrig personal anser det eller för att dom erbjuder sig.

OBSERVERA!!  - Jag vill inte höra vad ni tycker om avlastningen - jag vill höra om ni själva fick avlastning eller ej!

Eller kanske ni verkligen var i akut behov av det men av olika anledningar faktiskt inte fick?

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Fick du/begärde du avlastning under BB-vistelsen?
  • hannamiller

Japp, men så fick jag göra en sövd urakut kejsarsnitt..
    Var på uppvakningen i 16 timmar. Men då var vår son med sin pappa. Men han fick hjälp så pappan kunde gå och äta lite mat och sova lite.
    Sen när jag kom upp till första rummet. Så fick jag ringa på klockan varje gång sonen skulle ha en ny blöja..  Men när vi väl kom till rum nr3 så kunde pappan sova kvar.. Då behövde vi inte så mycke hjälp.. Men det sprang så mycke folk hos oss.

• J1983
    Krake skrev 2011-10-16 09:43:57 följande:
    Hm, är inte tre dagar ganska standard? Tror det var nåt sånt för mig med. Vad är stressigt med det menar du? (eftersom det är FL lägger jag till att jag frågar av uppriktigt intresse och inte av någon sorts bitchighet...)
    Det är väl typ ingen som har nån mjölk att tala om före tredje dagen? ja förutom den där råmjölken som man får direkt eller har jag missuppfattat detta?
  • Atamon

Var två nätter på BB efter akut kejsarsnitt och fick erbjudande men avböjde. Erbjudandet kom av att dottern skrek oavbrutet och värre blev det av att ligga i "plastsängen", personalen erbjöd då att ta henne så att jag och pappan skulle få lugn, men eftersom de då endast hade låtit henne ligga i sängen och rullat henne med sig under natten så fick det vara. Dottern fick sova med mig i sängen istället och då blev det bra

• Tokstolla
    SweetBaby skrev 2011-10-16 11:21:31 följande:
    Jag fick ingen fråga om det och var inte behov av det heller.
    Så var det för mig också.
    Visste inte att det fanns, men å andra sidan sov pappan med oss i 6 dagar på bb.  
  • little mommy

Nopp första förlossning tog 68 timmar, och jag vart förlossnings deprimerad. vi var 2 dagar på bb fick ingen hjälp, dom lämna oss helt stick solo med barnet. så man fick helt enkelt lära sig snabbt hur tufft det är. tror om man räknar med förlossningen så sov jag inte mer än 4 timmar på en hel vecka Förvånad vet inte hur jag överlevde men det gjorde jag. och min dåvarnade sambo var inte till någon som helst hjälp.

Nu med andra barnet tog förlossningen 12 timmar. startade på natten så vi hade varit vakna i 36 timmar när den lilla kom. fick inte hjälp då heller, men nya sambon avlastade allt han kunde och var kanon under förlossningen!. fast jag amma stup i ett hela nätterna på bb. sen åkte vi hem dagen efter. och sen dess har jag inte sovit ut en enda natt och det är 8 månader sen Tungan ute 
    man vänjer sig helt enkelt utan sömn.. fast man går lite i en dimma :-P

• accept

Blev erbjuden en natt när hon ammat konstant hela dagen och natten innan, tackade nej. Förstår inte hur någon kan lämna ifrån sig sitt nyfödda barn. Min sambo var med på bb, men sov som en sten genom hela nätterna

• k girl
    Krake skrev 2011-10-16 09:43:57 följande:
    Hm, är inte tre dagar ganska standard? Tror det var nåt sånt för mig med. Vad är stressigt med det menar du? (eftersom det är FL lägger jag till att jag frågar av uppriktigt intresse och inte av någon sorts bitchighet...)
    Jag hade precis samma situation som Omorfia, sonen varken kunde eller orkade suga i sig någon råmjölk. Första dygnet skrek han, andra dygnet orkade han inte alls suga. Då fick jag börja pumpa. Jag hade ju ändå tur som fick igång mjölken trots att min bebis inte klarade av att suga, men fick pumpa en hel del.
  • GulTussilago

Nja, tyckte att den enda informationen jag fick på bb var vart vaserna fanns...

Men när jag skulle duscha frågade jag om jag kunde lämna min sovande dotter hos dem, eller om jag skulle ta med henne in i badrummet (hade ingen aning om hur man skulle göra)
    Då sa de att de självklart passade henne under tiden.

Första natten låg min dotter på neonatalavdelningen så då fick jag chansen att sova ut och kunde slappna av för jag kände att de ju hade koll (vilket jag som nybliven mamma inte hade)

Men i övrigt frågade jag inte, och jag blev inte erbjuden heller (och jag behövde inte heller)

Men när jag fick mitt andra barn var det en av mammorna som tröstade sitt barn väldigt högljutt (barnet i sig var ju inte så störande), vet inte om personalen hörde det eller om det var någon av de andra mammorna på rummet som klagade, men personalen kom in och tog hand om barnet så att mamman (och vi andra) fick sova

• CarlHerman

Fick ingen förfrågan och kände inget behov av avlastning heller. Pappan var ju där och vi kunde turas om.
    Var bara på BB över en natt och det hade känts konstigt att lämna ifrån sig sitt nyfödda barn till främlingar så direkt.

Svar på tråden Fick du/begärde du avlastning under BB-vistelsen?