• Nyfiken gul

Fick du/begärde du avlastning under BB-vistelsen?

Den här tråden www.familjeliv.se/Forum-4-288/m61583386.html  - fick mig att fundera hur vanligt det är med att få avlastning när man är på BB

Avlastning menas med allt från att få hjälp med matning i 5-10  min med koppning, få andas själv i 15 min för att bebis oavbrutet skriker   till att få en hel natts sömn  av olika orsaker - det viktiga här i min fråga är att avlastningen är behövd av olika orsaker. Behövd för att du själv eller övrig personal anser det eller för att dom erbjuder sig.

OBSERVERA!!  - Jag vill inte höra vad ni tycker om avlastningen - jag vill höra om ni själva fick avlastning eller ej!

Eller kanske ni verkligen var i akut behov av det men av olika anledningar faktiskt inte fick?

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Fick du/begärde du avlastning under BB-vistelsen?
  • La Lola

Avlastning? Nä.
    Hjälp att byta blöjor efter snittet när jag var ensam? Ja.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Trident5678

Mina barn har legat på neonatal i stället för BB. Vid båda tillfällena har jag fått erbjudande vid några tillfällen att personalen skulle ta hand om en nattmatning (sond). Jag har tackat ja till det en gång per barn.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • April barn

Jag hade ingen aning om att man fick avlastning men hade verkligen behövt det under natten (han föddes kl 2) hade haft förvärkar hela natten dagen innan så när han väl var född så orkade jag varken hålla eller se han, hade varit oerhört hjälpsamt att få sova ut den natten.

Marcus 8 December 2010 ♥ 3 560g & 55cm kärlek ღ
  • Mynta

Nej, varken bad om eller blev erbjuden avlastning. Låg på förlossningen/BB i 18 timmar och flyttade sedan till (obemannat) patienthotell.

Hade dock en okomplicerad förlossning och en lugn bebis som var nöjd så länge han hade bröstet i munnen.

• FOA

Min syster fick avlastning på ett lite underligt sätt: Hon vaknade efter några timmars sömn av sprängfylda bröst för att upptäcka att sonen inte fanns i rummet och ringde i panik på klockan (snittad och svårt att ta sig ur sängen). Barnmorskan kom in och berättade att sonen vaknat meddans min syster sov och var hungrig så de hade gett honom ersättning. Säkert i all välmening men ändå lite underligt kan jag tycka.

• Jessa med 3

Med barn nr två skulle han ligga på neo (stor för tiden och hade lågt blidsocker), men jag fick inte följa med pga att jag förlorat så mycket blod och hörde till BB. Jag vägrade och fick ha honom hos mig och komma upp för att mata honom varannan timme. För det var ju bättre att jag oövervakad åkte hiss x antal ggr per dygn än att jag fick bo med sonen på det långt ifrån fullbelagda neo... :-/
    Någon sköterska försökte få sköta matningen, men jag kände att jag inte kunde lämna honom ifrån mig alls utan gjorde allt själv. En reaktion på att vi mot min vilja skulle höra till olika avdelningar.

• Medusan
    Barbabok skrev 2011-10-15 19:45:52 följande:
    Annat, fick inte frågan och behövde ingen.
    Samma svar här.
  • Jennilie

Fick förfrågan när jag skulle duscha om de skulle ta min lilla.
    Många får ta med sina små kottar in i duschrummet.

Svar på tråden Fick du/begärde du avlastning under BB-vistelsen?