• Nyfiken gul

Fick du/begärde du avlastning under BB-vistelsen?

Den här tråden www.familjeliv.se/Forum-4-288/m61583386.html  - fick mig att fundera hur vanligt det är med att få avlastning när man är på BB

Avlastning menas med allt från att få hjälp med matning i 5-10  min med koppning, få andas själv i 15 min för att bebis oavbrutet skriker   till att få en hel natts sömn  av olika orsaker - det viktiga här i min fråga är att avlastningen är behövd av olika orsaker. Behövd för att du själv eller övrig personal anser det eller för att dom erbjuder sig.

OBSERVERA!!  - Jag vill inte höra vad ni tycker om avlastningen - jag vill höra om ni själva fick avlastning eller ej!

Eller kanske ni verkligen var i akut behov av det men av olika anledningar faktiskt inte fick?

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Fick du/begärde du avlastning under BB-vistelsen?
  • Medusan
    FOA skrev 2011-10-15 19:54:25 följande:
    Min syster fick avlastning på ett lite underligt sätt: Hon vaknade efter några timmars sömn av sprängfylda bröst för att upptäcka att sonen inte fanns i rummet och ringde i panik på klockan (snittad och svårt att ta sig ur sängen). Barnmorskan kom in och berättade att sonen vaknat meddans min syster sov och var hungrig så de hade gett honom ersättning. Säkert i all välmening men ändå lite underligt kan jag tycka.
    Oj vad oprofessionellt. Man får absolut inte ge något spädbarn ersättning utan föräldrars tillstånd där jag jobbat och jag är ganska säker på att det är så på alla BB så det måste vara något riktigt stolpskott som gjorde så.

Man får inte heller ta ut barnet ur rummet utan föräldrarnas ok, kan det ha varit så att hon varit jättetrött och inte riktigt kom ihåg att de var överens om att personalen skulle ta barnet en stund?

Hur gammalt var barnet? Sprängfyllda bröst får man vanligen på tredje dygnet och så länge låg man i princip aldrig kvar där jag jobbade.

Menar inte att ifrågasätta, ville bara sätta lite perspektiv genom att beskriva hur det var där jag jobbade.
  • Drake

Röstade på övrigt (alterantivet du glömde). Jag fick inte frågan men hade tackat nej om de frågat.

• FOA

Medusa: Detta var inte i Sverige så reglerna är lite annorlunda här men jag tycker ändå att det är underligt.

• Isalel

Ja med första barnet. Han skrek konstant, pappan fick inte sova kvar och jag låg i en dubbelsal. Så dom tog honom från kl 02 till 06 (!) tänkte inte ens att det var något konstigt just då, men å andra sidan var jag helt slut efter min havandeskapsförgiftning...

• myskatt

Annat. Min man var där nästan hela tiden så han fick ta hand om dottern.

Hade han inte fått sova över hade personalen fått ta hand om dottern två första nätterna. Sen om de gjort det eller inte vet jag inte. Hade inte kunnat hämta ersättning och skedmatat henne var fjärde timme första dygnen + pumpat för att få igång mjölken med en snittat mage och havandeskapsförgiftning.

• SFHelen
    FOA skrev 2011-10-15 19:54:25 följande:
    Min syster fick avlastning på ett lite underligt sätt: Hon vaknade efter några timmars sömn av sprängfylda bröst för att upptäcka att sonen inte fanns i rummet och ringde i panik på klockan (snittad och svårt att ta sig ur sängen). Barnmorskan kom in och berättade att sonen vaknat meddans min syster sov och var hungrig så de hade gett honom ersättning. Säkert i all välmening men ändå lite underligt kan jag tycka.

Så vaknade min mamma upp när hon hade fått mig. Ont i brösten och ingen bebis...
  • Lena

Dottern är född kl 5 på morgonen, natten innan dess sov jag nog en timme. Nästa natt var det fullt på bb så maken fick itne sova över. Jag var helt däckad och dottern bara skrek (antagligen hungrig) så de frågade om jag ville ha hjälp och det villa ja. De tog henne 2-3h och gav henne mat (då tystnade hon och somnade) och jag fick sova en stund. Hade maken varit med hade jag inte behövt avlastning av någon annan.

• loglady

Med första barnet tog BM dottern mellan kl 3 och 7 så vi fick sova. Hon fick komma till mig och amma när jag kom upp till BB från uppvak, sen sa BM bara att hon kunde ta henne några timmar och jag minns inte ens om jag svarade nåt. Lång förlossning som slutade i akut snitt och stor blödning.

Med andra barnet så var det ingen som frågade, och vi hade heller inget behov.

• Ronsan

Nej! Men hade gärna velat ha, i alla fall med första!

Med första barnet låg jag på prematuren i två och en halv vecka. Fick amma, ge ersättning och sedan pumpa var tredje timma dygnet runt. bad om avlastning, men fick till svar att det fick jag fixa själv. Blev utskriven i förtid pga att jag "gick i väggen" och bara låg och grät hela dagarna av utmattning.

Med tvillingarna i somras låg vi på BB men ammade och gav ersättning var tredje timma dygnet runt. Blev erbjuden avlastning som jag tackade ja till, men den uteblev. Tjatade mig till att bli utskriven efter två dygn av rädsla att det skulle bli som första gången!

• Nissa

Blev blodförgiftad så jag låg på bb och dottern på noenatal. Båda fick intravenös antibiotika så jag blev nästan påtvingad hjälp och den tog jag tacksamt emot!

Svar på tråden Fick du/begärde du avlastning under BB-vistelsen?