• Nyfiken gul

Fick du/begärde du avlastning under BB-vistelsen?

Den här tråden www.familjeliv.se/Forum-4-288/m61583386.html  - fick mig att fundera hur vanligt det är med att få avlastning när man är på BB

Avlastning menas med allt från att få hjälp med matning i 5-10  min med koppning, få andas själv i 15 min för att bebis oavbrutet skriker   till att få en hel natts sömn  av olika orsaker - det viktiga här i min fråga är att avlastningen är behövd av olika orsaker. Behövd för att du själv eller övrig personal anser det eller för att dom erbjuder sig.

OBSERVERA!!  - Jag vill inte höra vad ni tycker om avlastningen - jag vill höra om ni själva fick avlastning eller ej!

Eller kanske ni verkligen var i akut behov av det men av olika anledningar faktiskt inte fick?

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Fick du/begärde du avlastning under BB-vistelsen?
  • Längta83

På dagarna var det inga problem att få lite avlastning, kanske mycket på grund att det var många barnmorskestuderande där som gärna tog hand om ett litet knyte en stundGlad. Dessutom var pappan där mycket så så jag fick sova en stund emellanåt.
    Nattpersonalen däremot erbjöd sig absolut inte och var högst motvilliga när jag en gång bad om lite hjälp...
    Vi låg inne i drygt 4 dygn.  

• 1978

Fick ingen information om avlastning men behövde det som tur var inte.

• mclo

Fick hjälp med att bära sonen till skötbordet första gången efter förlossningen då jag fick blodtrycksfall

• Neko

Jag fick ingen förfrågan men min sambo fick vara med och sova där också så de tyckte väl att vi kunde hjälpa varandra, även fast vi nog hade behövt hjälp - ingen av oss hade sovit på två dygn före förlossningen eftersom jag hade haft pinvärkar och behövt massage hela tiden typ...

• Munchies

Övrigt.

Första barnet: ingen avlastning på bb, vi blev dock flyttade till prematur- och spädbarnsavdelning då barnet hade bland annat gulsot. Efter första natten frågade personalen om det var okej att han sov nära dörren och att vi hade dörren på glänt, så att de kunde mata honom under natten. Vi tackade och sa ja. Fick även förfrågan om vi ville åka hem några timmar och lämna barnet, det sa vi nej till.

Andra barnet: Ingen erbjöd sig och vi frågade inte heller.

• cloudberry79

Ja, eftersom vi låg på sjukhus i drygt 90 dygn så hade vi avlastning ibland, eftersom vi behövde fixa lite praktiska ärenden ibland (som att köpa trosor, hade bara ett par med mig, betala räkningar och annat nödvändigt). Det blev vi både erbjudna och tackade ja till. Andra gånger erbjöds vi avlastning men tackade nej eftersom det inte var nödvändigt just då.

If you love me - please don't feed me!
  • En till mamma

övrigt: Fick ingen förfrågan och kände inte heller att vi behövde det. Vi turades om att vila och ta hand om lillan.

• Hannah76

Övrigt.

Ingen frågade och jag kände inget behov av det.
    Med första barnet var ju pappan där, och vid andra så kände jag inte att det behövdes (hade mitt äldre barn hos mig på bb på dagarna.)

• Abbans mamma

jag fick avlasning 1 natt av dom 8 nätter jag och sonen var på BB, han hadde fått gulsot och blev inte frisk för än 8 dagar senare. så när han var 3 dagar fick jag avlastning 2 timmar så jag fick lite sömn.

Svar på tråden Fick du/begärde du avlastning under BB-vistelsen?