• pussgurkan86

vill flytta utomlands, vilket land är bäst??

som sagt vill flytta utomlands, har 2 barn så kraven vi har är att det ska helst pratas engelska, har bra förskolor och skolor, har en bra högskola/universitet då jag ska plugga vidare, bra sjukvård och ett varmt land.

USA och Australien går ju bort då det är omöjligt att få uppehållstillstånd.

någon som har något förslag eller tips??

• Svar på tråden vill flytta utomlands, vilket land är bäst??
  • Koffie

Gibraltar är väl förutom Malta, det enda stället på den här sidan världen där det både är varmt och där man pratar engelska. Annars har kanalöarna ett hyfsat klimat också, bättre än Sverige i allafall.

Jag är inte riktigt säker på vad Neelah menar med "nollad" - men det stämmer att när man varit utflyttad längre än 12 månader från Sverige så får man lite grand börja om från scratch när man kommer tillbaka igen. Man har en sorts kreditanmärkning som gör att det kan vara svårt att få lån eller sluta abonnemang. Man har inte heller en automatisk rätt till SGI-baserade förmåner. Om man bott i annat EU-land har man rätt till de boende-baserade förmånerna från det ögonblick man flyttar tillbaka, men inte utan vidare till arbetsbaserade sociala förmåner.

• Neelah
    Koffie skrev 2011-10-12 09:12:53 följande:
    Jag är inte riktigt säker på vad Neelah menar med "nollad" - men det stämmer att när man varit utflyttad längre än 12 månader från Sverige så får man lite grand börja om från scratch när man kommer tillbaka igen. Man har en sorts kreditanmärkning som gör att det kan vara svårt att få lån eller sluta abonnemang. Man har inte heller en automatisk rätt till SGI-baserade förmåner. Om man bott i annat EU-land har man rätt till de boende-baserade förmånerna från det ögonblick man flyttar tillbaka, men inte utan vidare till arbetsbaserade sociala förmåner.
    Med "nollad" menar jag att trots att jag hade jobbat och betalat skatt i ett tiotal år innan jag flyttade så räknades inte det hos exempelvis försäkringskassan ifall jag skulle blir sjuk, utan det räknade som om jag inte hade haft någon inkomst i Sverige - detta beror på att Försäkringskassan endast räknar på inkomster två år tillbaka. Samma sak gällde kreditvärdighet och annat. Oavsett hur mycket jag har tjänat i ett annat land så syns inte det på kreditupplysningar eftersom jag inte hade haft nån inkomst och inte heller betalat skatt i Sverige under de år jag bodde utomlands. Jag fick alltså börja om på noll.
    Följ dina drömmar var de än leder
  • TEDDEN

Rent ekonomiskt undrar jag lite över hur ni skall ha råd. 

De flesta förskolor kräver en saftig årsavgift (vi betalade 180 000 kr/år för vår son, 2 år, när vi bodde i Asien)
    Sen är problemet också att det ofta inte finns kommunala förskolor, de är öronmärkta för den lokala arbetande befolkningen, inte en nyinflyttad familj från Sverige. (Tänker nu främst på Englands och Tysklands system). 

Boende? Skall ni köpa? Hyra? 

Studier? Kostnad för årsavgift etc 

Bara en containerflytt med fartyg kostar i runda slängar 30-60 000 kr beroende på vart ni skall flytta. 

/ Har bott utomlands 12 år av mitt liv, jag är expert på att flytta.  

• Protea
    TEDDEN skrev 2011-10-12 09:38:59 följande:

De flesta förskolor kräver en saftig årsavgift (vi betalade 180 000 kr/år för vår son, 2 år, när vi bodde i Asien)
    Sen är problemet också att det ofta inte finns kommunala förskolor, de är öronmärkta för den lokala arbetande befolkningen, inte en nyinflyttad familj från Sverige. (Tänker nu främst på Englands och Tysklands system). 

Boende? Skall ni köpa? Hyra? 

Studier? Kostnad för årsavgift etc 

Bara en containerflytt med fartyg kostar i runda slängar 30-60 000 kr beroende på vart ni skall flytta. 

/ Har bott utomlands 12 år av mitt liv, jag är expert på att flytta.  

Jag bor i England och har borjar man ju skolan nar man ar 4.5-5 ar och da beror det ju pa var man bor om man kan soka plats eller inte, inte om man ar lokalbefolkning eller nyinflyttad fran Sverige. Barnomsorg innan skolan ar hutlost dyr for alla bada lokalbefolkning och nyinflyttade. Ar man laginkomsttagare sa kan man fa viss hjalp men det blir anda dyrt. (Bor i London och har ligger det pa ca 10 000 sek i manaden per barn pa dagis.)
  • Neelah

Sant! När jag flyttade tillbaka till Sverige Skickade jag hem några lådor med det som betydde mest för mig (foton, minnessaker och sånt) och resten sålde jag. Det lönar sig ofta att sälja och köpa nytt när man kommer till nästa land. Dessutom är det inte alls säkert att de möbler man har passar i ens nya hem. Det är MYCKET att tänka på innan man flyttar. I USA (där jag bodde) måste man dessutom ha försäkringar för alla eventualiteter och det blir dyrt. Det är mycket att tänka på innan man flyttar och mycket att sätta sig in i när man väl har flyttat.
    Följ dina drömmar var de än leder
  • TEDDEN
    Protea skrev 2011-10-12 10:36:17 följande:
    Jag bor i England och har borjar man ju skolan nar man ar 4.5-5 ar och da beror det ju pa var man bor om man kan soka plats eller inte, inte om man ar lokalbefolkning eller nyinflyttad fran Sverige. Barnomsorg innan skolan ar hutlost dyr for alla bada lokalbefolkning och nyinflyttade. Ar man laginkomsttagare sa kan man fa viss hjalp men det blir anda dyrt. (Bor i London och har ligger det pa ca 10 000 sek i manaden per barn pa dagis.)
    Jag pratar inte om skola, jag pratar om förskola.  
    Det finns ju förskolor i England som inte är hutlöst dyra, men de är extremt svåra att få plats på. Om man då är inflyttad utlänning så är chansen att få en plats på ett sådant ställe minimal. Alternativet är privat, och då kostar det helt plötsligt massor. 
  • evaoregon

Det håller jag med om och diverse bidrag ifrån Sverige kan man ju inte försörja sig på när man väl har flyttat.  Man kan inte både äta kakan och ha den kvar.  Studielån kan man få, men inte barnbidrag och föräldrapenning under lång tid.
  • Protea
    TEDDEN skrev 2011-10-12 11:22:53 följande:
    Jag pratar inte om skola, jag pratar om förskola.  
    Det finns ju förskolor i England som inte är hutlöst dyra, men de är extremt svåra att få plats på. Om man då är inflyttad utlänning så är chansen att få en plats på ett sådant ställe minimal. Alternativet är privat, och då kostar det helt plötsligt massor. 
    Jag visste inte ens att det fanns statliga dagis/forskola - vad jag forstatt sa kan man fa hjalp med tex tax credits om man ar laginkomsttagare. Nu blir jag nyfiken pa om det stammer....maste ta reda pa mer!

Jag vet att det finns av olika prisklasser eller alternativt dagmamma men att det skulle finnas billigare dagis for lokalbefolkningen ar helt nytt for mig! Det ar ju just darfor det ar sa vanligt att mamman blir hemma i ett par ar eller att farmor/mormor agerar dagmamma.
  • vivexa
    CarolineA skrev 2011-10-03 15:54:38 följande:
    Bor sjalv pa Sardinien, o har var det i stort sett INGEN som tala engelska, vilket ar bade pa gott och ont da an var tvungen att lara sig italienskan fort! Kom bara ihag att vi har det otroligt bra i Sverige med alla bidrag och tandlakarvard for barn tex. Har far du INGET i foraldra penning eller barnbidrag. Dagis ar DYRT, ja naturligtvis beroende pa vilket man valjer men kan kosta sa mkt som 4000 spann i manaden om man har otur... Ja som sagt inget tandlakarbesokm ar gratis som vi har i Sverige upp till 20 har jag for mig, vilket kan bli aningen dyrt...
    Daremot har vi ju ett helt underbart vader, sa gott som aret runt, forra julen hade vi 25 grader, men kan lika val ga ner till 7-8 grader, vintern gar det verkligen upp och ner. Men sen borjar ju sommaren sa smatt i april och varar till november. Det gor JATTE mycket for ens humor! (2 prickar over o'et) :) Vi har fantastiska strander, ett helt annat tempo och mycket mindre stress pa hur allt ska vara. 
    Jag har varit fran Sverige sen 2005, sen jag blev gravid har jag varit jatte sugen pa att flytta hem, men vi fick jobberbjudande vi inte kunde tacka nej till. Nu ar han fodd och saker som att ens nara och kara inte far ta del i ens lille utveckling ar ju oxa en nackdel. Vet ju inte hur gamla dina barn ar TS, men det ar ju oxa nat att tanka pa!  
    CarolineA, visst kan du få föräldrapenning i Italien, om du har ett jobb. Du får full lön i 5 månader (mamman alltså). Sedan kan du få 30% av lönen i sex månader till. Barnbidrag finns i form av assegno famigliare beroende på familjens inkomst. Och det finns gratis barnsjukvård (alla italienare väljer att gå till privata barnläkare, visst, men den statliga sjukvården kostar inget).
    Men visst är det skillnad att ha barn i Sverige, absolut, mindre kostnader och så, jag håller med dig (valde Sverige när jag fick chansen).
Svar på tråden vill flytta utomlands, vilket land är bäst??