CarolineA skrev 2011-10-03 15:54:38 följande:
Bor sjalv pa Sardinien, o har var det i stort sett INGEN som tala engelska, vilket ar bade pa gott och ont da an var tvungen att lara sig italienskan fort! Kom bara ihag att vi har det otroligt bra i Sverige med alla bidrag och tandlakarvard for barn tex. Har far du INGET i foraldra penning eller barnbidrag. Dagis ar DYRT, ja naturligtvis beroende pa vilket man valjer men kan kosta sa mkt som 4000 spann i manaden om man har otur... Ja som sagt inget tandlakarbesokm ar gratis som vi har i Sverige upp till 20 har jag for mig, vilket kan bli aningen dyrt...
Daremot har vi ju ett helt underbart vader, sa gott som aret runt, forra julen hade vi 25 grader, men kan lika val ga ner till 7-8 grader, vintern gar det verkligen upp och ner. Men sen borjar ju sommaren sa smatt i april och varar till november. Det gor JATTE mycket for ens humor! (2 prickar over o'et) :) Vi har fantastiska strander, ett helt annat tempo och mycket mindre stress pa hur allt ska vara.
Jag har varit fran Sverige sen 2005, sen jag blev gravid har jag varit jatte sugen pa att flytta hem, men vi fick jobberbjudande vi inte kunde tacka nej till. Nu ar han fodd och saker som att ens nara och kara inte far ta del i ens lille utveckling ar ju oxa en nackdel. Vet ju inte hur gamla dina barn ar TS, men det ar ju oxa nat att tanka pa!
CarolineA, visst kan du få föräldrapenning i Italien, om du har ett jobb. Du får full lön i 5 månader (mamman alltså). Sedan kan du få 30% av lönen i sex månader till. Barnbidrag finns i form av assegno famigliare beroende på familjens inkomst. Och det finns gratis barnsjukvård (alla italienare väljer att gå till privata barnläkare, visst, men den statliga sjukvården kostar inget).
Men visst är det skillnad att ha barn i Sverige, absolut, mindre kostnader och så, jag håller med dig (valde Sverige när jag fick chansen).