• pussgurkan86

vill flytta utomlands, vilket land är bäst??

som sagt vill flytta utomlands, har 2 barn så kraven vi har är att det ska helst pratas engelska, har bra förskolor och skolor, har en bra högskola/universitet då jag ska plugga vidare, bra sjukvård och ett varmt land.

USA och Australien går ju bort då det är omöjligt att få uppehållstillstånd.

någon som har något förslag eller tips??

• Svar på tråden vill flytta utomlands, vilket land är bäst??
  • Protea
    LivL skrev 2011-10-05 22:53:20 följande:
    Sydafrika..?
    Nej inte Sydafrika - om du nu inte vill bo bakom elstangsel och hoga murar och inte vaga slappa ivag dina barn att kopa glass sjalva innan de fyllt 20! Enligt min mening ar det landet alldeles for valdsamt och farligt.
  • evaoregon
    Protea skrev 2011-10-07 09:57:24 följande:
    Nej inte Sydafrika - om du nu inte vill bo bakom elstangsel och hoga murar och inte vaga slappa ivag dina barn att kopa glass sjalva innan de fyllt 20! Enligt min mening ar det landet alldeles for valdsamt och farligt.
    Ja, krimilnaliteten är så hög där att jag skulle välja bort det landet.

en.wikipedia.org/wiki/Crime_in_South_Africa
  • Protea
    EllanEriksson skrev 2011-10-07 10:08:39 följande:
    Protea: sydafrika är just västerländskt till det mesta. Seriöst..
    Visst ar det mycket mycket som ar vasterlandskt i Sydafrika men samtidigt manga saker som inte ar det.

Personligen skulle jag aldrig flytta dit eller rekomendera att nagon flyttar dit.

Av vilken anledning? Som jag skrev ovan, jag vill inte bo i 'security villages' bakom hoga murar och trippel elstangsel. Jag vill inte aka bil overallt for att det ar for farligt att ga. Jag vill inte bo dar det ofta star 'highjack hotspots' utmed vagen. Jag vill inte bo dar elen och telefonledningarna ofta inte fungerar pga av de stulits eller saboterats. Dar elpriset hojs mellan 25-35 % per ar i minst 5 ar. Jag vill inte bo nagonstans dar krimaniliteten ar sa hog som den ar i Sydafrika och dar just valdtakt ar sa vanligt. Jag skulle inte vilja bo nagonstans dar korruptionen bla inom polisen ar sa hog som just i Sydafrika.

Visst finns det bra sjukvard men den kostar.

Visst vadret ar varmt och de pratar engelska men om man vill flytta med sin familj sa ar det sjalvklart att sakerheten ar viktig.

Jag ar och var serios nar jag skriver att jag aldrig skulle bo dar eller rekommendera det landet. Jag har erfarenhet av landet och da inte bara Kapstaden eller Kruger parken.

Sjalvklart finns det manga andra lander som ar farligare men det var ju det som diskuterades.
  • AngelWithoutWings

Vill bara påpeka att grekiska inte är lätt..

• mi07va

Att lära sig svenska var inte heller lätt, men efter några månader kunde jag språket så pass bra för att klara mig och börja jobba Flört

Freya 070402 Maddox 100216
  • Koffie

TS, hur har ni tänkt finansera er i det andra landet? Hur länge ska ni stanna?
    Hade du tänkt plugga med CSN-lån och din man jobba som kock?

Tänk på att det i andra länder överlag är dyrt att studera (terminsavgifter, tänk belopp mellan 18000-100000kr/termin), att barnomsorg är dyrt (självkostnad ligger på 12-14 000 kr/barn per månad, ofta finns det möjlighet till något litet bidrag - men du hamnar långt ifrån svensk maxtaxa), det i många länder krävs en sjukförsäkring som du betalar själv (räkna 1000-1500 kr/mån per person, ibland är barnen medförsäkrade).

Om ni bara flyttar för max 12 mån, så är ni fortfarande försäkrade i Sverige, om inte din kille får fast jobb, förstås - då brukar man bli utskriven ur Sverige redan efter 3 månader.

Språket behöver inte vara något problem - de flesta högskolor/universitet har språkkurser som ansluter till högskolestudierna också, så det kan vara värt att kolla.

Jag har själv bott i både England, Holland, Tyskland, Finland och Spanien och tycker det är rätt smidigt att flytta inom EU, men ärligt talat finns det inte många länder som bräcker de skandinaviska när det gäller barnomsorg, barnbidrag och dyl och låga kostnader för högre studier.

• CarolineA
    Haller med, som jag sagt forut, man har det for jakla bra manga ganger i Sverige!!!

Koffie skrev 2011-10-11 15:36:24 följande:

TS, hur har ni tänkt finansera er i det andra landet? Hur länge ska ni stanna?
    Hade du tänkt plugga med CSN-lån och din man jobba som kock?

Tänk på att det i andra länder överlag är dyrt att studera (terminsavgifter, tänk belopp mellan 18000-100000kr/termin), att barnomsorg är dyrt (självkostnad ligger på 12-14 000 kr/barn per månad, ofta finns det möjlighet till något litet bidrag - men du hamnar långt ifrån svensk maxtaxa), det i många länder krävs en sjukförsäkring som du betalar själv (räkna 1000-1500 kr/mån per person, ibland är barnen medförsäkrade).

Om ni bara flyttar för max 12 mån, så är ni fortfarande försäkrade i Sverige, om inte din kille får fast jobb, förstås - då brukar man bli utskriven ur Sverige redan efter 3 månader.

Språket behöver inte vara något problem - de flesta högskolor/universitet har språkkurser som ansluter till högskolestudierna också, så det kan vara värt att kolla.

Jag har själv bott i både England, Holland, Tyskland, Finland och Spanien och tycker det är rätt smidigt att flytta inom EU, men ärligt talat finns det inte många länder som bräcker de skandinaviska när det gäller barnomsorg, barnbidrag och dyl och låga kostnader för högre studier.

• Neelah

En annan sak att tänka på om ni flyttar utomlands är att om ni bor på heltid där i mer än två år så blir ni nollade i det svenska systemet. Det var något jag INTE hade tagit reda på när jag flyttade till USA, så när jag flyttade tillbaka till Sverige efter några år var jag tvungen att börja om på noll trots att jag hade jobbat och betalat skatt i Sverige tidigare. Nu gällde detta USA - jag vet inte hur det fungerar om man flyttar inom EU.

Följ dina drömmar var de än leder
Svar på tråden vill flytta utomlands, vilket land är bäst??