• pussgurkan86

vill flytta utomlands, vilket land är bäst??

som sagt vill flytta utomlands, har 2 barn så kraven vi har är att det ska helst pratas engelska, har bra förskolor och skolor, har en bra högskola/universitet då jag ska plugga vidare, bra sjukvård och ett varmt land.

USA och Australien går ju bort då det är omöjligt att få uppehållstillstånd.

någon som har något förslag eller tips??

• Svar på tråden vill flytta utomlands, vilket land är bäst??
  • pussgurkan86
    VonBulldog skrev 2011-10-02 13:44:49 följande:
    Flytta till Spanien där finns Svenska skolan också för dina unga, funkar skitbra allt där nere.
    bor du i spanien??
  • Paradigm

Hur hade ni tänkt att finansiera skola för dig och barnet samt sjukvård? Vet ni vad det kostar? Kommer ni att ha så mycket pengar att ni har råd att spara till en pension samt till om barnet t.ex. behöver specialklasser?

• pussgurkan86
    Fattig student skrev 2011-10-02 13:49:23 följande:
    Hur hade ni tänkt att finansiera skola för dig och barnet samt sjukvård? Vet ni vad det kostar? Kommer ni att ha så mycket pengar att ni har råd att spara till en pension samt till om barnet t.ex. behöver specialklasser?
    mannen får ju skaffa ett jobb, han är kock. hur mycket det kostar att plugga för mig vet jag inte än, vet ju inte vilket land vi ska bo i.

vi har en del sparpengar att ta av + föräldrarpenning också.
  • flora1

Klart man pratar italienska i italien man får väl lära sig landets språk bara! Vad jag vet klarar man sig med engelska i början även i italien eller har du tänkt bo i ett land utan att lära dig språket? England kanske är ett alternativ i såfall

• OnlyOne

Flytta till ett land där ni tror ni kan trivas i. Varför är det ett krav med engelskan? I de flesta länder finns det säkert engelska skolor.

Min favorit är också Italien. =)

• Neelah

Själva planerar vi att bo halvårsvis i Sverige och halvårsvis i södra Frankrike och vi pluggar franska för fullt. Om du flyttar till ett land som inte är engelskspråkigt så får ju både ni och barnen ett språk "på köpet" och det kan ju vara en enorm fördel för era barn i framtiden. 

Följ dina drömmar var de än leder
  • mi07va
    Fattig student skrev 2011-10-02 13:49:23 följande:
    Själv har jag flyttat till Sverige för ca 15 år sedan utan någonting, kunde inte språket, kände ingen men  jag lyckades efter bara ett år, lärde mig språket, skaffat jobb osv  Det går, bara man vill.
    Freya 070402 Maddox 100216
  • flora1

MI07VA: helt rätt inställning tycker jag! Själv vara jag några år när vi flytta först till frankrike och sedan efter några år där till italien. Jag har inga planer att flytta från italien kan jag lova men det kan ändras i framtiden ingen vet. Lära sig språk osv är nästan a och o ts om du ska plugga och sen jobba och det gäller väl de flesta länder antar jag om man inte väljer england, kanada, usa och australien. Lycka till ts

• pussgurkan86

ja Italien kan jag tänka mig. jag var där 2007 och det var fint. måste bara läsa på hur det är med jobb, skatt, skolor och sånt där.

Svar på tråden vill flytta utomlands, vilket land är bäst??