• pussgurkan86

vill flytta utomlands, vilket land är bäst??

som sagt vill flytta utomlands, har 2 barn så kraven vi har är att det ska helst pratas engelska, har bra förskolor och skolor, har en bra högskola/universitet då jag ska plugga vidare, bra sjukvård och ett varmt land.

USA och Australien går ju bort då det är omöjligt att få uppehållstillstånd.

någon som har något förslag eller tips??

• Svar på tråden vill flytta utomlands, vilket land är bäst??
  • CarolineA

Bor sjalv pa Sardinien, o har var det i stort sett INGEN som tala engelska, vilket ar bade pa gott och ont da an var tvungen att lara sig italienskan fort! Kom bara ihag att vi har det otroligt bra i Sverige med alla bidrag och tandlakarvard for barn tex. Har far du INGET i foraldra penning eller barnbidrag. Dagis ar DYRT, ja naturligtvis beroende pa vilket man valjer men kan kosta sa mkt som 4000 spann i manaden om man har otur... Ja som sagt inget tandlakarbesokm ar gratis som vi har i Sverige upp till 20 har jag for mig, vilket kan bli aningen dyrt...
    Daremot har vi ju ett helt underbart vader, sa gott som aret runt, forra julen hade vi 25 grader, men kan lika val ga ner till 7-8 grader, vintern gar det verkligen upp och ner. Men sen borjar ju sommaren sa smatt i april och varar till november. Det gor JATTE mycket for ens humor! (2 prickar over o'et) :) Vi har fantastiska strander, ett helt annat tempo och mycket mindre stress pa hur allt ska vara. 
    Jag har varit fran Sverige sen 2005, sen jag blev gravid har jag varit jatte sugen pa att flytta hem, men vi fick jobberbjudande vi inte kunde tacka nej till. Nu ar han fodd och saker som att ens nara och kara inte far ta del i ens lille utveckling ar ju oxa en nackdel. Vet ju inte hur gamla dina barn ar TS, men det ar ju oxa nat att tanka pa!  

• pussgurkan86

tack för alla era svar. min flicka fyller 3 år nästa månad och sen har jag en liten kille på 9 mån. flytten kommer inte bli förrens killen blir runt 2 år om inte senare.

england vill vi inte bo då vi vill ha det varmt. vi är lite inne på cypern men då måste vi lära oss grekiska men det kanske inte är så svårt.

malta låter underbart men lite för dyrt för oss.

• CarolineA

Cypern ar ju valdigt turistetablerat, dar behover man nog inte lara sig grekiska direkt, sakert senare, men du kan nog rora dig bra med engelska dar ett tag! Ta kontakt me lite resbyraer och sa for o kolla om dom kanske soker folk som ar placerade dar nere!

• evaoregon

Om man tänkt sig att bo där när barnen börjar skolan så skulle jag välja ett land där ni kan språket relativt bra. För att kunna hjälpa sina barn med läxor så krävs det att man själv kan språket bra. Jag bor i USA med amerikansk man och två skolbarn.  Det är jätteskönt att kunna hjälpa sina barn med skolarbetet och det kan jag.  Om man är två svenskar som bor i ett land där båda inte är bra på språket så kan det bli en väldigt jobbig situation och inte bara med läxhjälp utan med kontakter med myndighter som t ex att deklarera, fixa med körkort och liknande. 

• 3 barns mamma84
    Danmark !!
    men det är också anus med det faktist !
    När det gäller barnomsorg !!
    men mer pengar och billigare boände och mat   
    ♥Ebba 050607 Amadeus 080814 Elias 101208♥
  • 3 barns mamma84
    pussgurkan86 skrev 2011-10-02 13:46:34 följande:
    hahaha nej jag/vi är också trötta på sverige, jag hatar när det är kallt och snö. vill bo i ett varmt land.
    Skrattar vi bor i danmark och vi har 26 grader NU
    ♥Ebba 050607 Amadeus 080814 Elias 101208♥
  • johanssonskan22

Har levt i Italien knappt ett halvår i en mindre stad/by. Det är INTE ett ställe att bo och jobba i, det är ett ställe att semestra på, studera något halvår i, kanske bo i när man är pensionär och inte behöver oroa sig om papper och jobb. Det är otroligt vackert - som alla vet - men jösses... Att jobba 10-11 timmar om dagen anses normalt, skolorna kräver otroligt mycket av elever (som oftast sitter hela helgerna med läxor) och nä - italienarna kan inte engelska. Men ja, man lär sig språket hyfsat fort.

• Nlie

Kan rekommendera Gibraltar, där de officiella språket är engelska men här talas även spanska. Enda nackdelen som jag kan se för er del är att det inte finns något universitet. Dock är det ett stenkast till Spanien där man med all säkerhet kan hitta universitet där dem även har kurser på engelska.
    Varmt o skönt klimat är här också!

Svar på tråden vill flytta utomlands, vilket land är bäst??