vivexa skrev 2011-10-15 23:31:29 följande:
Jag pratar nu om samhället i stort, inte specifikt svärföräldrar eller så.
Mammor ska vara helt fokuserade på sina barn och vad de äter/inte äter. Det ska ojas och vojas över 38 i feber, jag är mer så att jag tänker "har han inte ätit så äter han väl imorgon", "lite feber är ingen fara", då blir det tyst och sedan någon kommentar om att det är för att jag är utländska som jag är så "cool". De hetsar upp varann kring faran med lite kyla, att barnen får feber av att gå ut med blött hår etc.
De ser ner totalt på kvinnor som köper burkmat till sina barn, jag vågade säga en gång att jag tycker burkmat är praktiskt ibland, åh huuu nej allt ska vara hemlagat varje dag, med potatis- och morotskokvatten som man rör ner äcklig köttmos i, det är det enda barn kan äta pch en god mor står och lagar sånt varje dag för färskt ska det vara, frysa in går inte an och spara i kylen går max 1 dag...
De passar upp på männen och beklagar sig sedan i grupp (typ åååh jag har stått och strukit hans skjortor i tre timmar fastän det är 40 grader varmt) men de skulle aldrig kräva att en man stryker eller byter lakan.
Karriär? Visst, kvinnor studerar och jobbar, jobbar deltid och hämtar hem barnen till lunch efter skolan, men om en kvinna satsar på karriären i den meningen att hon aktivt väljer heltid etc, då skuldbeläggs hon så totalt, kallas för kall och "ofeminin".
Har du inga kontakter och söker jobb så får du acceptera skamliga förslag vid typ varje jobbintervju.
Jag känner flera tjejer som fick sin universitetsexamen genom att ha sex med lärare eller deras pappor betalade lärarna pengar fö att de skulle få godkänt på tentor.
...det var lite om hur jag upplever kvinnorollen, det har vi ju även Berlusconi att tacka för att folk aldrig bättrar sig, en premiärminister som ser kvinnor som sexobjekt och konsumtionsvaror, och överhuvudtaget är samhället så korrupt. Lärare betalar rektorer pengar för att hamna på fejkade anställningslistor, för att få meriter som kan ge en anställning. Till och med klosterskolor skattefifflar. Ja min lista tar aldrig slut.
Men du sager att du inte pratar om specifika svarforaldrar eller dylikt, men anda sa verkar det som de synpunkter du har ar anda pa dem du hade i din omgivning! Tycker inte man kan generalisera hela Italien utover de synpunkter du har. Kan faktiskt inte alls kanna igen mig mycket i det du sager, mer an eventuellt att du kommer bra langre om du kanner folk! Men det har ju heller inget med Berlusconi att gora, sa har ju Italien alltid varit. Sager inte att det ar ratt! Har absolut inga vanner som passar upp sina man och det dar med barnmat pa burk har jag kant mig mer hysterisk over an vad andra verkar vara har!
Tycker de exempel du namner ar lite sterotyp for hur manga tror Italien ar. Men sa kanske det var dar du bodde! Jag tror dig verkligen att du har upplevt det, det sager jag inte, men samtidigt maste du ju ocksa vara medveten om att det inte ar sa overallt! Vart bodde du? Jag har ju alltid tyckt att allt har varit valdigt primitivt har pa Sardinien, men om du bott pa inlandet och upplevt det, da kanner jag mig ganska lyckligt lottad, trots att har ar det verkligen fortfarande 60 tal! Sen att mycket ar korrupt, det ar sant.
Forutom kanske korruptionen, kan jag tycka att resten av vad du beskrivit ar ju lite hur det ar i Sverige, iaf om man laser forumen har...