• evaoregon

vill flytta utomlands, vilket land är bäst??

Det är nog ganska svårt att hitta ett land där det pratas engelska, har bra förskolor och skolor, har en bra högskola/universitet då jag ska plugga vidare, bra sjukvård och ett varmt land. Speciellt som USA och Australien går bort.  Har ni funderat på Nya Zeeland?

• evaoregon

Om man tänkt sig att bo där när barnen börjar skolan så skulle jag välja ett land där ni kan språket relativt bra. För att kunna hjälpa sina barn med läxor så krävs det att man själv kan språket bra. Jag bor i USA med amerikansk man och två skolbarn.  Det är jätteskönt att kunna hjälpa sina barn med skolarbetet och det kan jag.  Om man är två svenskar som bor i ett land där båda inte är bra på språket så kan det bli en väldigt jobbig situation och inte bara med läxhjälp utan med kontakter med myndighter som t ex att deklarera, fixa med körkort och liknande. 

• evaoregon
    Protea skrev 2011-10-07 09:57:24 följande:
    Nej inte Sydafrika - om du nu inte vill bo bakom elstangsel och hoga murar och inte vaga slappa ivag dina barn att kopa glass sjalva innan de fyllt 20! Enligt min mening ar det landet alldeles for valdsamt och farligt.
    Ja, krimilnaliteten är så hög där att jag skulle välja bort det landet.

en.wikipedia.org/wiki/Crime_in_South_Africa
  • evaoregon
    TEDDEN skrev 2011-10-12 09:38:59 följande:
    Rent ekonomiskt undrar jag lite över hur ni skall ha råd. 

Det håller jag med om och diverse bidrag ifrån Sverige kan man ju inte försörja sig på när man väl har flyttat.  Man kan inte både äta kakan och ha den kvar.  Studielån kan man få, men inte barnbidrag och föräldrapenning under lång tid.
  • evaoregon
    vivexa skrev 2011-10-15 23:31:29 följande:
    Har du inga kontakter och söker jobb så får du acceptera skamliga förslag vid typ varje jobbintervju.
    Jag känner flera tjejer som fick sin universitetsexamen genom att ha sex med lärare eller deras pappor betalade lärarna pengar fö att de skulle få godkänt på tentor.
    ...det var lite om hur jag upplever kvinnorollen, det har vi ju även Berlusconi att tacka för att folk aldrig bättrar sig, en premiärminister som ser kvinnor som sexobjekt och konsumtionsvaror, och överhuvudtaget är samhället så korrupt. Lärare betalar rektorer pengar för att hamna på fejkade anställningslistor, för att få meriter som kan ge en anställning. Till och med klosterskolor skattefifflar. Ja min lista tar aldrig slut.
    Usch!  Rynkar på näsan
Svar på tråden vill flytta utomlands, vilket land är bäst??