• Protea

vill flytta utomlands, vilket land är bäst??

LivL skrev 2011-10-05 22:53:20 följande:
    Sydafrika..?
    Nej inte Sydafrika - om du nu inte vill bo bakom elstangsel och hoga murar och inte vaga slappa ivag dina barn att kopa glass sjalva innan de fyllt 20! Enligt min mening ar det landet alldeles for valdsamt och farligt.
  • Protea
    EllanEriksson skrev 2011-10-07 10:08:39 följande:
    Protea: sydafrika är just västerländskt till det mesta. Seriöst..
    Visst ar det mycket mycket som ar vasterlandskt i Sydafrika men samtidigt manga saker som inte ar det.

Personligen skulle jag aldrig flytta dit eller rekomendera att nagon flyttar dit.

Av vilken anledning? Som jag skrev ovan, jag vill inte bo i 'security villages' bakom hoga murar och trippel elstangsel. Jag vill inte aka bil overallt for att det ar for farligt att ga. Jag vill inte bo dar det ofta star 'highjack hotspots' utmed vagen. Jag vill inte bo dar elen och telefonledningarna ofta inte fungerar pga av de stulits eller saboterats. Dar elpriset hojs mellan 25-35 % per ar i minst 5 ar. Jag vill inte bo nagonstans dar krimaniliteten ar sa hog som den ar i Sydafrika och dar just valdtakt ar sa vanligt. Jag skulle inte vilja bo nagonstans dar korruptionen bla inom polisen ar sa hog som just i Sydafrika.

Visst finns det bra sjukvard men den kostar.

Visst vadret ar varmt och de pratar engelska men om man vill flytta med sin familj sa ar det sjalvklart att sakerheten ar viktig.

Jag ar och var serios nar jag skriver att jag aldrig skulle bo dar eller rekommendera det landet. Jag har erfarenhet av landet och da inte bara Kapstaden eller Kruger parken.

Sjalvklart finns det manga andra lander som ar farligare men det var ju det som diskuterades.
  • Protea
    TEDDEN skrev 2011-10-12 09:38:59 följande:
    Rent ekonomiskt undrar jag lite över hur ni skall ha råd. 

De flesta förskolor kräver en saftig årsavgift (vi betalade 180 000 kr/år för vår son, 2 år, när vi bodde i Asien)
    Sen är problemet också att det ofta inte finns kommunala förskolor, de är öronmärkta för den lokala arbetande befolkningen, inte en nyinflyttad familj från Sverige. (Tänker nu främst på Englands och Tysklands system). 

Boende? Skall ni köpa? Hyra? 

Studier? Kostnad för årsavgift etc 

Bara en containerflytt med fartyg kostar i runda slängar 30-60 000 kr beroende på vart ni skall flytta. 

/ Har bott utomlands 12 år av mitt liv, jag är expert på att flytta.  

Jag bor i England och har borjar man ju skolan nar man ar 4.5-5 ar och da beror det ju pa var man bor om man kan soka plats eller inte, inte om man ar lokalbefolkning eller nyinflyttad fran Sverige. Barnomsorg innan skolan ar hutlost dyr for alla bada lokalbefolkning och nyinflyttade. Ar man laginkomsttagare sa kan man fa viss hjalp men det blir anda dyrt. (Bor i London och har ligger det pa ca 10 000 sek i manaden per barn pa dagis.)
  • Protea
    TEDDEN skrev 2011-10-12 11:22:53 följande:
    Jag pratar inte om skola, jag pratar om förskola.  
    Det finns ju förskolor i England som inte är hutlöst dyra, men de är extremt svåra att få plats på. Om man då är inflyttad utlänning så är chansen att få en plats på ett sådant ställe minimal. Alternativet är privat, och då kostar det helt plötsligt massor. 
    Jag visste inte ens att det fanns statliga dagis/forskola - vad jag forstatt sa kan man fa hjalp med tex tax credits om man ar laginkomsttagare. Nu blir jag nyfiken pa om det stammer....maste ta reda pa mer!

Jag vet att det finns av olika prisklasser eller alternativt dagmamma men att det skulle finnas billigare dagis for lokalbefolkningen ar helt nytt for mig! Det ar ju just darfor det ar sa vanligt att mamman blir hemma i ett par ar eller att farmor/mormor agerar dagmamma.
  • Protea
    YokohamaNr2 skrev 2011-10-14 16:05:03 följande:
    Alltså du får gratis dagis när barnen har fyllt tre, hur länge beror på vilken kommun du bor i, i London skiljer sig det otroligt mellan kommunerna. Vi som bor i Barnet får 3h/dag medan de som bor i Haringey, Hackney kan få hela dagar gratis. Du kan uttnyttja dessa timmar på privata dagis och sen betala extrakostnaderna för fulla dagar. Ofta har primary schools och childrens centre ett nursery i anslutning.

Sen så skiljer sig privata dagis otroligt i kostnad, det finns de som 'bara' tar £40 per dag tex

Tax credits får du om hushållet tillsammans tjänar under £40K/per år. Kolla www.direct.gov.uk/en/index.htm
    YokohamaNr2 skrev 2011-10-14 16:05:03 följande:
    Alltså du får gratis dagis när barnen har fyllt tre, hur länge beror på vilken kommun du bor i, i London skiljer sig det otroligt mellan kommunerna. Vi som bor i Barnet får 3h/dag medan de som bor i Haringey, Hackney kan få hela dagar gratis. Du kan uttnyttja dessa timmar på privata dagis och sen betala extrakostnaderna för fulla dagar. Ofta har primary schools och childrens centre ett nursery i anslutning.

Sen så skiljer sig privata dagis otroligt i kostnad, det finns de som 'bara' tar £40 per dag tex

Tax credits får du om hushållet tillsammans tjänar under £40K/per år. Kolla www.direct.gov.uk/en/index.htm
    Ja att det blir gratis timmar eller dagar fran 3 ar vet jag och aven att det skiljer sig fran kommun till kommun. Jag vet aven att man kan anvanda dessa timmar pa privata dagis. Det var just dessa sk billiga nurseries som skulle vara till lokalbefolkningen jag inte trodde fanns. Att det slkiljer otroligt i kostnad vet jag ocksa, beror ju en del pa i vilket omrade man bor mm. £40 later otroligt billigt!!! (har i London!)

Tax credits vet jag att det finns men visste att vi hamnar over gransen for att fa det sa har inte tagit reda pa mer.

Jag blir hemmamamma i 5-6 ar och trivs med det.
  • Protea

Yokohama - glomda att saga tack for all info!!!

• Protea
    Åsapåsa skrev 2011-10-14 22:12:27 följande:
    Här där vi bor i Salisbury får man 15 gratis när barnet fyllt 3, och det beror lite på stället hur man kan använda det, en del får man gå 3 timmar om dagen och en fdel kan man lägga upp hur man vill. Men det som inet jag riktigt fattade innan vi flyttade hit var att om man väljer ett privat dagis så kan de gräna lägga på extra avgifter - vi hade vår son där 15 tim men betalade ändå £180 i månaden. Fast det var verkligen ett fantastiskt nursery på en bondgård

Det finns dock både statliga och privata förskolor, de statliga är billigare men överlag färre personal etc. Det har dock inget att göra om man är lokalbefolkning eller nyinflyttad utlänning att göra om man får plats, här är det är kösystem som gäller.

Här kostar plats på statligt ca £30 per dag och privat ca £45. Det är säkert billigare än London, men så är det ju med nästan allt

Tax credits ryker när man hushållet tjänar över £40K/år men däremot tror jag att alla har rätt till Child benefit (typ barnbidraget).
    Oj det var billigt!!! Har ligger det pa ca 45-75 per dag vad jag vet! Det du sager stammer in pa det jag hade fatt information om - att det ar kosystem som galler och inte on man tillhor lokalbefolkningen eller ar nyinflyttad.

Vad jag last sa far alla child benefit tom januari 2013, efter det sa beror det ocksa pa hur mycket man tjanar.
Svar på tråden vill flytta utomlands, vilket land är bäst??