• Neelah

vill flytta utomlands, vilket land är bäst??

Själva planerar vi att bo halvårsvis i Sverige och halvårsvis i södra Frankrike och vi pluggar franska för fullt. Om du flyttar till ett land som inte är engelskspråkigt så får ju både ni och barnen ett språk "på köpet" och det kan ju vara en enorm fördel för era barn i framtiden. 

Följ dina drömmar var de än leder
  • Neelah

En annan sak att tänka på om ni flyttar utomlands är att om ni bor på heltid där i mer än två år så blir ni nollade i det svenska systemet. Det var något jag INTE hade tagit reda på när jag flyttade till USA, så när jag flyttade tillbaka till Sverige efter några år var jag tvungen att börja om på noll trots att jag hade jobbat och betalat skatt i Sverige tidigare. Nu gällde detta USA - jag vet inte hur det fungerar om man flyttar inom EU.

• Neelah
    Koffie skrev 2011-10-12 09:12:53 följande:
    Jag är inte riktigt säker på vad Neelah menar med "nollad" - men det stämmer att när man varit utflyttad längre än 12 månader från Sverige så får man lite grand börja om från scratch när man kommer tillbaka igen. Man har en sorts kreditanmärkning som gör att det kan vara svårt att få lån eller sluta abonnemang. Man har inte heller en automatisk rätt till SGI-baserade förmåner. Om man bott i annat EU-land har man rätt till de boende-baserade förmånerna från det ögonblick man flyttar tillbaka, men inte utan vidare till arbetsbaserade sociala förmåner.
    Med "nollad" menar jag att trots att jag hade jobbat och betalat skatt i ett tiotal år innan jag flyttade så räknades inte det hos exempelvis försäkringskassan ifall jag skulle blir sjuk, utan det räknade som om jag inte hade haft någon inkomst i Sverige - detta beror på att Försäkringskassan endast räknar på inkomster två år tillbaka. Samma sak gällde kreditvärdighet och annat. Oavsett hur mycket jag har tjänat i ett annat land så syns inte det på kreditupplysningar eftersom jag inte hade haft nån inkomst och inte heller betalat skatt i Sverige under de år jag bodde utomlands. Jag fick alltså börja om på noll.
  • Neelah
    TEDDEN skrev 2011-10-12 09:38:59 följande:

Bara en containerflytt med fartyg kostar i runda slängar 30-60 000 kr beroende på vart ni skall flytta. 

Sant! När jag flyttade tillbaka till Sverige Skickade jag hem några lådor med det som betydde mest för mig (foton, minnessaker och sånt) och resten sålde jag. Det lönar sig ofta att sälja och köpa nytt när man kommer till nästa land. Dessutom är det inte alls säkert att de möbler man har passar i ens nya hem. Det är MYCKET att tänka på innan man flyttar. I USA (där jag bodde) måste man dessutom ha försäkringar för alla eventualiteter och det blir dyrt. Det är mycket att tänka på innan man flyttar och mycket att sätta sig in i när man väl har flyttat.
Svar på tråden vill flytta utomlands, vilket land är bäst??