Koffie skrev 2011-10-12 09:12:53 följande:
Jag är inte riktigt säker på vad Neelah menar med "nollad" - men det stämmer att när man varit utflyttad längre än 12 månader från Sverige så får man lite grand börja om från scratch när man kommer tillbaka igen. Man har en sorts kreditanmärkning som gör att det kan vara svårt att få lån eller sluta abonnemang. Man har inte heller en automatisk rätt till SGI-baserade förmåner. Om man bott i annat EU-land har man rätt till de boende-baserade förmånerna från det ögonblick man flyttar tillbaka, men inte utan vidare till arbetsbaserade sociala förmåner.
Med "nollad" menar jag att trots att jag hade jobbat och betalat skatt i ett tiotal år innan jag flyttade så räknades inte det hos exempelvis försäkringskassan ifall jag skulle blir sjuk, utan det räknade som om jag inte hade haft någon inkomst i Sverige - detta beror på att Försäkringskassan endast räknar på inkomster två år tillbaka. Samma sak gällde kreditvärdighet och annat. Oavsett hur mycket jag har tjänat i ett annat land så syns inte det på kreditupplysningar eftersom jag inte hade haft nån inkomst och inte heller betalat skatt i Sverige under de år jag bodde utomlands. Jag fick alltså börja om på noll.