• Linapina

Vi med barn tätt - här kan vi stötta varann! :)

Hej på er,

Idag blir min lilla kille 18 månader och min lilla tjej 2 månader. Solig

Jag tänkte om vi med barn tätt kan samlas här och peppa varann.

Dela med dig om du har något bra tips på t.ex. snabb matlagning, om du hittat den ultimata vagnen eller hur man löser vardagen med två små.

Skriv om du har något roligt att berätta, eller om det känns tungt och jobbigt.

Välkommen! Glad             

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-30 19:57
    Linapina: Edvin född 100326 och Milla född 110726
    linaloo: Freja född 110407 i v.34+5
    Carlhammar: Lea född 090910, Elsa född 101030 och Kasper född 111003
    Ronjas mamma: R född 080614, S född 090903, E född 110622
    TeresaBeth: Morten & Vidar födda 091029 & Knut född 110531
    med mirakel i magen: Nova född 101105 & BF 120313
    Lore86: Nathalie 100520 & Elias 110727
    mogen: Hampus 080718 & Lova 091111
    Zippo: Love 090228 & Alfred 100616
    cocos87: Nathalie 090607, Leo 101105 & BF 120503
    BrunoBus: Maxx 090409 & Amalia 100515

• Svar på tråden Vi med barn tätt - här kan vi stötta varann! :)
  • EQ85

Åkte aldrig in med lillan. Hon klarade sig bra utan. Dock lät hon mkt igårkväll och in nu på natten. Så nu sitter man här och övervakare ett tag. Hon ligger upp på min bröstkorg så jag kan höra o känna andetagen bra. Större tjejen har också massa slem i lungorna och näsan bara rinner. Hon är mkt ledsen på dagen o kvällen så jag ska be bvc kolla på henne. Kan va RS virus där med.

• tilj75

Hur man får ihop dagen... Ja just nu vet jag inte riktigt hur denna dagen ska gå. Sitter redan i fåtöljen med foglossning from hell. Killarna sitter och ritar och pysslar vid köksbordet. Borde verkligen se till att det blir lång utevistelse idag men vet inte riktigt om jag får på dem ytterkläderna och tvillingarna är superförkylda och griniga så de kommer att vilja gå in efter fem minuters gnäll. Så jobbigt att jag inte orkar gå nånting, annars har vi en jättestor plogsnöhög en bit bort som de kan leka i flera timmar i. Men jag orkar inte gå dit och jag orkar inte stå och vänta. Har tagit bilen dit några gånger men känns så löjligt för en så kort bit, ett kvarter.
    Ska åka en sväng och hämta mjölk idag oxå, har tomt på både mjölk och yoghurt. Skulle vilja hämta 20 liter extra och göra lite ost oxå, men vet inte om jag orkar och det kan ju vara lite dumt att skaffa sig extra jobb... men det är ju så roligt!

♥ Jack 070423 ♥ Jonatan 080918 ♥ Tim 091208 ♥ Kevin 091208 ♥ bf 130315 ♥
  • flodda
    EQ85 skrev 2013-02-13 02:19:51 följande:
    Forts. Hur man får ihop dagen.. Det jag lärt mig av de underbara tjejernas här inne. Är att inte sätta för stora krav o presteringar på sig själv. Ha många färdigrätter i frysen. Laga barnens favvo mat. Det gör inget att man måste kolla tv/film mkt en viss tid. Disk tvätt och städ får vänta. Och passa på att vila
    ja det låter ju bra Glad har dock önskat många gånger att dottern kan sitta vid en film eller liknande men tyvärr är det bara roligt 5 min sen vill hon leka med mig istället. men det där med matlådor ska jag verkligen pröva då laga mat är ett helt projekt i sig..
  • tilj75

flodda, vad tycker stora tjejen om att göra? Gillar hon att bada i balja? En balja med vatten i badrummet och massor av saker att leka med, kökssaker brukar vara intressanta, och du kan sitta bredvid eller i en stol/fåtölj utanför? Pussel, pärlor, lyssna på bokband, vara med att skära grönsaker till middan? Pulvermos är en hit, snabbmakaroner likaså, färdiga köttbullar kan man micra. Gillar stora tjejen att diska? Brukar kunna roa en halvtimme eller så. Ok, det blir blött, men det löser några handdukar. Sluta städa och gör bara det allra viktigaste. Och framför allt, det är övergående, det blir bättre, ni kommer in i rutiner och en lunk som funkar för er.

• flodda
    tilj75 skrev 2013-02-13 14:20:17 följande:
    flodda, vad tycker stora tjejen om att göra? Gillar hon att bada i balja? En balja med vatten i badrummet och massor av saker att leka med, kökssaker brukar vara intressanta, och du kan sitta bredvid eller i en stol/fåtölj utanför? Pussel, pärlor, lyssna på bokband, vara med att skära grönsaker till middan? Pulvermos är en hit, snabbmakaroner likaså, färdiga köttbullar kan man micra. Gillar stora tjejen att diska? Brukar kunna roa en halvtimme eller så. Ok, det blir blött, men det löser några handdukar. Sluta städa och gör bara det allra viktigaste. Och framför allt, det är övergående, det blir bättre, ni kommer in i rutiner och en lunk som funkar för er.
    många av dina förslag gillar hon så det kan säkert fungera som små lösningar men det största problemet är att få morgonbestyren innan dagis att gå ihop och hur jag ska hämta och lämna på dagis med bebisen. äldsta är jobbig nog att hämta utan.Foten i munnen
  • EQ85
    flodda skrev 2013-02-13 18:48:28 följande:
    många av dina förslag gillar hon så det kan säkert fungera som små lösningar men det största problemet är att få morgonbestyren innan dagis att gå ihop och hur jag ska hämta och lämna på dagis med bebisen. äldsta är jobbig nog att hämta utan.Foten i munnen
    jag har en 5åring och en ettåring som går på förskola.
    med oss följer också tösen på 10veckor,
    5åringen får gå, ettåringen sitta i sulky och bebisen i bärsele, men detta är från bilen och in. 
  • tilj75
    flodda skrev 2013-02-13 18:48:28 följande:
    Ja, sånt är knepigt att få ihop i början. Man känner sig maktlös när liten skriker och stora inte vill göra som mamma vill.
  • tilj75
    Baby Doll skrev 2013-02-13 20:42:21 följande:
    Tänk så mycket enklare ALLT blir när det är varmt ute! Just nu blir jag smått tokig när jag ska klä av mina 5 småttingar för att gå till dagis!

www.mybabydolls.blogg.se
    Knepet är att klä PÅ dem istället..... Nä, skoja bara. Vet precis hur du menar. Min foglossning och påklädning passar inte riktigt ihop. Lääääängtar efter sommaren nu!
Svar på tråden Vi med barn tätt - här kan vi stötta varann! :)