• Linapina

Vi med barn tätt - här kan vi stötta varann! :)

Hej på er,

Idag blir min lilla kille 18 månader och min lilla tjej 2 månader. Solig

Jag tänkte om vi med barn tätt kan samlas här och peppa varann.

Dela med dig om du har något bra tips på t.ex. snabb matlagning, om du hittat den ultimata vagnen eller hur man löser vardagen med två små.

Skriv om du har något roligt att berätta, eller om det känns tungt och jobbigt.

Välkommen! Glad             

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-30 19:57
    Linapina: Edvin född 100326 och Milla född 110726
    linaloo: Freja född 110407 i v.34+5
    Carlhammar: Lea född 090910, Elsa född 101030 och Kasper född 111003
    Ronjas mamma: R född 080614, S född 090903, E född 110622
    TeresaBeth: Morten & Vidar födda 091029 & Knut född 110531
    med mirakel i magen: Nova född 101105 & BF 120313
    Lore86: Nathalie 100520 & Elias 110727
    mogen: Hampus 080718 & Lova 091111
    Zippo: Love 090228 & Alfred 100616
    cocos87: Nathalie 090607, Leo 101105 & BF 120503
    BrunoBus: Maxx 090409 & Amalia 100515

• Svar på tråden Vi med barn tätt - här kan vi stötta varann! :)
  • Baby Doll
    snowinsummer skrev 2013-02-14 15:36:06 följande:
    Hej!
    Jag har testat positivt idag och inser att det kommer vara 14 månader mellan våra barn. Vi har precis bytt ner oss i lägenhetsstorlek - till en 4:a på 95 kvm. Vi har två barn varannan vecka och alltså en bebis. Tre trappor utan hiss! Bebis måste ju nästan lära sig att gå innan fyran kommer!

Tråden är väldigt lång så jag hinner väl inte läsa in mig på allt men favoritar och kommer följa.

Mvh
    Välkommen och GRATTIS! =) Hur mår du?
    5 barn under 4 år -www.mybabydolls.blogg.se-
  • snowinsummer

Tack! Hittills mår jag bra! Har haft foglossning med alla tre så det lär väl komma som ett brev på posten om några veckor..

• snowinsummer

Tack! Hittills mår jag bra! Har haft foglossning med alla tre så det lär väl komma som ett brev på posten om några veckor..

• Jose

Hej!

Det var en evighet sedan jag var här inne. Ser att det kommit till några nya. Grattis till tillskotten och välkomna!:)

Någon frågade efter bästa knepen. Det är svårt. Vissa dagar undrar man om ingen annan bryter ihop och tycker det är jobbigt, men det är klart att det inte alltid är superskoj!

- Vi har aldrig färdigmat, vi har färdig mat, i frysen. Men det är för att jag är nojjig över sånt, jag tycker det är super att man kan ta till sånt (så jag dömmer inte eller vill ge dåligt samvete :) ). Men vi göra mycket biffar, som är lätt att ta fram ur frysen, om man inte orkar/hinner/vill göra middag. Eller pajer i aliminumformar, som man kan ta fram och tina. Likadant lasange fungerar. Matmuffins är bra mellanmål, vår lilla får äta i stort sett allt vi äter, men i mindre bitar och utan salt (hon är 8 månader)
    - Packad skötväska minns jag att ni tipsade mig om, det ska jag anamma nu när vädret börjar bli bättre.
    - Välling är ett bra mellanmål, om man lägger till någon ostbit (baby bell  - ett annat bra tips) eller lite frukt.
    - Sen ska det finnas några påsar, som man kan göra egen smoothie och hälla i (likt Ellas kitchen), som man kan frysa in osc - det är ju toppen för bråda dagar! Ska kolla vad de heter, om ingen annan vet, och återkomma!

Nu skulle jag behöva lite råd.
    Vår äldsta har alltid sovit rätt dåligt, framförallt på dagtid, men det har börjat ge sig. Nu är vi i en period där det är jättesvårt att lägga båda två, vilket tär så fruktansvärt. (Jag tror t o m jag bett om råd innan, kanske inte här?). Min önskan är att de skulle kunna somna själva i sitt rum, men jag vet inte hur man kommer dit. Någon med tips, idéer eller något annat förslag? Det är ju ok om man är där en stund och läser bok, eller om insomnandet inte tog sådan tid. Men det kan ta uppåt en timma ibland.Jag tycker inte vi har den tiden, eftersom det sker för ofta. Så hur kan vi göra??
    Tack snälla om ni vill hjälpa mig!

• MiniMillan2011

Jose: finns det sånna påsar?? Har önskat mej sånna många gånger så återkom gärna med det å gärna vart man kan hitta dem...

• EQ85
    Jose skrev 2013-02-19 20:06:49 följande:
    Hej!

Det var en evighet sedan jag var här inne. Ser att det kommit till några nya. Grattis till tillskotten och välkomna!:)

Någon frågade efter bästa knepen. Det är svårt. Vissa dagar undrar man om ingen annan bryter ihop och tycker det är jobbigt, men det är klart att det inte alltid är superskoj!

- Vi har aldrig färdigmat, vi har färdig mat, i frysen. Men det är för att jag är nojjig över sånt, jag tycker det är super att man kan ta till sånt (så jag dömmer inte eller vill ge dåligt samvete :) ). Men vi göra mycket biffar, som är lätt att ta fram ur frysen, om man inte orkar/hinner/vill göra middag. Eller pajer i aliminumformar, som man kan ta fram och tina. Likadant lasange fungerar. Matmuffins är bra mellanmål, vår lilla får äta i stort sett allt vi äter, men i mindre bitar och utan salt (hon är 8 månader)

- Packad skötväska minns jag att ni tipsade mig om, det ska jag anamma nu när vädret börjar bli bättre.

- Välling är ett bra mellanmål, om man lägger till någon ostbit (baby bell  - ett annat bra tips) eller lite frukt.

- Sen ska det finnas några påsar, som man kan göra egen smoothie och hälla i (likt Ellas kitchen), som man kan frysa in osc - det är ju toppen för bråda dagar! Ska kolla vad de heter, om ingen annan vet, och återkomma!

Nu skulle jag behöva lite råd.

Vår äldsta har alltid sovit rätt dåligt, framförallt på dagtid, men det har börjat ge sig. Nu är vi i en period där det är jättesvårt att lägga båda två, vilket tär så fruktansvärt. (Jag tror t o m jag bett om råd innan, kanske inte här?). Min önskan är att de skulle kunna somna själva i sitt rum, men jag vet inte hur man kommer dit. Någon med tips, idéer eller något annat förslag? Det är ju ok om man är där en stund och läser bok, eller om insomnandet inte tog sådan tid. Men det kan ta uppåt en timma ibland.Jag tycker inte vi har den tiden, eftersom det sker för ofta. Så hur kan vi göra??

Tack snälla om ni vill hjälpa mig!

Hur nattar ni nu?

Och vad gör ni innan det är dags att gå och lägga sig?

Vår ettåring har en.orolig period nu. Börjat på förskola samt varit sjuk. Igår somnade hon 21.30. Då hade vi nattat sen 19.00 ungefär.

De har sina perioder då de får många intryck som.ska bearbetas samt att deras motoriska utveckling kan störa sömnen. Vår tös somnar bäst om vi har igång musiken på babyvakten samt sitter inne hos henne. Men nu är det som sagt oroligt.
  • EQ85

Känns som att jag e negativ rätt ofta nu men här kommer mer.

Jag tog bort 3 leverfläckar idag pga att de kunde bli ngt sen. Är sydd under naveln och på 2 ställe på ryggen.

Min lilla tös som e 11v vill hela tiden va uppe. Jag har försöker hålla henne så hon ek rör stygnen...omöjligt. Jag har asont nu och det blöder. Hur ska man lösa en sån sak?

Sambon kommer hem vid 17. Just nu orkar han inte ta lillan på kvällen.

• tilj75

EQ85, men så jobbigt. 11 v... försöker tänka hur starka de är då... kan hon ligga mot dig om du ligger på golvet eller innanför lutandes på ditt bröst om du ligger på soffan. Babysitter? Eller ett mycket större bandage som fungerar som stötdämpare? Babybjörn?

Jag har ont i ryggen idag och inget tålamod alls med ungarna. Är trött på att vara gravid nu. Vill ha tillbaka styrkan och förmågan att kunna röra mig när jag vill. Tim har kommit in i någon arg-period och skriker och slänger saker i golvet och försöker välta möbler för minsta lilla motstånd.

♥ Jack 070423 ♥ Jonatan 080918 ♥ Tim 091208 ♥ Kevin 091208 ♥ bf 130315 ♥
  • Jose

Det går inte att länka, men googla på CherubBaby - matpåsar. Så jäkla bra!!

När vi lägger är vi också inne hos våra barn. Ja det är olika i perioder, ibland går det bra, men när jag ropade på hjälp var det ännu en kväll där det var svårt. Vi har haft det så rätt ofta och jag tycker det är jättejobbigt när barnen inte vill sova. Den tiden man har då är dyrbar - för mig/oss i alla fall :)

Vad gör ni övriga för att motivera er tunga dagar? Eller vad gör ni de dagarna då allt känns lekande lätt?:) Roligt att se hur andra tänker om saker. Den senaste tiden har vi knappt varit utanför dörren (vilket jag ju tidigare påpekat sällan händer, jag och mina barn har verkligen behov av att vara ute), men tiden har inte riktigt funnits. Men det har fungerat bra, men nu känns det som lite slentrian. Nu får jag se till att ta mig i kragen och göra roliga grejer. Den lilla får sova i vagnen och man får ha med sig lite "picknick" ut bara :)

Svar på tråden Vi med barn tätt - här kan vi stötta varann! :)