• Linapina

Vi med barn tätt - här kan vi stötta varann! :)

Hej på er,

Idag blir min lilla kille 18 månader och min lilla tjej 2 månader. Solig

Jag tänkte om vi med barn tätt kan samlas här och peppa varann.

Dela med dig om du har något bra tips på t.ex. snabb matlagning, om du hittat den ultimata vagnen eller hur man löser vardagen med två små.

Skriv om du har något roligt att berätta, eller om det känns tungt och jobbigt.

Välkommen! Glad             

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-30 19:57
    Linapina: Edvin född 100326 och Milla född 110726
    linaloo: Freja född 110407 i v.34+5
    Carlhammar: Lea född 090910, Elsa född 101030 och Kasper född 111003
    Ronjas mamma: R född 080614, S född 090903, E född 110622
    TeresaBeth: Morten & Vidar födda 091029 & Knut född 110531
    med mirakel i magen: Nova född 101105 & BF 120313
    Lore86: Nathalie 100520 & Elias 110727
    mogen: Hampus 080718 & Lova 091111
    Zippo: Love 090228 & Alfred 100616
    cocos87: Nathalie 090607, Leo 101105 & BF 120503
    BrunoBus: Maxx 090409 & Amalia 100515

• Svar på tråden Vi med barn tätt - här kan vi stötta varann! :)
  • tilj75

MammaMia, fördelen med att flytta är att man får ganska barnsäkert på en gång, man brukar ju inte plocka upp farliga saker ur kartongerna. Vi åkte till Barnens Hus eller vad det nu var, jag och mina två systrar och köpte trägrindar, vi behövde grindar alla tre och frågade efter ett bra pris om vi köpte många. Ett tag hade vi sju grindar, låter kanske överdrivet men det var guld värt att inte behöva ha stängda dörrar och att veta att de inte kunde komma åt spis mm.
    Jag tror annars att det bästa tipset när man har många barn och tätt emellan är att inte lyssna på hur man SKA göra från föräldrar med ett barn, utan lita på sitt eget omdöme. För det är ganska stor skillnad, ofta större än vad man tror när man bara har ett (så var det för mig iaf).

♥ Jack 070423 ♥ Jonatan 080918 ♥ Tim 091208 ♥ Kevin 091208 ♥ bf 130315 ♥
  • MammaMia88
    tilj75 skrev 2013-02-28 17:33:23 följande:
    MammaMia, fördelen med att flytta är att man får ganska barnsäkert på en gång, man brukar ju inte plocka upp farliga saker ur kartongerna. Vi åkte till Barnens Hus eller vad det nu var, jag och mina två systrar och köpte trägrindar, vi behövde grindar alla tre och frågade efter ett bra pris om vi köpte många. Ett tag hade vi sju grindar, låter kanske överdrivet men det var guld värt att inte behöva ha stängda dörrar och att veta att de inte kunde komma åt spis mm.
    Jag tror annars att det bästa tipset när man har många barn och tätt emellan är att inte lyssna på hur man SKA göra från föräldrar med ett barn, utan lita på sitt eget omdöme. För det är ganska stor skillnad, ofta större än vad man tror när man bara har ett (så var det för mig iaf).
    Jo, vi behöver iallafall minst fem grindar och just nu ser vår ekonomi lite sådär ut så att lägga tusentals kronor är inget alternativ Däremot så bor vi "granne" med ett sågverk, så jag funderade på om vi kanske kunde be att få deras spill till att fixa vid nåt provisoriskt...

Gud ja, det är STOR skillnad på att bara ha ett barn och flera. Med bara ett barn så har man ju någorlunda tid att se efter och aktivera barnet det mesta av tiden. Men med flera barn, uuuusch, en mardröm både tidsmässigt och logistiskt sett. Min äldsta börjar ju snart skolan, och vi har långt till närmaste förskola så vi har valt att ha barnen hemma tills jag börjar studera igen....eller ja, JAG har valt att ha det så för att spara pengar och spara på gubbens tålamod. Jag har inget körkort så han hade varit tvungen att lämna/hämta på dagis under rasterna.
  • tilj75

MammaMia, bara en tanke, kolla blocket efter bortskänkes spjälsängar och ta långsidorna? Får man fråga var ni bor?

• MammaMia88
    tilj75 skrev 2013-02-28 17:54:02 följande:
    MammaMia, bara en tanke, kolla blocket efter bortskänkes spjälsängar och ta långsidorna? Får man fråga var ni bor?
    Brukar inte finnas så mycket bortskänkes här i trakten tyvärr Skåningar är nog snålare än Smålänningar ibland tihi.

Jag bor i närheten av Hästveda, du då? 
  • tilj75

Tierpstrakten, ca 12 mil norr om Stockholm. Synd att du inte bodde närmre då kunde du fått en grind och en spjälsäng av mig =)

• MammaMia88
    tilj75 skrev 2013-02-28 18:00:26 följande:
    Tierpstrakten, ca 12 mil norr om Stockholm. Synd att du inte bodde närmre då kunde du fått en grind och en spjälsäng av mig =)
    Ja, det var ju en bit Tack ändå!
  • AAEV

Vi har gjort egna grindar av spånskivor som jag målat vita. Gångjärn på ena sidan och sån hasp man har till fönster på andra kostade typ 300 för tre st.

• tilj75
    AAEV skrev 2013-02-28 20:20:24 följande:
    Vi har gjort egna grindar av spånskivor som jag målat vita. Gångjärn på ena sidan och sån hasp man har till fönster på andra kostade typ 300 för tre st.
    Smart! Dessutom går det ju inte att klättra på dem.
    Det jag tycker är smart med mina i trä är att man viker ihop dem uppåt och då tar de ingen plats. Men just nu använder vi inga grindar, men de åker väl upp igen om ett halvår eller så =)
  • Jose
    tilj75 skrev 2013-02-28 12:28:17 följande:
    Tack, nu grät jag en skvätt. Hormoner? Näääää, hur kan ni tro nåt sånt Skrattande?

Killarna är på dagis idag. Jag sitter i min fåtölj idag och gör ingenting. Laddar för att klara av helgen typ. Har fixat barnvakt (tack snälla rara granntant som klarar av alla mina fyra vildar) så Mika kan följa med på måndag för bedömningen. Hoppas att de säger att jag blir igångsatt då.

Jag gör ofta smothies till killarna till mellis men serverar i glas. Har funderat på att köpa en blender så det blir mindre kladd, kör i matberedaren nu men det känns krångligt och mycket disk. Jag använder mycket yoghurt i mina eftersom min yoghurt kostar ca 4.50 litern så det blir ett billigt mellis med egna bär från frysen.
    Att kunna sitta i en fotölj och bara ladda hade jag velat just nu. Visst är det konstigt? För när jag var gravid med tvåan ville jag inget hellre än att hitta på massa grejer, men orkade inte. Och nu försöker jag hitta på massa saker med vill sitta;) Haha!

Hormoner ja, de gör mycket med en. Minns när jag satt och lipade och trodde att jag och min sambo skulla sluta älska varandra inom ett år efter första bebisen kom.

Ja vi brukar med göra smoothies (i glas) men de påsarna känns toppen när man ska iväg och slipper köpa dyra Ella´s påsar :) Gör du egen yoghurt?? Det borde jag kanske testa! Vad roligt! VI har en mixerstav, men ska man göra till många är det ju inte mindre kladdigt. Blenderna använder jag sällan, vi är oftast bara två som äter mellanmål. Men sen kommer vi nog använda den mer.
  • tilj75

Jag köper mjölk av en bonde och när jag gör yoghurt så värmer jag upp mjölk till 92 gr kyler till 45 gr tillsätter yoghurtkultur, ställer sen in hela kastrullen i ugn som är uppvärmd till 50 gr och stänger av ugnen. Får stå på eftervärmen i minst tre timmar (oftast över natten) rör om och häller upp på burkar. Jag gör oftast 8-9 liter åt gången. Så gör jag min yoghurt =)

MiniMillan, hur gjorde du ditt surdegsbröd?

Svar på tråden Vi med barn tätt - här kan vi stötta varann! :)