Inlägg från: flodda |Visa alla inlägg
  • flodda

Vi med barn tätt - här kan vi stötta varann! :)

Hejsan! detta verkar vara en bra tråd för mig Skrattande om man får hänga på?

jag har en dotter på precis fyllda 2 år och en nyfödd dotter på 2 veckor. jag trodde att jag kunde sätta mig in i hur det skulle bli med 2 barn men icke. min dotter på 2 år som varit lugn och väldigt skötsam för det mesta har vänt till det motsatta. hon bara gråter och gör rackartyg. hon slår och slänger saker om man inte behagar ge henne det hon vill ha tillräckligt fort vilket inte är lätt med en nyfödd. samtidigt som detta så är lillan inte direkt en lugn bebis heller. hon vill bara ligga vid bröstet eller i famnen och skriker nästan hysteriskt om man lägger henne ifrån sig. sambon är ju hemma sina 10 dagar  nu och det är ju förbannat tur så vi får ihop vardagen. jag är ju helt låst till lillan med amning och tuttande så sambon gör ju det mesta jobbet med stora tjejen och även hushållet. han försöker ta lillan men hon bara skriker. nu är det bara 9 dagar kvar av hans dagar och jag har redan ont i magen av tanken på hur jag ska klara allt själv när han börjar jobba. han jobbar skift så passen är långa åker hemifrån kl 05.00 och kommer hem 19 på kvällen så jag kommer få gör allt själv. hur gör ni andra för att få ihop vardagen??

• flodda
    EQ85 skrev 2013-02-13 02:19:51 följande:
    Forts. Hur man får ihop dagen.. Det jag lärt mig av de underbara tjejernas här inne. Är att inte sätta för stora krav o presteringar på sig själv. Ha många färdigrätter i frysen. Laga barnens favvo mat. Det gör inget att man måste kolla tv/film mkt en viss tid. Disk tvätt och städ får vänta. Och passa på att vila
    ja det låter ju bra Glad har dock önskat många gånger att dottern kan sitta vid en film eller liknande men tyvärr är det bara roligt 5 min sen vill hon leka med mig istället. men det där med matlådor ska jag verkligen pröva då laga mat är ett helt projekt i sig..
  • flodda
    tilj75 skrev 2013-02-13 14:20:17 följande:
    flodda, vad tycker stora tjejen om att göra? Gillar hon att bada i balja? En balja med vatten i badrummet och massor av saker att leka med, kökssaker brukar vara intressanta, och du kan sitta bredvid eller i en stol/fåtölj utanför? Pussel, pärlor, lyssna på bokband, vara med att skära grönsaker till middan? Pulvermos är en hit, snabbmakaroner likaså, färdiga köttbullar kan man micra. Gillar stora tjejen att diska? Brukar kunna roa en halvtimme eller så. Ok, det blir blött, men det löser några handdukar. Sluta städa och gör bara det allra viktigaste. Och framför allt, det är övergående, det blir bättre, ni kommer in i rutiner och en lunk som funkar för er.
    många av dina förslag gillar hon så det kan säkert fungera som små lösningar men det största problemet är att få morgonbestyren innan dagis att gå ihop och hur jag ska hämta och lämna på dagis med bebisen. äldsta är jobbig nog att hämta utan.Foten i munnen
Svar på tråden Vi med barn tätt - här kan vi stötta varann! :)