Inlägg från: slemtorsk i din bralla |Visa alla inlägg
  • slemtorsk i din bralla

Svagt plus eller spökstreck - Tråden för oss som behöver hjälp att analysera svaga graviditetstester

Wictooria skrev 2012-09-13 14:19:22 följande:
    Måste man tro på precis allt man läser eller? MÅSTE MAN DE?
    Varför får inte jag misstro???? Varför är jag så jävla konstig som tror på min barnmorska då??
    När blev det konstigt att inte tro på allt som skrivs på familjeliv och hellre tro på sin barnmorska?? Va?? Nu får ni väl ge er.
    ja jag väljer att tro på MIN barnmorska och MIN läkare som säger att det är fullt möjligt.
  • slemtorsk i din bralla
    Knasten83 skrev 2012-09-13 14:33:58 följande:
    Tråkig läsning... :(
    mycket... nu tycker jag vi släpper det och så frågar jag Knasten....några symtom??
  • slemtorsk i din bralla
    Wictooria skrev 2012-09-13 14:34:40 följande:
    Ja vi pratar ju så mycket om hur man uppfattar saker och ting, och det är ju precis så jag uppfattar er när ni hoppar på mig på mig.
    Och mobbning behöver inte alltid vara att man säger elaka saker eller vad man använder för ton mot någon.
    Wictooria skrev 2012-09-13 14:34:40 följande:
    Ja vi pratar ju så mycket om hur man uppfattar saker och ting, och det är ju precis så jag uppfattar er när ni hoppar på mig på mig.
    Och mobbning behöver inte alltid vara att man säger elaka saker eller vad man använder för ton mot någon.

ja och det kanske du själv skulle tänkt på när du skrev flera av dina inlägg.. inte direkt trevliga och slänger dig med små "skämtsamma" kommentarer som uppfattas som väldigt otrevliga.. så vem mobbar vem kan man ju fråga om man vill gå till botten med det.. släpp det i denna tråden. Du har din egen tråd att tjata om det i så fortsätter vi med vad denna tråden är ämnad till
  • slemtorsk i din bralla
    Meeee skrev 2012-09-13 14:39:06 följande:
    Jag frågade min bm i v.11 om hon kunde lyssna med doppler och då sa hon att de får vi inte. Om det inte ligger nån orsak bakom har bm fått sagt till sig att man inte ska lyssna innan v.20
    För ingen egentligen vet om det är några "biverkningar" av att man lyssnat när bebisen är mindre.
    Hon sa även att alla bm i Sverige hade fått samma info. När jag berättade att mångas bm lyssnade innan v.20 så tyckte hon det va väldigt konstigt.
    japp.. de följer socialstyrelsens rekomendationer kring standardprogrammet.. trätratt påverkar ju inte fostret alls så därför är det okej att använda sig av det, men doppler är en slags ultraljudsutrustning med stark värmepåverkan- högre än "vanligt" ultraljud och man vet inte om det är ofarligt, eftersom man inte vet så rekomenderas att man inte använder det förrän efter vecka 20 eller iaf efter RUL och enligt standardprogrammet så är besöket efter RUL i vecka 25 ca.

Sen lyssnar ju en del tidigare av olika skäl, och med trätratt vet man att det inte påverkar fostret, men det kan ju påverka mamman om man inte hittar hjärtljuden. Sen krävs det erfarenhet och utbildning på att lyssna med tratt och få yngre barnmorskor (som utbildat sig efter 1990 typ) klarar av att använda en tratt på rätt sätt. Man får tex INTE lära sig det på barnmorskeutbildningen nu för tiden utan det är om man har ett specialintresse och VILL lära sig det.
  • slemtorsk i din bralla
    EQ85 skrev 2012-09-13 14:49:09 följande:
    jag har använt tratten och stetoskop. det har funkat skitbra, för som du säger är det ingen fara med att lyssna varje dag med dem och jag som haft lätt att oroa mig eller att va nyfiken, ja då passade det perfekt
    jag funderade på det ett tag innan jag valde en angelsound trots allt... jag är ju så pass tjock i vanliga fall att lyssna med en tratt själv hade varit heeeelt fysiskt omöjligt ha ha.. fast det hade säkert varit roligt att se mig försöka *S*

Jag har varit väldigt sparsam med min angelsound till min egen stora förvåning... har nog använt den färre än 10 gånger..snarare runt 5 so far... och just nu är det ju fullt ös i magen så det råder inga tvivel att där finns någon.
  • slemtorsk i din bralla
    V79 skrev 2012-09-13 14:51:27 följande:
    oj vad konstigt det blev.. men ja det är så standardprogrammet ser ut..

Kan det vara så att vederbörande har utökat program av någon orsak för då kan det vara ett besök i vecka 14 med extra kontroller..
  • slemtorsk i din bralla
    EQ85 skrev 2012-09-13 14:55:37 följande:
    jag va så nära med, men känner mig själv, hade missbrukat den.
    nu gräver tösen med fötterna vid höftbenet på mig. hon ligger på tvären. undrar när hon ska lägga sig neråt. första gjorde det v 31 
    här liggs det inte still mycket.. haha.. hon tar en dag då o då när jag knappt känner henne.. lite bubbel då o då bara... seeeeen hämnas hon dagen efter och kör stenhårt i 12-14 timmar.... sicken galenpanna..

Vi träffade ett par på båten till Riga när vi var där i sommras. Mamman där berättade att hennes barn hade speglat redan i magen hur vilda de var i livet.. deras första hade varit helt gaaalen i magen och sån var han också när han kom ut.. sen kom den de hade med sig på färjan.. en uuuurcharmig liten kis på 2 år som vi träffade redan på terminalen...när han jagade mig med sin kärra... vet inte varför men han spanade in mig redan genom rutan när vi kom och beslutade att försöka kapa mina hälsenor med kärran hahaha...men enligt dem var han deras KOMA-barn.. för jämfört med den äldre var han sååå lugn ha ha... och han hade varit lugnare i magen också.

Min son är ju rätt energisk, och tjoffade runt rätt bra i magen men först efter vecka 30 skulle jag säga... här har det ju varit fullt ös sen vecka 17, och jag har ju kännt henne sen vecka 12-13... så jag uuuuuundrar vad som kommer ut egentligen..
  • slemtorsk i din bralla
    V79 skrev 2012-09-13 15:12:14 följande:
    Slemtorsk, ja väldigt konstigt men beror kanske på att jag skriver från iPhone. Jo här kör dom på standard programmet så länge allt flyter på som vanligt. Jag har ju haft normala graviditeter eller iaf näst intill. Bara ett vul i v 6+3 och två extra tul med första i v 33 och v 37, helt onödiga tul då allt såg bra ut och han vägde normalt för min storlek enligt bm som gjorde tul. Fast det är klart var kul att få se bebisen:) Slemtorsk, vilken v är du i nu?
    vecka 24.... tiden ´kryyyyyyper fram.. särskilt som det är flera runt mig som ska ha vilken dag som helst så blir man ju så längtig och sugen....
  • slemtorsk i din bralla
    V79 skrev 2012-09-13 15:20:55 följande:
    Jag köpte ett angelsound i v 12 och lyssnade 2 gånger ena för att jag var orolig konstant och en gång till för att dottern skulle få lyssna på bebisen då hon längtat efter en liten syster efter att ha två storebröder och en lillebror, men nu på rul visade det sig att hon ska få en lillebror så hon har gråtit och sörjt över att inte få en syster men nu är hon ändå glad över en lillebror till. En fråga, passar inte in här men har funderat över detta ett tag. Jag frågade bm om hon kunde se könet när vi gjorde rul och efter mycket letande så sa hon att hon trodde det var en liten kille då hon tyckte att hon såg pungkulorna men hon såg ingen snopp. Han låg bra och hon fick upp bra bildkvalite på bäckenet men såg ändå bara kulorna och ingen snopp. Kan man lite på att det mest troligt är en kille då eller kan hon sett fel? Funderar på om det är värt att boka privat ul eller inte, dom har ingen 3D och kliniken som är närmast oss ligger 15 mil bort enkelväg.
    man måste inte ha 3d för att se könet för det första.

Jag bokade könsultra för det gick inte att se vilket kön vår tös hade.. hon knep så hårt med benen att barnmorskan skrattade åt "eländet"....*S*

Om hon såg pungkulorna så är det nog troligt att det är en pojke dock, ibland kan man missta navelsträngen för snopp och det är "värre" men finns pungkulor så är det ju inte troligt att det är en flicka. Där vi gjorde det extra ultraljudet för att fastställa kön så visade hon navelsträngen och slog över på värmebild så man såg att det pulserade i den, det gör det INTE i snoppen haha.. för vi såg ju verkligen en "slang" mellan benen på henne men vi såg också ganska tydligt blygdläpparna.

Jag tycker att det var väl värt att gå på det extra ultraljudet, inte bara för att få veta könet utan för att det var roligt.. kanske kan du ta med din flicka också. På den kliniken vi var så var det okej att ta med barn över 7 år men man kan alltid fråga.
  • slemtorsk i din bralla
    EQ85 skrev 2012-09-13 17:08:31 följande:
    min första tös var rätt aktiv i magen, hon är aktiv nu med. kryper, står med stöd och idag nu för 15 min sen släppte hon spjälorna på sängen och stod utan stöd i 3 sekunder!!!! wow första gången

så jag tror det kan stämma med speglingen i och utanför magen. 
    herregud.. det blir till att madrassera skogen då rå.. Skönt att man bor på landet iaf så man slipper vara rädd för att hon kutar ut framför någon bil eller så *S*
Svar på tråden Svagt plus eller spökstreck - Tråden för oss som behöver hjälp att analysera svaga graviditetstester