Inlägg från: slemtorsk i din bralla |Visa alla inlägg
  • slemtorsk i din bralla

Svagt plus eller spökstreck - Tråden för oss som behöver hjälp att analysera svaga graviditetstester

mullsi skrev 2012-10-01 16:54:24 följande:
    aah ja kan inte hålla mig.. vilket test fungerar bäst tycker du?:) vet inte när min mens är men jag har haft oskyddat senate månaden.. 
    RFSU är ju väldigt "okänsliga" och de visar sällan tidigt något.

Jag skulle välja typ apotekets eller tester från bästpåtest.se eller billigatester, då kan man köpa rätt så många och testa MASSOR *S*
  • slemtorsk i din bralla

Nicesara.. om du går över tiden så får du ju gå på regelbundna kontroller, så länge det finns tillräckligt med fostervatten så ska det inte vara någon fara. Sen är ju BF preliminärt uträknat och det "riktiga" bf kan vara +/- 2 veckor vilket innebär egentligen att OM du går över tiden 3 veckor så kanske det egentligen bara är 2 veckor över tiden...snurrigt värre men jag tror du hänger med

Knasten..Hejja hejja.. håller tummarna....

• slemtorsk i din bralla

..... och nej.. moderkakan tappar inte sin funktion en  månad före förlossning.. det har jag inte hört någonstans, däremot om fostervattnet tappar i nivå så tappar den funktion. Det läste iaf jag nyss...eller rättare sagt.. om nivån av fostervatten minskas så kan det vara ett tecken på just det... och det är DÅ man sätter igång förlossningen...

• slemtorsk i din bralla
    Niicesara skrev 2012-10-02 12:21:39 följande:
    Det stod på någon sida att moderkakan blir gammal. Risken med det är att bebisen inte får tillräckligt med syre.
    Mamma gick bredvid på förlossningen en dag och dom förlöste en kvinna och hennes moderkaka var helt svart och skrumpen. Så det var tur att hon förlöstes då.
    men det kan ju hända och troligtvis skrumpnar den då fostervattnet minskar....jag har googlat runt som en galning om det nu och hittar INGET om att funktionen skulle avta före födseln. Vet ju när jag hade havandeskapsförgiftning förra gången så kollade dem detta precis hela tiden och så länge som moderkakan fungerade så satte de inte igång mig och jag sattes inte i gång utan födde på 39+5
  • slemtorsk i din bralla
    laluna88 skrev 2012-10-02 12:25:07 följande:
    Okey. Kusligt. Men borde ju finnas en annan förklaring till att den såg ut just på det viset än "åldern"... för då skulle den ju se så ut hos alla som föds....eller tänker jag fel nu?
    jo precis.. då borde den ju vara gammal o skrumpen på alla.. och det är den ju inte..
  • slemtorsk i din bralla
    Niicesara skrev 2012-10-02 12:25:01 följande:
    Jag får inte gå över 3 veckor. Mina föräldrar reser bort den 6e november och är borta i 2 veckor så bebis måste komma innan dess. ;)
    Synd att man inte kan påskynda förlossningen själv. :P
    Ingefära, hallonbladste och annanas ska man tydlgen börja äta 2-3 veckor före BF för att "skynda på" och underlätta förlossningen....
  • slemtorsk i din bralla
    Niicesara skrev 2012-10-02 12:37:04 följande:
    Hur ofta går man hos BM den sista månaden? Jag fick för mig att man gick varje vecka men det gör inte jag.
    Kollar BM tappen någon gång för att se om den börjat mogna?
    tror inte man går en gång i veckan om man inte har besvär och behöver kollas upp..iaf inte om man går inom primärvården. Jag har fått tider fram till en vecka efter BF och då har jag fått en gång i veckan de sista två veckorna och så veckan efter BF då.. men jag är ju beräknad 9 januari så det är ju jul och nyår straxt före.. har tid 21/12 sen 4/1, 10/1 och 17/1 ...

Min BM kollade aldrig tappen på mig förra gången och jag tror inte det ingår alls om man inte råkar få värkar inne hos henne..
  • slemtorsk i din bralla
    sweasmamma skrev 2012-10-02 12:52:31 följande:
    ja fast man ska äta 7 st färska annanas på rad =) sår i munnen eller vad =) ha ha
    hahaha... jag visste inte mängden...var bara en bekant som skrev det i går när hon var ute o handlade grejer för att starta SIN förlossning..haha
  • slemtorsk i din bralla
    sweasmamma skrev 2012-10-04 10:25:56 följande:
    ja han måste stanna 3 veckor till så man slipper ligga ine, det VÄRSTA jag vet är sjukhus, vill bara dit och föda sen vill jag hem =)
    Håller med dig... jag vill bara in o vända.. Hade det inte varit för att jag är så nojjig att något ska hända så skulle jag helst föda hemma men det vågar jag ju inte.

Är i 27;e veckan nu och läste i Mammapraktikan att 97% av alla barn som föds nu klarar sig fint och överlever, men jag har en bekant som födde sin son i 26:e veckan som är multihandikappad och det vill jag helst slippa så några veckor till tack men sen kan hon gärna pluppa ut så fort som möjligt och sen ska jag hem så fort som möjligt..
  • slemtorsk i din bralla
    Niicesara skrev 2012-10-04 10:41:51 följande:
    Swea och slemtorsk: Jag känner samma som Er, vill inte stanna längre än nödvändigt men dom sa på föräldragruppen att dom vill att man stannar MINST 3 dygn. Och i Helsingborg är det ingen garanti att pappan får stanna. :(
    Får inte min sambo stanna så vill inte jag heller det.
    är man förstföderska brukar det vara 2-3 dygn de vill att man stannar. Men INGEN kan tvinga dig att stanna..stå på dig.. det fixade jag inte förra gången och min dåvarande var ju .....inte på min sida riktigt han tryckte till mig ordentligt och det sltuade med 8 dygn på bb för min del där jag gick in i rena rama depressionen för jag kände mig så trängd och påpassad.
    Alla har sagt till mig efteråt att det bara är att skriva ut sig själv, men jag hade ju en man som motarbetade mig också så det var svårt att hitta den styrkan efter en ganska jobbig förlossning och med amning som inte funkade... jag mådde JÄÄÄÄÄVLIGT bra direkt efter förlossningen...löjligt bra måste jag säga...helt sjukt till och med.. men så ville inte mjölken komma i gång och jag blev orolig för han var ju så tunn (inget underhudsfett) och jag såg ju att han mådde dåligt men fick inte gehör..bad om ersättning och gud vet vad.

Så denna gången har jag med mig egen ersättning och flaskor och jag kommer klart och tydligt skriva i mitt förlossningsbrev att jag ska hem efter 6 timmar (som är minimum tydligen efter en komplikationsfri förlossning) är något galet med mig eller tösen så stannar jag givetvis om vi måste för hälsans skull... men jag ska vara ärlig..jag får lite panik av bara tanken och då har de FINA patienthotellrum i Borås med dubbelsäng och storbilds-tv och allt så det är ju inte sjukhus i den bemärkelsen.

Skriv i ditt förlossningsbrev hur du vill ha det och var bestämd..se till att du har sambon väl insatt i hur du vill ha det och att han kan föra din talan klart och tydligt.

Svar på tråden Svagt plus eller spökstreck - Tråden för oss som behöver hjälp att analysera svaga graviditetstester