Inlägg från: slemtorsk i din bralla |Visa alla inlägg
  • slemtorsk i din bralla

Svagt plus eller spökstreck - Tråden för oss som behöver hjälp att analysera svaga graviditetstester

JosieP skrev 2012-08-20 17:09:35 följande:
    vet inte hur lång cykel jag har,, ingen koll alls. då är det nog bara 4+3..
    låter ju troligt om man räknar efter ägglossning. Du har en ganska oregelbunden cykel antar jag? Eller lång? om du fick det till 6+ först menar jag..
  • slemtorsk i din bralla
    JosieP skrev 2012-08-20 17:22:05 följande:
    Cykeln är olika eller det kan skilja sig några dagar senare än när jag skulle ha mensen men inte mer..
    nu blev jag osäker.. usch va jobbigt, kan man inte konstatera det med ett vul senare typ v 7 sen ?

Men du vet att du är gravid.. du har inte haft blödningar och så?? Varför inte bara vänta tills RUL och få ett besked då??

Annars får du väl boka privat ultraljud om några veckor igen men vänta minst 3 veckor till nästa gång.
  • slemtorsk i din bralla
    JosieP skrev 2012-08-20 17:26:35 följande:
    Ja jag testade förra helgen och det visade positivt och sen har jag testat typ 10 ggr sen dess. alla positivt, tog ett digitalt i onsdags, visade 2-3.
    Jag har haft blödningar det var därför jag var inne på vul idag, då såg han bara gulesäcken..
    precis som för mig.. var också inne i vekca 4+ någonting.. man såg bara uppklarningar vilket är det mer korrekta för man kan inte riktigt säga att det är gulesäcken så tidigt men troligtvis är det ju det

Sen fick jag åka in igen i vecka 6+ nånting för att blödningarna inte hade slutat.. då såg man iaf ett hjärta..

SLappan av och om blödningarna avtar så är det bara att avvakta...
  • slemtorsk i din bralla
    Planerar smått 14 skrev 2012-08-20 17:30:40 följande:
    Vad är uppklarningar för nåt?
    Man se det som vita fläckar på livmodern med ultraljud.. alltså klara punkter... man har det tidigt i graviditeten då man inte ännu kan avgöra om det finns ett embryo där eller inte.. men dem kan också finnas av andra orsaker som tex myom eller små tumörer men det är ju tack o lov mer ovanligt..
  • slemtorsk i din bralla
    Planerar smått 14 skrev 2012-08-20 17:39:19 följande:

Så om en läkare ser uppklarningar så är det inte helt säkert att man är gravid?
    Har aldrig hört talas om uppklarningar men å andra sidan så kanske inte så många gör VUL så tidigt i graviditeten.
    Det är inte säkert nej.. det kan vara en gulesäck utan innehåll tex. Det kan vara ett myom, som i sig är ofarligt (men kan påverka fertiliteten om man har otur och den sitter dåligt till)

Och nej det är väldigt sällan man gör ultraljud så tidigt i graviditeten.. jag fick åka in akut och kolla enbart för att jag hade gjort IVF och min läkare från kliniken ville att jag skulle kolla- annars är det faktiskt sällan man ens FÅR komma in så tidigt om man inte bokar det privat och betalar för det. Men egentligen, ett VUL före vecka 7 är ganska onödigt- lätt att säga när man testat positivt och är orolig-  för det är det tidigaste man egentligen kan se hjärtverksamhet och ibland inte ens då.
  • slemtorsk i din bralla
    JosieP skrev 2012-08-20 17:44:33 följande:
    Menar du v 7 (6+0) eller v 8 (7+0)
    vecka 7+

HOs mig såg de hjärtat i vecka 6+3 (el om det var+5 minns inte exakt) men läkaren påpekade att det var tidigt och vi kanske inte skulle se något innan vi började..och jag har hört folk som har sett det i vecka 5+ men de brukar säga att ska man vara säker ska man vänta till 8´+ då är det nästan säkert att man ser hjärtat om det finns, men det beror ju också på hur bebisen ligger, den kan ligga så att man ändå inte ser eller hör något
  • slemtorsk i din bralla
    Niicesara skrev 2012-08-20 17:56:12 följande:
    Skulle ju fråga om Ni har några tips att bli av med en förkylning så snabbt som möjligt?
    Inte kul och vara förkyld i vecka 32 och dessutom i denna extrema värmen. :(
    extrem värme??? Var är du någonstans *S*

jag har varit förkyld sedan vår semester i Riga då vi blev sjuka av aircondinitingnennen (eller vad det nu heter) i hotellrummet...

Det är tydligen vanligt att man blir långvarigt förkyld när man är gravid..TJOHOO säger jag bara..

Snabba tips... hmmm ingefära och te... vitlök...annars tror jag tyvärr det inte finns många bra tips som man får använda sig av som gravid
  • slemtorsk i din bralla
    Niicesara skrev 2012-08-20 18:13:35 följande:
    Haha. Jag är i Klippan, utanför Helsingborg.
    Varit över 30 grader här idag och vår lägenhet är minst lika varm. :/ Sitter framför våra fläktar hela tiden.

här har det åskat, blåst och vräkt ner.... ändå svettades jag som en gris för jag har tapetserat... men jag är myyycket varm nu oavsett temperatur så jag är tacksam att det bara är 18 grader ute..
  • slemtorsk i din bralla
    Niicesara skrev 2012-08-20 18:20:51 följande:
    Åhh! Vill att det ska åska och regna här med så luften rensas upp lite. Jag blir varm bara av att sitta i soffan. Haha. Inte helt lätt att vara gravid och förkyld. ;)
    Tapetserat? Blivande barnrum?
    Vi håller på med vårt blivande barnrum. Eller vi och vi, vi har en kille här som gör det åt oss. Lyxen med att bo i hyresrätt. :D
    Nej det är sonens.. han stod först på listan. Vi köpte ju hus i november 2010 och bestämde där o då att inte göra NÅGOT estetiskt med huset förrän efter minst ett år. De har tagit väl hand om huset och trots att två barn har fötts här (ett bokstavligt talat i badrummet) och vuxit upp här är det inte slitet alls, bara omtaptetserat i hallen en gång...

Så jag började med sonens rum eftersom jag tycker att det är viktigt att han får det som HAN vill ha det- han bor ju hos sin pappa så det är lätt att göra om när han är där. Sen blir det en liten överraskning för han fyller år i september också- så i två veckor har jag skrapat jävla strukturtapeter... skiiiit alltså.. vem kom på den idén med strukturtapeter..., målat tak och lister och nu i dag tapetserat efter att ha letat land o rike kring efter just den färg han sagt att han vill ha.. vad han inte VET är att han även ska få nya möbler. Han har drömt om en loftsäng så det ska han få.. och nya gardiner, ny lampa och lite annat smått o gott. Han förtjänar det nu när han ska bli storebror och har det jättejobbigt i skolan.

SEN om jag orkar innan bebisen kommer... vilket jag iofs betvivlar haha.. så kanske jag ger mig på "kontoret" också som då ska bli barnrum 2, men bebisen kommer ju ändå att bo inne hos oss i början. Finns massor att röja ut från kontoret innan vi ens kan börja tapetsera där
  • slemtorsk i din bralla
    Trixxy skrev 2012-08-21 10:41:04 följande:
    Kan CB visa positivt efter att tiden gått ut?
    I lördags köpte jag ett 2-pach CB som jag använde på söndag och igår. Det testet från i förrgår visar ingenting idag men det jag tog igår visar ett svagt plus idag? HUR? Även om jag vet att man inte skall titta efter att tiden har gått ut så undrar jag varför det testet igår har ett svagt plus men inte det från i förrgår? De är ju från samma förpackning!

Bifogar bild på det utgångna testet, sorry för kaffefläcken på det.

ja de visar ganska ofta positivt efter tiden har gått ut...utan att vara positiva. Det är därför man inte ska kolla dem efter utgången tid.
Svar på tråden Svagt plus eller spökstreck - Tråden för oss som behöver hjälp att analysera svaga graviditetstester