-
fast jag gör ju ett RUL... sist jag var gravid gjorde man RUL från vecka 14 till vecka 18 här.. men då bodde jag i storstaden, nu bor jag i samma region fast ute på landet och de har inte ens ultraljudsapparater på mödravården så ska man ta ett VUL måste man åka till sjukhusetMrsC74 skrev 2012-05-15 10:17:38 följande:Men var bor du på för konstigt ställe slemtorsk? Att ta bort RUL innebär ju stora risker ...
-
Mini Léonie skrev 2012-05-15 10:47:22 följande:Kan det inte va så att BM med flera säger att det inte görs fler ul efter kub eftersom RUL är en sån självklarhet?????
NEJ..alltså herregud jag har frågat flera gånger... det dem sa sist var "vi lägger ju RUL då i vecka 11-12 eftersom du ska göra KUB så är allt bokat på samma tid för det är dåligt med tider nu också, sen kan vi se om vi kan få sjukhuset att boka in ett extra ultraljud framåt vecka 20 eller nåt men det är inte säkert att de går med på det om det inte visar något avvikande vid RUL:et"
så.. kan vi lämna detta nu..jag är inte dum i huvudet, det är inte första barnet och jag är inte ensam om det...grannen var in och gjorde KUB för några veckor sedan.. i vecka 12..thats it....nu får hon ett ultraljud till i vecka 22 och ett i vecka 30+ någonting men det är för att hon själv är njursjuk..
-
MEN SNÄLLA DUMini Léonie skrev 2012-05-15 11:01:54 följande:Ja vi släpper det. Det finns verkligen INGET som inte du vet bättre än alla andra.
-
FINT ...ta det med min barnmorska och sjuhuset här... jag har kollat upp det och det är vad som gäller..MrsC74 skrev 2012-05-15 11:05:14 följande:Fast det är förtidigt som sagt för RUL.
Jag har letat info om man kan ersätta ett RUL med ett KUB. Men det går inte. Enda jag hittar är Att i Skåne har man ersatt RUL 2 med KUB. Du som dessutom har gjort IVF kan bli erbjuden TUL senare i grav oxå. Det gör man inte i uppsala men i Stockholm och Göteborg görs det.
Som sagt kolla upp detta igen för det låter så skumt. Annars skulle jag definitivt boka ett eget RUL i v 18-20.
Samma sak att många andra verkar få ultraljudstider redan i vecka 4-5-6 det är stört omöjligt här... inte ens privat, de tar inte emot en det är tvärstopp oavsett om man betalar själv eller ej.
Enda sättet att få ultraljud före vecka 9 är att man har ont och åker in akut, men här i tråden verkar ju folk boka tid så fort de fått positivt test och kan gå på lördagar till och med...det är olika.
Jag har inte rätt till några extra ultraljud som ivf.are förutom det som kliniken gör i vecka 8 och jag kan som privatperson inte boka några extra ultraljud om jag inte gör det privat men även där är det svårt för de utför bara sjukvård och det är två kliniker här som gör könsultra thats it....så det kan man boka där.
I övrigt får man bara ultraljud om det finns något som pekar på problem. Jag har kollat upp detta i över ett års tid, letat och kollat, frågat gud och hans moster så jag har koll vad som gäller här- hur konstigt det än låter för er. -
så är det här... de frågar om man vill komma på RUL.. det är inget man måste eller SKA lika lite som att gå på mödravården.Niicesara skrev 2012-05-15 11:22:05 följande:Här får man en kallelse till RUL och det ska egentligen vara det första ultraljudet man gör. Man får inga innan dess om det inte är något allvarligt.
Men det står på min lapp att ultraljudet är frivilligt. Man behöver alltså inte göra RUL om man inte vill.
Så det kanske är så att vissa inte skickar ut remisser utan man får själv säga till om det? Vad vet jag. ;)
Jag ska i alla fall på mitt. :D -
jag får ett tidigt VUL i åttonde veckan pga jag har gjort IVF, sen får jag KUB (enbart för att jag är över 35 i annat fall hade jag fått gå privat och bekosta det själv) men ultraljudsundersökningar är kostsamma och de tar tid (vilket gör att kostnaden ökar) och kräver specialutbildad personal vilket gör att man i vissa landsting eller delar av landsting begränsar antalet ultraljud till ETT om man inte har riskgrav. Mitt första VUL görs ju på IVF-kliniken och det ingår i vår behandling, sen får jag ETT till och det blir då i samband med KUB eftersom jag har valt att göra det. I annat fall hade jag blivit erbjuden ett UL runt vecka 18..såå nu har jag frågat min BM EN GÅNG TILL...*S* hon tror att jag är senil eller nåt snartMissCat skrev 2012-05-15 12:18:09 följande:Jag tror såhär att man erbjuds att ta ett tidigare ultralljud men då gör man det genom VUL och inte UL och det sker före vecka 16. Sedan kan man få ett utökat ultraljud och det sker nog oftast i vecka 19 runt där. Kan vara så att slemmis får göra ett tidigare VUL. Själv får jag göra ultraljud vart 4:e vecka eftersom jag har en riskgraviditet ;D
Då gör jag RUL hela tiden hihi -
vem hade inte det ???? Jag skulle vilja ha en egen ultrajudsmaskin men mannen satte stopp för det inköpet *S*MrsC74 skrev 2012-05-15 12:27:55 följande:Åh det hade jag velat få under min graviditet:)
Däremot funderar jag starkt på en sån där angelsound. .... men det är ju så delade meningar om dem -
Jag boi västra Sverige.. Könsultra görs privat, det görs inte rul det får man remiss till... Vad mig anbelangar så får jag de Ultraljud jag behöver men inte före vecka nio...men det är för att jag har en risk.grav.
-
MrsC74 skrev 2012-05-15 15:01:51 följande:Aha. För om du tillhör VG region så är RUL obligatoriskt i mellan v 17-20.
Nej...det beror på vilken vårdinrättning man tillhör.... Men om det är så viktigt att ha rätt så säger vi så. Så kan vi väl sluta nu... -
Paulina, strecket ser för smalt ut...men jag tror inte att det är fäegrester, det ska inte gå att bli rosa om man inte har hcg i urinen och det är ju ganska starkt rosa dessutom....testa ett annat märke är mitt förslag, jag tror du är gravid men det resultatet känns inte skäret. V