-
jamen absolut, tossiga jag som missade att den var utan nackstöd. Handväsk-hjärna? (försökt shoppa handväska online, gick inget bra...)cicci85 skrev 2011-12-07 21:38:53 följande:Det är väl en ännu äldre cosmic? Kom inte stödbenet samtidigt som nackskyddet? Precis som på duoflex? en va till 25 kg på alla platser utan stödben och nackskydd...
-
Är jätteglad idag!
Ringde till bussbolaget på lunchen, vi ska åka på dagstur/shopping till Uppsala på lördag, och jag ville bara få kontakt med chauffören för att deala upp var/när/hur jag skulle få komma och montera in MTn på fredag kväll, eftersom vi stiger på, på näst sista hållplatsen så är det dels tight om tid, dels lär de "rätta" pltserna vara upptagna.
Först var det lite tveksamt, hon jag pratade med sa att de bara hade framåtvänd stol, men nog sån som passade från det att man slutade med babyskydd. Men hon lovade att prata med de som hade koll (som var på lunch just då) och återkomma, hon var inte negativ till att jag skulle montera vår egen stol i bussen.
Efter ca 15 minuter ringde hon upp, hon hade pratat med trafikchefen och han sa att stolen visst gick att ha bakåtvänd, det var en AG (hon sa vilken butik den var ifrån, den säljer bara AG stolar, så duoflex eller cosmic återstår att se), men att det kunde bli trångt om sonen var stor. Jag sa att det gör ingenting att det blir trångt om benen, han sitter ju med dem mot ryggstödet i våran bil med, och hon höll med JAg bad om att hon skulle be chauffören sätta axelbanden i högsta läget (han har så på svärisarnas cosmic, och duoflex är ju int elängre i ryggen) och hon tyckte det var bra att jag påpekade det. Alltså, kärlek till så bra service!
Så på lördag morgon kommer vi inte behöva bekymra oss om något, utan bara gå till bussen oh sätta oss i, med bussbolagets stol färdigmonterad Frmförallt bra på kvällen då sonen kommer somna på båten hem i vagnen och vi då slipper böka ut stolen ur bussen som kommer vara full med folk som ska hit och dit med sina grejjer, utan vi kan bara gå hem
-
Bussresan i helgen gick väldigt bra, dock lite med hjärtat i halsgropen första 5 minuterna (ner till hamnen) eftersom samtidigt som chauffören startade bussen (samtidigt som jag spände bältet på sonen, vi var sist ombord iom att vi packade in vagnen i bagaget) ser jag att 3 punktsbältt hänger löst, oanvänt på sidan. Stolen stog nog ganska stadigt endå, men så fort vi stannat tog jag lös sonen och gjorde om/gjorde rätt. Skrattade lite åt deras lösning med underförankringsbanden, istälelt för att glida låset igenom öglorna och lätt kunna spänna banden hade de lagt knop på knop tills banden var spända nåväl, den satt ju fast i dem iaf. Fick trixa lite för att hitta vart man tog läs 5-punktselen (nackstödet/huvudskyddet hade de missat att få på rätt plats) eftersom jag aldrig sett en duoflex på nära håll innan, men när jag hittade rätt gick det snabbt.
Dock synd att de grunda mjuka sätena gav efter så klacken hamnade utanför, så stolen blev tok-rak i ryggen. Jag försökte få den monterad uppe på sätet, men det gick inte att spänna åt den så som hade behövts med 3-punktsbältet, blev helt fel vinkel, den bara gled ner igen.
Sonen var dock nöjd i den, och satt bra, förutom när han somnade och huvudet trillade fram hela tiden, fick staga upp honom med en rullad handduk tillslut.
-
Verkligen tokbra!Guld gossarnas Super Mamma skrev 2011-12-21 17:03:23 följande:www.vf.se/nyheter/karlstad/sakra-bussar-de-sm...#.TvHnMxs_0wo.facebook
Vilken SUPER ide! Hoppas fler följer denna ide,det behövs då verkligen. -
Jättekul att höra! Själv blir jag mer och mer nyfiken på klippant0va skrev 2011-12-25 19:58:04 följande:Provade att sätta in kidzofixen i morsans Golf idag med isofixfästena, det var galet enkelt. Mobin tog 20min att montera och då var jag genomsvettig, kidzofixen tog 5min och då stod jag och sambon och pratade om hur lätt det gick halva tiden. Den sitter stenhårt och var lika lätt att montera som på instruktionsfilmen. Hade de haft öglor i bilen skulle det varit en barnlek.
Vill byta bil nu till en med isofix även om det är väldigt lätt att montera med bälte också. Sonen sitter kanonbra och det gick bra att åka ner alla 50milen. Så vi är jättenöjda med stolen. -
Ja, jag skulle tom säga att nästan ½ huvudet är över, så deffinitivt slut på bakåtåkandet för denna kille, men underbart att han åkt såpass länge!Cecci78 skrev 2011-12-26 21:49:08 följande:Nu anser jag att den är urvuxen, tror han har öronen rätt långt ner eller vad säger ni andra?
-
har du tittat på graco's den med integrerat babyskydd? där skulle hon ju få samma stöd även om den kanske annar blir urväxt fortare än andra så kan det vara värt det060810 skrev 2011-12-29 22:46:20 följande:Nä så tunga tycker jag inte de är. ;) Värre med Britax stolen jag hade till sonen! sicken klump! ;)
Min dotter på knappt 9 kg åker ju i babyskyddet än så länge trots att hon är 16 mån pga hon lutar när hon sitter och inte kan sitta i vanlig bilstol (inte bra i a f).. Men på lördag är det slutåkt i babyskyddet för då ska min höggravida kompis ha tillbaka det.. Så nu gäller det att hitta en lösning.. -
OK, bra att veta, då är kanske axkids bättre för oss endå, knubbisen är dryga 2 år och redan väl över 15kg...Natasha76 skrev 2012-01-05 16:37:22 följande:Jag kollade idag med Klippan varför man inte kan använda deras stol till 25 kg om man fäster med bilbälte. De sa att det beror på att den inte har underförankringsremmar utan bygel. Själv tänker jag använda stolen bakåtvänt till 20-21 kg, som jag fått klartecken för.
-
jodå, vi kör Senic och har gott om rum för maken på +184cm trotts MultiTech med rejäl lutning (pga stolshöjden och mjuka säten, svårt att få den mer upprät utan att ha stödbenet för rakt) mitt bak. Men svärmor har en lite mindre bil (fast maken nog satt bra fram fast cosmicen var bakom) och hon önskar sig ju en stol med isofix, hon tror att allt som heter montera är svårt, skulle man be henne montera ett notställ (istället för att ställa upp) skulle hon antagligen inte tro sig kunna fast hon varit musiker hela livet...t0va skrev 2012-01-05 19:41:04 följande:Är väl mer benutrymme med axkid också om man har utrymme för det i bilen.
-
här sitter sonen, dryga 2 år, 93 cm och 15,5kg (han var vid 2 år 1cm över +1 på kurvan) i en duoflex, han satt helt OK. Remmarna på högsta, åtminstonde de äldre modellerna är godkända utan nackkudden.060810 skrev 2012-01-10 23:04:51 följande:Är duoflex xtp en liten stol?? Är ju en sån vi har till Jonalie som sitter skitkasst i den, men får vi ingen hjälp så kommer hon nog få ha den tills ekonomi finns att köpa en annan. Men när ungefär har barnen växt ur den? Jonalie ligger på +1 på BVC kurvan så hon är ju lite längre än "normalt".