Inlägg från: stor grön drake |Visa alla inlägg
  • stor grön drake

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

Kina79 skrev 2012-05-17 02:34:39 följande:
    Har en fråga! Och jag vill helst inte ha påhopp eller liknande

Vilken bilstol hade ni valt till en 2åring, ca  88 cm lång, ca 12 kg? Den ska vara framåtvänd 
    en ora med stödarm istället för sele.
  • stor grön drake
    stor grön drake skrev 2012-05-17 17:59:23 följande:
    en ora med stödarm istället för sele.
    förlåt, jag menade Cybex (Ora kanske också har, men den har jjag inte hört något om)
    Cybex säljs i finland.
  • stor grön drake
    gosmagen skrev 2012-05-20 20:15:52 följande:
    Ni alla som har koll på saker och ting, hur hade ni gjort...

Har ett nästan för litet babyskydd (besafe izi sleep). Hon sitter inte bekvämt och är gnällig mest hela tiden.
    Har även besafe izi kid x3 hemma. Har provat den i ett par dagar och idag när vi va ute och åkte ramlade hennes huvud framåt vid minsta lilla då hon sov. Men annars va hon riktigt nöjd.

Ska tillägga att hon bara är 11 veckor och väger 6,1 kg.

Vilken stol hade ni valt och varför? 
    jag hade nog valt ett större babyskydd då hon inte verkar sitta optimalt i någondera stolen.
  • stor grön drake
    Skit i det du skrev 2012-05-20 21:11:13 följande:
    Vad gör man om barnet vuxit ur stolen innan man ska vända den?
    Vi är inte där än men jag börjar oroa mig..

Vi har en Britax Multi Tech 2 och jag undrar vad som händer om man tar bort nackstödet om de är i vägen?

Vi har för bara någon månad sen köpt två nya sådana för att den andra dels blev krockad och sen var den för liten och denna stolen är den största på marknaden sas det.
    tar du bort nackstödet på MT förstör du stolen, det är det som håller i axelbanden. vi kommer byta till two way i höst när vår MT är urväxt.
  • stor grön drake
    Skit i det du skrev 2012-05-20 22:26:58 följande
    Sonen är nu 2,5 år och 99 cm lång. Vet ni hur lång man kan vara innan stolen räknas som uräxt?
    Han väger dessutom 21 kilo nu så det är en rejäl kille..
    När den är höjd till max och han klagar över att det trycker på axlarna är den urväxt bakåt. Tar man ur internselen kan nackstödet höjas mer, därför har den en högre rygghöjds angivelse, men du kan man bara använda den som bältesstol frammnåtvänd, och det är den lite väl tung för.
    Min kille är 2,5, 96,5 cm lång och 17,2kg, med lång överkropp och i höst kommer vi byta till en britax two way (han sitter redan i en sån i mormors bil) som däremot har en hel del rum kvar att växa i
  • stor grön drake
    Skit i det du skrev 2012-05-20 22:39:29 följande:
    Han pratar öht inte än. Sen i talet och vi använder teckenstöd så det är bara jag som oroar mig just nu, än funkar den ju men jag är tveksam att den kommer att hålla ända fram till 4 år som hon i affären sa. Annars hade vi ju aldrig köpt två stycken nya av denna sorten.

Får nog ta en sväng till affären igen och be dem höja nackstödet på den om det går för vi får inte ihop det där alls.

Så du har också en lång liten en *s*

Så med andra ord, oavsett så kommer vi få byta stolar.
    Jättebra att veta så man förbered sig för den kostnaden (usch nu låter jag snål men det ÄR surt när man blir övertygad om att en stol ska hålla måttet så gör den inte det)
    Min kille pratar nog, men inte "på beställning" och vi har märkt när det är dags att höja (med handtaget bakpå, där det finns många små hack, kan ta bild ikväll om du vill) för att han gråtit, skrikit och inte velat åka sin älskade "stolen bilen"
  • stor grön drake
    myran82 skrev 2012-05-23 11:43:58 följande:
     Vi har köpt ett brio primo med bas till bebis som kommer i sommar. När jag monterade skyddet får jag det inte att sitta så hårt som jag vill att det ska göra.

Kan det bara vara så att jag inbillar mig att det sitter för löst för att jag är van vid sonens vanliga bakåtvända stol som sitter stenhårt och inte går att rucka på?

Jag har testat att monterat både med och utan basen. Enda stället jag får basen att sitta hyffsat hårt är i framsätet på min opel astra. I andra bilen som är en ford fokus och likaså i baksätet på opeln kanar basen bara omkring trots att vi tryckte ned den så hårt vi bara kunde innan vi spände fast. Alltså kommer basen få sitta i framsätet i opeln.

Utan bas sitter det inte vidare hårt alls. Är hur lätt som helst att rucka på det.
    Nä.... jag har lättare att rucka våra "så hårt som möjligt" monterade bilstolar än vad det var att få AG babyskydd med bas att röra sig 1mm,  med bälte sitter de inte speciellt hårt nej
  • stor grön drake
    Linastrumpan skrev 2012-06-12 20:45:08 följande:
    www.jula.se/bilbarnstol-619275 Nån som har kikat på denna i verkligheten?? Vi ska åka tåg till mormor och funderar på om denna kan vara en okej stol att ha till min 6.5åring till och från stationen samt kortare resor? Enbart tänkt att ha som en extra stol. Har inte lust att lägga en tusenlapp på nåt som kaske ska användas 10ggr/år, vad tror ni?
    JAg tror nog att den är OK, annars skulle det inte stå godkänd på den, och för det användningsområdet borde den vara perfekt

T0va, vi åker ut på långfärd på lördag, mor min tycker jag ska låna stol av bussbolaget som förra gången, men jag vill inte. Jag vill få montera twowayen (som jag vet får rum) på en lämpligplats i lugn och ro. Sist fick jag ju sitta och slita upp remmarna som satt med dubbelknutar och gud vet vad, för att göra om och göra rätt. Denna gång kommer det dessutom vara 45min körning till första längre stopp, inte 5 min...
    Jag kommer se det som ett test inför långfärden i sommar, att ta mig hem med TW är en promenad på max 10 min, och funkar inte det så måste vi lösa skåneresans första etapp på annat vis, hemvägen är ordnad med bil redan, och möjligheten att lämna stolen i förvaringsbox ska finnas.

Jag älskar föresten babyproffsen just nu, de rear TW, så innan erbjudandet går ut ska jag fara och köpa två stycken. En till svärisarnas bil, eftersom AG Cosmicen bara tål 18kg och sonen väger 17,5 nu, och så en till oss för efter sommaren är MTn för trång över axlarna, ogräset till unge visar inga tecken på att sluta växa i rasande takt
  • stor grön drake

resan igår gick OK, synd att det behagade regna hela dagen, men vi fick se alla djur vi passerade, utom Uttern som tydligen ogillade regn och höll sig i sitt bo. Buss-bilstolen var helt godkänd, lite synd att benen antingen blev att dingla eller att man fick sitta bakom och ah dem i famnen (åtminstonde om man har ett barn som min unge som gillar att "bam bam bamma" med fötterna i "golv"...)
    Axelbanden var i lägsta laget, emn inte för långt ner, synd att de inte gick att flytta. Så det är om vi ska resa mer i sommar som det funkar, i höst och senare får vi släpa bilstol, men det är helt OK

• stor grön drake
    mamma 10 skrev 2012-06-18 19:42:07 följande:
    Vilket bussbolag var detta? Tummen upp för att de har bakåtvända platser!:)
    Williams Buss heter firman, men jag vet att dessa säten finns i Sverige med, för jag ahr sett dem i något reportage, blev jätteglad över att vårat bussbolag här hemma hade, man sen är ju frågan varför de inte marknadsför dem...
Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!