LillaJag89 skrev 2011-09-03 20:48:11 följande:
Kom hem från en kryssning idag. Vi åkte anslutningsbuss via Vikingline. Och måste ge en eloge åt busschauffören som reserverade platser åt oss för att dotterns hiway skulle få plats.
Behöver väl inte säga att hon var det enda barnet som hade stol med sig?
Var många barn i alla åldrar som sprang runt precis som dom ville på bussen, och alla kollade långt på bilstolen.
Men, säkerhet framför allt :)
Jo, de är bra!
Åkte med babyskydd+bas förra året, och jag var då sist på bussen med babyskyddet (som hade varit påklickat på vagnen, min man hade varit in och monterat basen på lämpligt säte. Samtidigt som jag kliver på (busschaffisen gick efter mig) ser jag hur en "dam" lyfter basen i luften, och ropar till. Hon lägger ner den först efter att busschauffören hojtat, och muttrar sen att "hur skulle hon kunna veta mutter mummel" och var jättesur för att vi hade fått reservera plats fast vi var sist på. Inte så att vi hade väntat för att slippa trängas med alla som ska lägga upp jackor, väskor m.m. för att alls komma fram med skyddet.
Hon hade två 8-10 åringar med sig, och skulle tydligen då måsta ha de två platserna där stolen var, för hon ville sitta med sitt barn.
Men jag fattar inte, om det sitter en fastbältad bas på ett säte, och står väskor där med (skötväska) fattar man då inte att det kommer någon? För nog såg hon oss utanför, det vet jag.
Men busschauffören blev jättearg på henne för att hon hade knäppt loss basen (se, så mycket visste hon) och börjat flytta den, så sen satt hon tyst och tjurade, och se, det fanns tom 3 lediga platser lite längre bak, på 3 yttersäten två på ena sidan och ett mittemot. Utan att någon flyttade sig. Fattar inte.