Inlägg från: stor grön drake |Visa alla inlägg
  • stor grön drake

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

Tack för en ny fin tråd

Jag är oxå med i köpa-byta-sälja, men där har inte cirkulerat mer bilstolar annat än när någon efterfrågat, och ber de uttryckligen om gamla stolar som inte är i toppenskick, då lär de inte ändra sig vad jag än säger (är lokal, så har gått i skola med många va dem, och vet att de skulle inte lyssna på råd om så bara för att de kom från mig )

Fennyxx skrev 2011-08-21 23:07:57 följande:
    Någon typ av handtag/bärrem hade hjälpt. Inget man kånkar runt på spårvagnen tillsammans med packning och barn i första taget, framför allt inte två av varje eller en bältesstol+ en bilbarnstol.
    Jag har sett bilstolsväska på typ babyland eller babyproffsen, har för mig att den hade ryggsäcksband.
  • stor grön drake
    norgesessan skrev 2011-08-23 10:27:45 följande:
    Tycker det är så konstigt att dom får skriva så om gravidbältet.
    Det är redan konstaterat att den INTE skyddar vid en krock, men att den kan få gravida som inte vågar ha bältet på till att använda bältet.

Tror jag läste det p åNTF eller liknande.
    så säger de i finland med, att de har ingen egentlig effekt, men att fördomen att bilbältet kan skada barnet sitter så djupt att det är bra att det finns, för då använder fler gravida bälte

här är det trafiksäkerhetsverket som sagt det.
  • stor grön drake
    Cecci78 skrev 2011-08-29 21:51:38 följande:
    har ¨fått svar nu:
    "Vi får hela tiden in nya från Akta, öppnade ett nu och där var det tillverkat juli 2010."
    men inte görs väll autobaby längre? Finns inte på hemsidan, är ju bara logico (bokstäver, mera bokstäver) där bland babyskydden
  • stor grön drake
    LillaJag89 skrev 2011-09-03 20:48:11 följande:
    Kom hem från en kryssning idag. Vi åkte anslutningsbuss via Vikingline. Och måste ge en eloge åt busschauffören som reserverade platser åt oss för att dotterns hiway skulle få plats.

Behöver väl inte säga att hon var det enda barnet som hade stol med sig?
    Var många barn i alla åldrar som sprang runt precis som dom ville på bussen, och alla kollade långt på bilstolen.
    Men, säkerhet framför allt :)
    Jo, de är bra!
    Åkte med babyskydd+bas förra året, och jag var då sist på bussen med babyskyddet (som hade varit påklickat på vagnen, min man hade varit in och monterat basen på lämpligt säte. Samtidigt som jag kliver på (busschaffisen gick efter mig) ser jag hur en "dam" lyfter basen i luften, och ropar till. Hon lägger ner den först efter att busschauffören hojtat, och muttrar sen att "hur skulle hon kunna veta mutter mummel" och var jättesur för att vi hade fått reservera plats fast vi var sist på. Inte så att vi hade väntat för att slippa trängas med alla som ska lägga upp jackor, väskor m.m. för att alls komma fram med skyddet.
    Hon hade två 8-10 åringar med sig, och skulle tydligen då måsta ha de två platserna där stolen var, för hon ville sitta med sitt barn.

Men jag fattar inte, om det sitter en fastbältad bas på ett säte, och står väskor där med (skötväska) fattar man då inte att det kommer någon? För nog såg hon oss utanför, det vet jag.
    Men busschauffören blev jättearg på henne för att hon hade knäppt loss basen (se, så mycket visste hon) och börjat flytta den, så sen satt hon tyst och tjurade, och se, det fanns tom 3 lediga platser lite längre bak, på 3 yttersäten två på ena sidan och ett mittemot. Utan att någon flyttade sig. Fattar inte.
  • stor grön drake
    Familjen L skrev 2011-09-03 20:02:59 följande:
    Jag måste fråga, vår akta graco logico S, ska snart kaseras, då den har använts av 3 stycken barn och sista förbukningsåret är december 2012. Det står på undersidan av stolarna, man måste titta noggrant. Det är som inristat eller vad man ska kalla det under stolen, då sista året och månaden stolen får användas. Jag såg det idag.

Iaf, hur är det med basen? Visst sjutton ska man precis som stolen kasera den också? Den är väl lika mycket utsatt för slitage, som stolen?
    skulle kunna tänka mig att basen som man inte bär omkring på skulle ha samma hållbarhet som en fast bilstol, dvs 7-10 år, men samtidigt vet jag inte nyttan i att spara, logico s säljs ju med bas.
  • stor grön drake

Blev jättebesviken igår.

En halv-bekant (vi jobbar på samma firma och hennes tvillingsyster är i min mammagrupp) sökte bilstol på facebook. Fick några förslag. Men jag blev skitsur när jag såg en bjuda ut en freeway-04, för jag VET att den personen är mycket väl insatt i bilstolar och har haft (och har ännu de mindre) sina barn bakåtvända tills twoway är urväxt... Och att då bjuda ut en snart 8 år gammal stol (köpt januari vet jag), UTAN att fråga hur gammalt barn/hur länge den ska användas...
    Tyvärr tillåter inte den gruppen att man påpekar såna saker till ev köpare som utomstående, tror nog stolen är i ypperligt skick, men köparen har barn under året och sökte permanent stol, inte extrastol...

• stor grön drake
    Finesse skrev 2011-09-09 17:31:32 följande:
    Pma henne då!
    men det lär ju inte hjälpa att maila säljaren, hon VET ju vad stolen går för... Och jag får inte maila köparen pga reglerna jag vill inte åka ur gruppen, och de har senast denna vecka slängt ur folk för just liknande beteende med en bärsele De har löjligt rigorösa regler, men iom att vi inte har en bra blocket variant så är detta det bästa jag kan få och vill verkligen inte åka ur. Dock har de blivit erbjudna en yngre zento, så jag tror hon kommer köpa den istället, det låter så
  • stor grön drake
    danosani skrev 2011-09-09 19:38:19 följande:
    AG är hur stora och klumpiga som helst, tycker jag. Skulle valt Britax! Eller ännu hellre, min personliga favorit Brio Primo + bas!

och alla med brio o britax i mammagruppen den vintern jag fick (09/10) var jätte avundsjuka på våran rymliga graco
  • stor grön drake
    danosani skrev 2011-09-10 15:36:11 följande:
    Wingtear, haha De ska ju ändå inte användas så länge, resonerar jag

(Desdutom fick inte AG plats i bilen, hehe)
    Jo, det som är kul är att det är så olika
    Min kille var knubbig/stor, men sen att sitta, så för oss var det tur att vi hade AG
Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!