Inlägg från: stor grön drake |Visa alla inlägg
  • stor grön drake

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

Lindreas skrev 2011-11-01 20:40:21 följande:
    Måste vara senaste va? Ser bestämt ut så!
    Säljaren skrev nu följande:
    Visste inte det. Såg en datummärkning från 1998 så den får nog kasseras, om ingen vill ha den till ungarna att leka med.
  • stor grön drake
    Natasha76 skrev 2011-11-02 15:09:25 följande:
    Den kan enbart användas framåtvänd. (Säger Natasha som kan finska.)
    Ja, det vet jag med, läser/förstår finska till husbehov,  de har ju bakvänd stol och babyskydd med. Men det var som bältesstol jag tyckte denna såg fin ut, men håller md ovanstående om att den verkligen är i kortaste laget i ryggen då
  • stor grön drake
    cicci85 skrev 2011-11-05 07:16:30 följande:
    teutonia tario heter det och är ju samma modell som logico men finns i speciella färger och kostar väl lite mer
    Jaha
    sedär, jag lärde mig något nytt
  • stor grön drake

vi höjde våran MT till näst högsta läget idag
    Den ligger nu precis ovanför hans axel, helt perfekt läge, MEN han är ju så liten, blir 2 på onsdag, med bara 1 hack kvar är jag rädd att den är urvuxen till våren, är ju inte mycket skillnad mellan lägena, och nu höjde jag för jag funderade om huvudskyddet kanske tryckte på axlarna då han kinkat om bilåkning på sistonde (han är totalt biltokig) och uppenbarligen, för när vi skulle hem sa han inte ett knyst
    Så när de rear twoway i vår/försommar blir vi med sån, han SKA åka bakvänd lääänge ännu!

• stor grön drake
    Natasha76 skrev 2011-11-05 21:31:36 följande:
    Vi har använt nästhögsta läget ett år tror jag.
    han verkar växtspurta just nu, ökat 1 kilo på 3 månader, väldigt lång överkropp.
  • stor grön drake
    Tibell skrev 2011-11-05 21:56:27 följande:
    Men nu ser jag att vi kanske monterat den fel när jag såg bilden på en twoway på föregående sida. Vi har trätt det "vanliga" bältet uppifrån och ner i hålet, sedan under stolen och upp på andra sidan.
    På bilden ser det ut som att bältet ska dras underifrån, uppgenom hålet och ner i det andra hålet ?
    Vilket är rätt ??
    Tack på förhand!
    är det inte så att man kan träda det på båda vis, det ena är att föredra men det andra funkar med om man har för kort bälte för #1
  • stor grön drake

angåendev mitt bak.
    Jag läste en faktaartikel som debaterade saken, och det fanns ju inget belläg för att det var säkrare enligt statistik.
    Däremot var statistikunderlaget så omfattande att en mycket stor del av "deltagande bilar" enbart hade 2punktsbälte mitt bak, och därmed var ju de platserna mycket farligare, men att med 3 punkt var det en annan sak

sonen vägde 15,15kg till 92,5cm idag. Svärmor önskar sig en isofix-stol till honom i julklapp (hon kan inte montera cosmicen påstår hon) men är det värt det? vid 18kg måste ju cosmicen bytas oavsett, men till vad...

• stor grön drake
    myran82 skrev 2011-11-07 16:37:13 följande:
    Axkid-stolen kanske som man kan montera med isofix till en början och sedan med bältet?

Hur gammal är han & hur gammal tror du han är vid 18 kg? Tänkte att hon inte behöver "krånga" med vanliga bältet under så jättelång tid efter han väger 18 kg.

Jag tror vår pojk är runt 6 år vid 18 kg om han fortsätter följa kurvan.
    nja... han blir 2 på onsdag och har ökat 2kg på ett halvår, han kommer nog öka en del ännu. det svärmor inte fattar är att isofixen inte är godkänd för mer än 18kilo, för det sa inte bilsäljaren något om *suck*

Svärmor kan garanterat montera cosmicen om hon bara försöker, men hon är sån som sätter händerna för öronen oh vrålar "KAN INTE!!!" så fort det är något hon tror svärfar gör bättre. han knöt förövrigt fast den med midjebältet när han inte fick den bra (dock när de skulle hämta, så jag såg det innan sonen åkt i det)

Jag är lite inne på twoway för den är så enkel att montera.
Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!