Inlägg från: stor grön drake |Visa alla inlägg
  • stor grön drake

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

maken kom hem från butiken igår och frågade om det fanns "cykel kit" till barnvagnar...
    Han hade sett en bilstol som liknade våran (MT) monterad bakpå en cykel, och det såg "proffsigt" ut, lite som våran hmax-cykelstol som är monterad fristående från pakethållaren. Jag blev faktiskt lite rädd när jag hörde det. Hoppas verkligen att den stolen ALDRIG sätts i en bil igen...

• stor grön drake
    norgesessan skrev 2011-09-16 17:32:51 följande:

En cykelsits som ser ut som en bilstol? eller var det en bilstol? Verkar ju ganska omständigt vid regnväder.

maken tyckte det såg ut som en bilstol som gick att fästa på cykel...
  • stor grön drake
    KaKje skrev 2011-09-18 07:29:04 följande:
    Vi skall åka till USA (Florida, Tampa) i vår och kommer att åka husbil där!

Husbilen är troligtvis endast utrustad med midjebälten så vi vill därför hyra eller köpa två stycken bilstolar, eller bältesstolar med fempunktssele som är godkända för montering med endast tvåpunktsbälte! Jag ser när jag söker att det finns en uppsjö av dem men svårt att veta hur stora det är eller hur de monteras osv. 

Är det någon som kan hjälpa mig med tips på vilken typ av stol det skulle kunna vara och ännu bättre om någon vet vart jag kan hyra eller köpa en. Husbilsfirman vi skall hyra av hyr inte ut bilstolar. 

Tjejerna som skall åka i dem är 4,5 och 7 år gamla vid tillfället. Vi är inställda på att det kan bli antingen framåt, bakåt eller sidvänt åkande för dem beroende på hur husbilen är möblerad och vart bältena finns.  

Tack för hjälpen! 
    Ni har tur, just Florida har ett enormt välutvecklat babygrejjer-uthyrnings industri. Du får kanske maila firmorna och kolla hur vissa stolar fästs, men har hört att de brukar vara väldigt tjänstvilliga.

www.thenewparentsguide.com/baby-equipment-rentals-florida.htm
    rent-baby-equipment.com/rentals-by-state/baby-equipment-florida/

www.visitingbaby.com/carseats
    www.tampabaybabyrentals.com/rental/car-seat-youth.aspx
    www.tampabaybabyrentals.com/rental/car-seat-toddler.aspx
  • stor grön drake
    KaKje skrev 2011-09-18 09:01:37 följande:
    Wow, tack för superbra länkar! Fanns till och med firmor som mötte upp vid biluthyrbibgsfirman! Toppen ju!

Är det någon som vet hur ett sk. Boosterseat med harness fungerar. Knäpper man midjebältet om barnet och stolen + att man använder sele då??
    vill man det möter vissa även upp på flygplatsen, samt levererar säng o dyl till hotell/adress i förväg. Verkligen en smart koncept, gissar att mycket barnfamiljer flyger dit iom disneyworld
  • stor grön drake

MAken och jag diskuterade framtiden idag
    Sonens mormor går i pension i vår, vid 58, och har redan sagt att hon kommer ha sonen mycket då. Och jag tycker ju att MT är lätt att flytta, men det är ju så att för varje förflyttning ökar risken för felmontering, att man ska tappa stolen osv, så jag sa att till våren köper vi en twoway till mormors bil. Han var inte negativ, hans föräldrar har ju en biltol de med

• stor grön drake
    Glittrax skrev 2011-10-05 11:43:48 följande:
    hihi.. precis samma här.. försöker få dottern att sova... jag tänkte ju ta en lur jag med..

tacksam om du kikar.. men det kanske inte är så krångligt.. men kan inte kika förns ikväll då sambon har bilen  
    iaf våran MT har en metall-låsning längst ner på bältet, som hakas i någon skåra undertill, dett iom att den går att ha i två olika lägen. Den var lätt att få på plats, säkert något liknante med TW när det är samma tillverkare
  • stor grön drake
    Lantani skrev 2011-10-09 18:14:54 följande:
    Vad har ni för bil och hur funkar den? 7 säten är inget krav, mest en bonus.
    Vi har en Renault Scénic och där får 3 bakvända stolar plats i rad bak.
  • stor grön drake
    Nomen skrev 2011-10-12 21:14:46 följande:
    Hej! Har en 2,5 åring i en bakåtvänd BeSafe och en 4-åring i en bakåtvänd Britax Multitech II. Multitechen köpte jag för han hade växt ur sin Cosmic comfort på längden (18 kg och 104 cm). En fråga om multitechen: kan man få den mer upprätt? Den är lite för bakåtlutad för honom nu, så han strävar liksom framåt, vilket ser obekvämt ut. Dessutom så kan han ju inte vara lika skyddad av sidoskydden vid huvudet då... Kan man lägga något under stolen så den blir mer upprätt eller beror det på vad man har för typ av bilsäten?
    Det beror mycket på sätena, men det finns ju även en flik under, egentligen ska den vara fram om man åker bakvänt, men testa flippa den.
  • stor grön drake
    Irmas mamma skrev 2011-10-15 20:34:41 följande:
     Har hört att man kan ha den tills öronen är i höjd med kanten, alltså då ca 1/3 av huvudet är ovan kanten. Stämmer det? För i så fall kan vi kanske vänta lite till innan vi byter?

Stämmer bra, så han kan lugnt sitta i den stolen ett bra tag till
Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!